مناظره موافقان و مخالفان آزادسازی قیمت خودرو؛

آزادسازی قیمت خودرو در فضای گلخانه ای معنا ندارد

آزادسازی قیمت خودرو در فضای گلخانه ای معنا ندارد

لوازم فلزی: در صورتی كه زمزمه های آزادسازی نرخ خودرو مطرح است، كارشناسان بر این باورند كه آزادسازی قیمتی در فضای گلخانه ای عملا معنایی ندارد، چراكه انحصار در شرایط فعلی بر بازار حاكم است.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، بهرام پارسایی، طراح طرح ساماندهی بازار خودرو در برنامه مناظره شبكه یك سیما با اشاره به زمزمه های آزادسازی نرخ خودرو اظهار داشت: زمانی كه بحث قیمت گذاری خودرو و آزادسازی نرخ آن مطرح می شود، نظر خودروسازان باز باید در نظر گرفته شود، در صورتی كه آنها در این مناظره حضور ندارند، این در شرایطی است كه مكانیزم های آزادسازی نرخ باید به درستی روشن شود.
آزادسازی قیمت در فضای گلخانه ای معنا ندارد
وی اضافه كرد: اگر قرار باشد كه آزادسازی نرخ خودرو با شرایط فعلی صورت گیرد، طرح سوژه غلط است؛ چراكه در یك فضای انحصاری كه تمام مرزها بسته شده و خودروسازان داخلی فقط با خودشان رقابت می كنند، آزادسازی معنا پیدا نمی كند، به این معنا كه فضایی برای آزادسازی نرخ خودرو در نظر گرفته شده است كه هشتاد میلیون نفر محكوم هستند به هر قیمتی كه خودروسازان به آنها خودرو می دهند، آنرا خریداری كنند؛ پس نام آنرا آزادسازی نمی توان گذاشت.
پارسایی با اشاره به اینكه زمانی كه واردات مشمول پرداخت جریمه چند برابری است، اگر آزادسازی قیمت مطرح باشد، كار عقلانی به شمار نمی رود، اشاره كرد: آزادسازی قیمت خودرو باید مشابه كل دنیا صورت گیرد؛ به این معنا كه صنایع خودرویی كشورهای مختلف با هم رقابت كنند و این رقابت، نرخ خودرو را به سمت كاهش پیش برد تا خودروسازان بتواننند مشتری جذب كنند.
وی گفت: اما اگر همین شرایط فعلی در كشور ادامه یابد، كاملا نتیجه معكوس خواهیم دید؛ چونكه احساس رقابت احداث نمی گردد بدین سبب قیمت را تا جایی كه می توانند افزایش می دهند؛ ضمن اینكه خودروسازان محصولی عرضه نكردند تا ببیند بازار چقدر كشش دارد.
پارسایی اظهار داشت: شاید رانت خوار و دلالی وجود ندارد و رانت خوار خود خودروساز باشد كه الان باز پیشنهاد پنج درصد زیر قیمت بازار را نمایش داده اند كه نشان داده است برنامه ریزی از قبل بوده كه قیمت دوگانه به وجود آید؛ بدین سبب بنده مخالف این نحوه آزادسازی قیمت به هر بهانه پشتیبانی از تولید، اشتغال یا هرچیز دیگر كه باشد، هستم.
وی اضافه كرد: در چنین فضایی طرح سوژه غلط و فریب افكار عمومی است؛ اما اگر در فضای رقابتی باشد، كاملا می توان موافق آزادسازی نرخ خودرو بود و از آن حمایت كرد.
تعدیل ۳۷ درصد نیروهای كار در صنعت قطعه سازی
همچنین محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی باز با اشاره به اینكه هم اكنون در شرایط بسیار نامناسبی قرار داریم، اظهار داشت: طبق آمارگیری های مقطعی صورت گرفته از ابتدای امسال تابحال ۳۷ درصد نیروهای صنعت قطعه سازی را به خاطر این كه نتوانستیم ادامه حیات و كار بدهیم، از دست داده ایم.
وی اضافه كرد: اگر این روند ادامه پیدا كند، شاید یك تا دو ماه طول نكشد كه به صورت كل صنعت خودروسازی متوقف شود و در مقابل واردكنندگانی كه در داخل در جهت اهداف خارج می باشند، خوشحال شوند و آمریكایی كه آغازین هدف خود برای تحریم ها را صنعت خودروسازی و صنعت قطعه سازی ما قرار داده بودند، به هدف خود برسد.
نجفی منش اشاره كرد: هم اكنون چهار مشكل عمده وجود دارد. اول آن كه قیمت خودرو با عنایت به افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز كه چندین برابر افزایش نرخ پیدا كرده، افزایش نیافته است. در نتیجه فقط در شش ماهه اول امسال، پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شركت های خودروسازی زیان دیده اند. علاوه بر این مشكل دیگری كه ما قطعه سازان با آن روبرو می باشیم، تامین مواد اولیه چه خارجی و چه داخلی است. قبلاً مواد اولیه داخلی را از بازار یا از شركت های تامین كننده همچون فولاد مباركه و غیره تهیه می كردیم. اما حالا شرایط سخت شده است.
وی افزود: حدود ۸۰ درصد قطعات ما داخلی است و تنها ۲۹ درصد وارداتی است. برای تهیه ارز برای واردات این ۲۹ درصد چنان مضیقه و سختی به وجود آمده كه باید چندین ماه طول بكشد و آخرش هم معین نمی باشد، تعلق می گیرد یا خیر؛ این در شرایطی است كه چهارمین مشكل ما باز بدهی های قبلی است كه مواد اولیه را با قیمت های قبلی خریداری نموده، فروخته و تحویل مردم داده ایم؛ الان كه موعد بازپرداخت ها است، اعلام میگردد با سه برابر ارز آن زمان باید بپردازید كه در واقع حكم ورشكستگی قطعه سازان است.
انحصار عملا صنعت خودرو را از بین برد
در ادامه محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه و عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار داشت: طی این ۵۰ سال با صنعت خودرو چه كرده ایم. خودروسازی ما زمانی كه نفت گرفتار تحریم می شد، كمك كننده شده و بودجه كشور را جبران می كرد. اما الان به جایی رسیده كه با دست خودمان و با انحصار، صنعت خودرو نه تنها از بین رفته، بلكه موجب بدبختی خیلی از كسانی كه در قطعه سازی بودند، شده است. طبیعی است زمانی كه رقابت از جامعه گرفته می شود، آن مجموعه از بین می رود.
وی گفت: در این سال ها، مرزها را بسته و ۱۴۰ درصد تعرفه برای واردات خودرو گذاشته شد؛ بدین سبب موجب باشد كه روز به روز كیفیت خودروها پایین تر بیاید. خودرویی كه حالا تولید می شود، خودرویی است كه ۲۵ سال بیشتر از رده خارج شده است.
به گفته منصوری، همه چیز در اختیار خودروسازان قرار گرفته است. قیمت برق، گاز و حتی نیروی انسانی كمتر از سایر كشورها است. سوال این است كه چرا با همه این امكانات در این سال ها نتوانسته ایم خودرویی تولید نماییم كه صادر شود. اگر خودروساز محصول با كیفیت ساخته بود می توانست صادرات كند و با برگشت پول آن از ورشكستگی نجات پیدا كند؛ چرا در بحث مالی به جایی رسیدیم كه خودروساز ما ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، این فاجعه است؛ بدین سبب هرچه زودتر باید جلوی این فاجعه گرفته شود.
قیمت خودرو باید ۷۰ درصد افزایش یابد!
همچنین امیرحسین كاكایی - عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت - در ادامه این برنامه اظهار داشت: ما در سال پشتیبانی از تولید ملی هستیم و در عین حال وسط یك جنگ تمام عیار اقتصادی، در مورد صنعتی صحبت می نماییم كه طبق آمار، از صنایع موثر اقتصاد است.
وی تصریح كرد كه همزمان با تحریم هایی كه از مرداد ماه سال جاری آغاز شد، واردات خودرو از دیدگاه طرف خارجی آزاد است. اتفاقی كه در چند پارسال هم افتاد و موجب شد كه آمار واردات ما به شدت افزایش پیدا كند.
كاكایی اشاره كرد: وضعیت فعلی هرچه هست نتیجه سال های زیادی قانون گذاری و تصمیم گیری های كلان در سطح كشور است؛ اما آن چه هم اكنون مطرح است، روش بقا در صنعت خودرو است نه در مورد خوبی یا خوب تر بودن یا این كه رقابت پذیر باشد یا خیر.
وی افزود: بنده باز با صحبت دكتر پارسایی موافق هستم كه در این وضعیت در حاشیه بازار فروختن، دارای معانی بدی است؛ اما این را هم می دانم كه وضع موجود در واقع نابودی صنعت خودرو خواهد بود؛ بدین سبب باید بر طبق واقعیت های روز صحبت كرده و به توافق رسید.
این كارشناس صنعت خودرو اظهار نمود: اگر افزایش میانگین ۷۰ درصدی قیمت تمام قطعات و مواد اولیه را در نظر بگیریم، حداقل ۷۰ درصد قیمت خودرو باید بالا برود. اثبات این صحبت باز قیمتی است كه در كف بازار وجود دارد.


1397/09/10
01:05:45
5.0 / 5
14
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بودجه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی