طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر

مسافر می تواند پرواز با تاخیر ۲ ساعت را لغو و بهای بلیت را دریافت کند

مسافر می تواند پرواز با تاخیر ۲ ساعت را لغو و بهای بلیت را دریافت کند

لوازم فلزی: طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، در صورتی که تأخیر بیش از دو ساعت به طول منجر شود مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام نماید.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، در صورتی که تأخیر پرواز بیش از دو ساعت به طول منجر شود مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام نماید. در صورتیکه اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کمترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام نماید.
حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در پروسه مسافرت های هوایی است. در عین حال که رعایت این مجموعه حمایتی برای کلیه شرکت های هواپیمایی لازم الاجراست.
بخشنامه حقوق مسافر برای پروازها فروردین ماه ۱۳۹۴ اصلاح شده و آخرین ویرایش آن بعد از چندی کش و قوس درنهایت آذرماه سال جاری ابلاغ گردید.
بر طبق این بخشنامه، در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز در مبداء، برمبنای ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر و در صورتیکه بر طبق شرایط فوق العاده نباشد، لازم است نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در بین مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح درباب تأخیر پرواز پیش بینی نشده اقدام نماید.
در صورتی که تأخیر بیش از دو ساعت به طول بینجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام نماید. در صورتیکه اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کمترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام نماید.
درصورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر می تواند خود راساً نسبت به خرید بلیت در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تایید رییس ایستگاه شرکت هواپیمایی و درصورت امتناع وی، با تأیید مدیر ترمینال اقدام نماید.
مسافر می تواند بعد از انجام مسافرت با ارائه مدارک مثبته دال بر خرید بلیت جدید، نسبت به دریافت وجه بلیت خریداری شده در راه مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام نماید. استرداد وجه مذکور حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، توسط شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.
در صورتیکه شرکت های هواپیمایی در زمان پرواز تعیین شده در بلیت، مسافرین را بوسیله سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد. درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه بطور کامل به مسافر پرداخت گردد.
تأخیر انعکاسی (تأخیر متصل به پرواز)، فقط نخستین پرواز متصل، تا ۱۸۰ دقیقه مشمول تأخیر و پرداخت خسارت آن نخواهد بود.
در صورتی که مراتب تأخیر پرواز تا ۷۲ ساعت پیش از پرواز به مسافرین اطلاع رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان جدید اعلام شده خواهد بود؛ اما چنانچه اطلاع رسانی مزبور بعد ازموعد مقرر (۷۲ ساعت پیش از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان درج شده در بلیت است.
با توج به شرایط پرداخت میزان جبران خسارت مندرج در شیوه نامه، شرکت هواپیمایی موظف است برمبنای فهرست مسافرین، بدون مراجعه حضوری مسافر یا اعمال شرایط دیگر از قبیل تکمیل فرم، اقدام نماید.
در صورت تأخیر بالای پنج ساعت و عدم امکان پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل، بر عهده شرکت هواپیمایی است. در صورت عدم برنامه ریزی مناسب توسط شرکت هواپیمایی و عدم رعایت این بند، شرایط زیر حاکم است:


برای پروازهای خارجی هم شرایط بدین صورت است






منبع:

1401/10/10
10:32:24
5.0 / 5
1043
تگهای خبر: استاندارد , خرید , سرویس , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی