در یك میزگرد مطرح شد؛

ظرفیت بالای اشتغال زایی صنعت چرم، سهم ۴ درصدی از بازار جهانی پوست

ظرفیت بالای اشتغال زایی صنعت چرم، سهم ۴ درصدی از بازار جهانی پوست

لوازم فلزی: رئیس انجمن صنایع چرم اظهار داشت: ۴ تا ۵ درصد بازار جهانی در صادرات پوست گوسفند و یك درصد پوست گاو از آن ایران است.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از صداوسیما، علی حسن زاده در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبكه دو سیما اضافه كرد: در كشور ۲۲ میلیون جلد پوست گاو، ۱۸ میلیون جلد پوست گوسفند و ۷ میلیون جلد از آن پوست بز است.وی اظهار داشت: بیشترین تولید پوست گاو در سه منطقه تهران، تبریز و مشهد است كه تبدیل به چرم می گردد و به بازار تولید كفش و كیف و كمربند عرضه می گردد.حسن زاده اضافه كرد: از ۱۸ میلیون جلد پوست گوسفندی كه به سالامبور تبدیل و صادر می گردد تنها ۴۵ میلیون دلار ارز عاید كشورمان می گردد در حالیكه اگر همین تعداد به چرم تبدیل گردد ارزآوری از محل صادرات آن ۲۱۰ میلیون دلار و در صورت تبدیل شدن به البسه به ۸۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.وی اظهار داشت: برای تولید هر جلد پوست، هفت نفر اشتغال تولید می گردد در صورتی كه با تبدیل آن به چرم اشتغالزایی به ۳۵ نفر و در صورت تبدیل شدن به البسه به ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.۹۰ درصد چرم سبك تولید داخل صادر می شود نائب رئیس اتحادیه تولید كنندگان و صادر كنندگان سالامبور چرم ایران هم در این برنامه اظهار داشت: ۱۰ درصد چرم سبك تولید در كشور مورد نیاز بازار داخل است و ۹۰ درصد دیگر صادر می گردد.سعید شادكام اضافه كرد: ۵۰ درصد از صادرات چرم سبك كشور سالامبور است، زیرا آنچه كه برای داخل تولید می گردد امكان صادرات ندارد.تشكیل كمیته ویژه صنعت چرم در وزارت صنعتمعاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان شهرك های صنعتی هم در گفتگوی تلفنی با برنامه اظهار داشت: كمیته ویژه ای در این وزارتخانه در حوزه صنعت چرم تشكیل شده است.صادق نجفی اضافه كرد: فرسوده بودن ماشین آلات، نبود آموزش های تخصصی، بالا بودن هزینه های تولید، مشكل تأمین منابع مالی، نبود برند ملی، نبود شركت های توزیعی تخصصی، كمبود استادكار و متخصصان طراحی، مشكل كیفیت و تنوع چرم های تولید داخل، نبود ثبات قیمت مواد اولیه در بازار، كمبود نقدینگی و سرمایه در گردش تولیدكنندگان چرم مصنوعی و مشكلات مربوط به واردات پوست سنگین، مشكلات مربوط به تعرفه های مواد شیمیایی و زیر ساخت ها از مهمترین مشكلات در حوزه صنعت چرم است.وی با اشاره به اینكه در این زمینه پیشنهادات خویش را به دولت در سه بخش كوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اعلام كردیم، ادامه داد: اولین پیشنهاد ما تولید مركز خدمات فناوری تحقیقات و توسعه و طراحی صنعت چرم بود كه مسئولیت آن را صنایع كوچك بر عهده گرفتند و در دو استان آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بزودی آن را تولید می نماییم.نجفی با اشاره به اینكه به دنبال تولید شهرك صنعتی فناوری تخصصی و مصنوعات چرمی هستیم، اضافه كرد: یكی از پیشنهادات ما برای دولت، نوسازی و بازسازی ماشین آلات بود تا بتوانیم در مناطق كم برخوردار تسهیلات با سود ۴، ۶ و ۱۰ درصد پرداخت نماییم.وی با اشاره به اینكه ماشین آلات فرسوده همچون مشكلات است، افزود: راه اندازی رشته های تخصصی صنعت چرم از دیگر اقدامات پیشنهادی است.مدیر عامل سازمان شهرك های صنعتی اظهار داشت: برای استان خراسان رضوی ۱۸ میلیارد تومان، برای آذربایجان شرقی ۷ میلیارد تومان و برای استان تهران حدود ۱۷ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۳۹۷ مربوط به سازمان صنایع كوچك برای تولید زیرساخت ها تدارك دیدیم كه بزودی عملیاتی خواهیم كرد.نجفی با تاكید بر اینكه باید صنایع كوچك رشد یابد و از آن ها حمایت كرد اضافه كرد: راهبرد ما برای تولید اشتغال در حوزه محصولات چرمی است و دولت با همه توان به این مورد وارد شده است.لزوم برندسازی در حوزه چرم عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینكه توسعه فناوری، نیاز بازار و برندسازی همچون موارد اثرگذار برای پیشرفت صنعت چرم است، اظهار داشت: زمان بنگاه های كوچك بخصوص در البسه و پوشاك گذشته است و باید به دنبال برندسازی باشیم.محمد حسن نژاد به سابقه صنعت چرم در كشورمان اشاره و افزود: با تشكیل شركت های بزرگ سهامی چرم می توانیم با برندهای جهانی رقابت نماییم.وی اظهار داشت: باید از خام فروشی چرم دوری نماییم و صنایع پایین دستی آن را تقویت و برندسازی نماییم تا ارزش افزوده بیشتری را بدست بیاوریم.تجربه موفق تركیه در صنعت چرمعلی حسن زاده رئیس انجمن صنایع چرم ایران با حضور در این برنامه درباره علل موفقیت تركیه در صنعت چرم اظهار داشت: این كشور در سال ۲۰۰۱ قانونی تصویب كرد و بر مبنای آن به صنایع، وام بلاعوض برای تجهیز ماشین آلات پرداختند و باعث پیشرفت صنایع چرم خود شدند و تا سال ۲۰۱۱ در منطقه در این زمینه یكه تازی كردند.وی اضافه كرد: صنعت چرم بعنوان صنعت مادر و پرزحمت است و در كشورمان بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این صنعت شاغل هستند.لزوم تمركز بر صادرات محصول نهایینائب رئیس اتحادیه تولیدكنندگان و صادركنندگان سالامبور و چرم ایران هم در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری اضافه كرد: در صادرات چرم بهتر است محصول نهایی و با ارزش افزوده بالاتر را صادر نماییم اما در این صورت هزینه های تولیدی ما هم افزایش می یابد ضمن اینكه به فناوری و تجهیزات پیشرفته هم نیاز داریم.سعید شادكام با اشاره به اینكه دریافت هرگونه عوارض از كالاهای صادراتی مغایر قانون است، اضافه كرد: دولت نباید از صادرات سالامبور چرم، عوارض دریافت كند.

1397/03/15
20:03:28
5.0 / 5
4862
تگهای خبر: بازار , تولید , دولت , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی