معاون اتاق بازرگانی ایران اعلام كرد:

حضور دوباره چینی ها در اقتصاد ایران

حضور دوباره چینی ها در اقتصاد ایران

به گزارش لوازم فلزی معاون اتاق بازرگانی ایران با بیان اینكه سرمایه گذاران چینی، حاضر به خرید طرح های طراحان ایرانی در حوزه های مختلف هستند، گفت: تجارت رسمی كشور، اجازه واردات كالاهای بی كیفیت چینی را نمی دهد.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، مظفر علیخانی در حاشیه بازدید از اولین همایش محصولات چین در ایران كه در جهت پروژه احیای جاده ابریشم برگزار شده است، در جمع خبرنگاران، در مورد سرمایه گذاری چینی ها در ایران اظهار داشت: در حوزه های مثل نفت، گاز و پتروشیمی و محصولات شیمیایی و لوازم خانگی، پوشاك و منسوجات، آی تی طبیعتا زمینه های همكاری مناسبی برای سرمایه گذاری مشترك میان ایران و چین وجود دارد، این در شرایطی است كه هنر چین در طراحی، قالب سازی، تولید انبوه و ارزان است و از جانب دیگر نیز، ایران مواد اولیه باكیفیت و فراوان در اختیار داشته و جوانان تحصیلكرد و مستعدی در كنار بازار ۸۰ میلیونی داخلی و ۴۰۰ میلیون نفری منطقه دارد، ازاین رو انرژی ارزان و محیط مساعد در اقتصاد، می تواند زمینه ساز سرمایه گذاری مشترك میان دو كشور باشد. معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران اضافه كرد: اگر سرمایه گذاران داخلی با توان طراحی چینی ها برای تولید ارزان، انبوه و باكیفیت جوینت شده و سرمایه گذاری مشترك داشته باشند، می توانند كالاهای خوبی برای عرضه به داخل و خارج و حتی در كشور چین، تولید نمایند. وی خاطرنشان كرد: چینی ها علاقمند به استفاده از سرمایه های انسانی ایرانیان هستند و ازاین رو می توان سرمایه گذاری های مشترك را بین دو كشور به راحتی شكل داد؛ البته چینی ها هم علاقمند به همكاری مشترك با ایران هستند، این در شرایطی است كه خیلی از سرمایه گذاران و بازرگانان چینی، طراحی های ایرانی را می پسندد و حتی در این زمینه حاضرند طرح های ایران را خریداری كنند. به این معنا كه علاقمند به مذاكره با طراحان ایرانی هستند. وی با اشاره به وجود ۱۲. ۵ میلیارد دلار قاچاق در كشور، اظهار داشت: باآنكه رقم قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری در دولتهای گذشته اكنون به ۱۲. ۵ میلیارد دلار رسیده است؛ اما باید توجه داشت كه هنوز هم ۱۲. ۵ میلیارد دلار كالای قاچاق وارد كشور می شود؛ ازاین رو ممكن است كه این كالاها به لحاظ كیفی و استانداردها، ضوابط را رعایت نمی كنند. معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران اضافه كرد: این كالاها به صورت ته لنجی، ملوانی، مرزنشینی و كوله بری و سایر روش های غیرتجارت رسمی وارد كشور می شوند، ممكن است از استاندارد و كیفیت لازم برخوردار نباشند؛ ازاین رو تمامی كالاهای وارداتی از كشور چین به ایران را نباید بی كیفیت دانست، بلكه كالاهای استاندارد و با كیفیت بالا مطابق با ضوابط وارداتی ایران، از مجاری رسمی وارد كشور می شوند. وی خاطرنشان كرد: كالایی كه از مسیر قانونی وارد كشور می شود، مقررات قانونی را طی می كند، اما با عنایت به اینكه مصرف كننده ما حق دارد از كالای باكیفیت و با قیمت مناسب استفاده كند، یكی از كاركردهای نمایشگاهها این است كه تولیدكنندگان واقعی را با بازرگانان واقعی بدون واسطه سر میز مذاكره قرار دهد كه آنها بتوانند از مبدا، كالاهای باكیفیت و دارای استاندارد با قیمت مناسب و رقابتی را خرید كرده و به صورت مستقیم و بدون واسطه به كالاهای مورد نظر خود دسترسی یابند. به قول علیخانی، از این طریق می توان هم كالای باكیفیت و باقیمت مناسب وارد كشور شده و هم حقوق مصرف كنندگان، تامین می شود، ازاین رو از ارتباط مستقیم در حلقه زنجیره تولید، تجارت رسمی و توزیع قانونی و در نهایت مصرف كننده نهایی، می تواند بسیار مفید باشد كه طبیعتا از این طریق كالا قدرت رقابت بالایی خواهد داشت و با كالاهای قاچاق و ورودی از مبادی غیررسمی، وارد رقابت می شود، چراكه خیلی از هزینه هایی كه امروز مترتب بر تولید و تجارت رسمی كشور است، در مورد كالاهای قاچاق پرداخت نمی شود. معاون اتاق بازرگانی ایران تصریح كرد: این طور است كه كالاهای قاچاق از مسیر توزیع در داخل كشور حذف می شود؛ این در شرایطی است كه حدود ۸۵ درصد واردات كشور، مواد اولیه و كالاهای واسطه ای بوده و ماشین آلات سرمایه ای را تشكیل می دهند؛ ازاین رو هر چقدر بتوان تجارت رسمی كشور را افزایش داد، اقتصاد ایران نفع بیشتری می برد و به تولید و صادرات كشور هم كمك خواهد شد؛ ضمن اینكه علاوه بر اینكه محصولات خوبی را به مصرف كنندگان داخلی ارائه می دهیم، به مصرف كنندگان منطقه و سایر كشورهای دنیا هم كالا عرضه خواهیم كرد. علیخانی با اشاره به اینكه در سال ۹۵، معادل ۱۸ میلیارد دلار تجارت دوجانبه با چین صورت گرفته است، ادامه داد: از رقم هجده میلیارد دلاری تجارت ایران و چین در سال ۹۵، ده میلیارد دلار واردات كالاهای چینی به ایران و ۸ میلیارد دلار هم صادرات كالاهای ایرانی به این كشور بوده است؛ ازاین رو برگزاری نمایشگاه ماشین آلات و محصولات خانگی چین در ایران، پلی برای برقراری بین تولیدكنندگان و واردكنندگان و مصرف كنندگان است و با استفاده از تولید كالای رقابتی، پلی میان تولیدكنندگان با صادركنندگان و مصرف كنندگان كالاهای ایرانی در خارج از كشور برقرار خواهد شد. وی خاطرنشان كرد: علیرغم اینكه امروزه تبلیغات محیطی، تبلیغات در صدا و سیما، جراید و نمایشگاههای مجازی، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است ولی برگزاری نمایشگاههای فیزیكی به خاطر اینكه عرضه كنندگان و مخاطبان به صورت مستقیم وارد مذاكره و گفتگو می شوند و محصولات مختلف را از نزدیك لمس می كنند؛ از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. این در شرایطی است كه سال جاری از جانب مقام معظم رهبری، سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است و نقشه رسیدن به این هدف، سیاستهای كلی اقتصاد مقاومتی است؛ این نمایشگاهها باید ابزاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی و انجام سرمایه گذاری مشترك در داخل كشور در جهت بومی سازی تكنولوژی های خارجی و انتقال دانش فنی و طراحی باشد. به قول علیخانی، دانش فنی و تكنولوژی باید از جانب كشورهای خارجی در جهت تولید محصولات باكیفیت، به تولیدكنندگان ایرانی منتقل شود و كالاهایی با برند معروف و معتبر تولید شده تا هم در داخل كشور تولید ثروت و ارزش افزوده شود و هم محصولات با كیفیت و استاندارد بالا برای صادرات به سایر كشورهای دنیا تولید گردد. وی تصریح كرد: این كالاها هم باید در بازار داخلی قابل رقابت باشد و هم اینكه با استفاده از صادرات به سایر كشورهای دنیا هم سهم بازار بیشتری را كسب كرده و ارزآوری كشور را ارتقا دهیم. این در شرایطی است كه پرچم ایران باید با تولیدات باكیفیت در بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه و ۷ میلیارد نفری دنیا برافراشته باشد. علیخانی با اشاره به اینكه چینی ها قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند؛ ادامه داد: طیف مختلفی از محصولات چینی در نمایشگاه اختصاصی ماشین آلات و محصولات خانگی چین در ایران عرضه شده است، ولی باید به این نكته كلیدی توجه داشت كه چین، محصولات باكیفیت در ایران تولید كرده و با كیفیت متوسط و ضعیف را هم در دستور كار تولید دارد، پس اینكه واردكنندگان ایرانی برای واردات چه اقلامی، سرمایه گزاری كرده و با چینی ها مذاكره كرده و خرید می كنند، به استراتژی آن بنگاه اقتصادی برمی گردد؛ ولی باید این را هم از یاد نبرد كه كالاهای وارداتی به ایران، عموما مشمول استاندارد الزامی و گواهینامه های فنی هستند و طبیعتا باید برای واردات رسمی و از مسیر قانونی، باید تمام این مراحل رعایت شود. یعنی فردی كه واردات قانونی انجام می دهد و ثبت سفارش می كند، یعنی كارت بازرگانی دارد و شناسنامه دار است، ازاین رو باید این كالاها را با عبور از ضوابط استانداردهای در نظر گرفته شده به بازار برساند.
 

1396/09/25
13:45:03
5.0 / 5
4770
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , چین , اقتصاد , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی