رئیس سازمان استاندارد:

ضوابط استاندارد خودرو های صادراتی به عراق نهایی شد

ضوابط استاندارد خودرو های صادراتی به عراق نهایی شد

رئیس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: ضوابط استاندارد خودرو های صادراتی به عراق د رجریان سفر به این کشور و مذاکره با مسؤلان مربوطه نهایی شد.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، غلامرضا شریعتی امروز در نشستی خبری اظهار نمود: هفته گذشته در سفری که به عراق داشتم در ارتباط با تفاهم نامه ای که از قبل با عراق در حوزه استاندارد منعقد کرده بودیم، صحبت و قرار شد در حوزه آموزش و پژوهش، معادل سازی و هماهنگی در استانداردها بویژه در حوزه صادرات و ایجاد اشتراکاتی برای صادرات جهت حل اختلاف نظرها صورت گیرد.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: همینطور عراقی ها تصمیم گرفته بودند که از یکم اکتبر از ایران دیگر خودرو و میلگردی وارد نکنند که ما اعلام کردیم فقط در صورتی میلگرد باکیفیت پایین تر صادر می شود که تجار عراقی خواهان خرید آن باشند و همینطور اقلیم کردستان اجازه می دهد که همه این کالاها به شرط عدم توزیع در اقلیم، وارد عراق شود و فقط حق گمرکی می گیرد. ما به طرف عراقی اعلام کردیم که باید یک وحدت رویه ای ایجاد شود.
وی اضافه کرد: با عنایت به این که استاندارد میلگرد در کشور ما بر مبنای سه استاندارد BS، استاندارد آمریکا و ایزو است، ارزیابی کیفیت میلگرد برای طرف عراقی سخت بود و اعلام نمودند که این استانداردها باید به صورت جداجدا روی کالا اعمال شود. در این راستا ما از سوی عراقی دو ماه فرصت گرفتیم که این مورد را به نوردکاران و فولادسازان ایرانی اطلاع دهیم تا برای صادرات به عراق، از یکی از این سه استاندارد پیروی کنند.
شریعتی اظهار داشت: همینطور در حوزه خودرو هم چه خودروهایی که از ایران وارد عراق می شوند و چه خودروهایی که در کارخانه ایران خودرو در عراق مونتاژ می شوند، بحث هایی در مورد استانداردهای ۸۵ گانه اروپا از سوی عراقی عنوان شد. عراقی ها اعتقاد داشتند که باید استانداردهای حوزه خلیج فارس روی خودرو اعمال شود اما ما این مورد را نپذیرفتیم چونکه استانداردهای اروپا به روزتر بوده و روی مسائل ایمنی و آلایندگی تمرکز دارد. طرف عراقی پذیرفت که در صورت تائید خودروی ساخته شده بر مبنای استانداردهای ۸۵ گانه اروپا، خودرو های ما را وارد یا مونتاژ کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد عنوان کرد: همینطور طرف عراقی خواهان این بود که خودرو های مونتاژ شده در عراق «وین نامبر» داشته باشد، Made in Iraq روی خودرو حک شود و استاندارد ایران هم خودروی مونتاژ شده را تائید کند که ما این سه مورد را پذیرفتیم. در نهایت صورتجلسه نوشته، به سفارتخانه ارسال شد و بعد از تائید، به امضای طرفین خواهد رسید.
وی اظهار داشت: همینطور ایران خودرو ۱۴۰۰ قطعه را بر مبنای قاعده قبلی به عراق ارسال کرده بود که طرف عراقی خواهان عودت این قطعات بود اما با رایزنی هایی که انجام دادیم، مقرر شد ایران خودرو، وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد عراق مساله کیفیت این ۱۴۰۰ قطعه را تائید و تعیین تکلیف کند تا مجدد به ایران عودت نشود.
شریعتی اضافه کرد: با عنایت به تغییر دائم قوانین در ایران و اعمال تحریم های مختلف، صادرات خودرو عدد قابل توجهی نیست. از این رو خودروسازی های ما تاکید داشتند که نباید بازار عراق از بین برود اما مساله جالب این بود که نوردکاران ما از مبحث عودت میلگردها خبر نداشتند و ما بعد از ورود به عراق متوجه به این مورد شدیم.
شریعتی در مورد اعمال استاندارد ۸۵ گانه روی خودرو های داخلی اظهار داشت: ما با مذاکراتی که با خودروسازی های ایرانی داشتیم، از آنها تعهد گرفتیم که روند رفتاری متفاوتی داشته باشند و فقط به استانداردهای ۸۵ گانه اکتفا نکنند البته نتیجه این مذاکرات طی یکی دو سال آینده خویش را نشان داده است.

1400/07/12
10:25:16
5.0 / 5
778
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی