دلیل افت كیفیت گازوئیل از زبان مدیرعامل شركت ملی فرآورده های نفتی

دلیل افت كیفیت گازوئیل از زبان مدیرعامل شركت ملی فرآورده های نفتی

لوازم فلزی: مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی دلیل افت كیفیت گازوئیل یورو۴ توزیعی در بعضی مناطق را تشریح و بر اجرای تعهدات وزارت نفت در توزیع گازوئیل یورو۴ تاكید نمود.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، محمدرضا موسوی خواه - مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی - در جلسه كارگروه ملی آلودگی هوا كه با مبحث كیفیت سوخت دیزل در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار گردید در پاسخ به انتقاد سازمان محیط زیست در خصوص افت كیفیت گازوئیل در تابستان سال جاری، اظهار نمود: نتایج پایش سوخت گازوئیل توسط سازمان محیط زیست نشان داده است كه كیفیت سوخت در اردیبهشت ماه مناسب بوده و در ماه های خرداد و تیر دچار مشكل شده است. علت افت كیفیت گازوئیل در خلال این دو ماه آن است كه پالایشگاه های اراك و اصفهان در حال به روز رسانی بودند.

وی افزود: طبیعی است كه وقتی پالایشگاه ها در حال به روز رسانی هستند با مشكل توزیع سوخت مواجه شویم. این مورد را قبلا هم اعلام نموده بودیم.

مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینكه كیفیت تولید سوخت در پالایشگاه های اراك، اصفهان و تهران روز به روز در حال بهبود است اظهار داشت: در پالایشگاه بندرعباس تولید نفت گاز یورو۴ افزایش یافته و پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۲ میلیون دیزل زیر ۵۰ ppm تولید می كند. مخازن انبار شهید رجایی را برای نفت گاز و بنزین استاندارد آماده كرده ایم.

موسوی خواه تصریح كرد: در اجرای تعهدات خود در توزیع سوخت دیزل یورو۴ بیشتر از تعهدات خود عمل خواهیم كرد. با اینكه توزیع گازوئیل یورو۴ هزینه زیادی برای ما در بر دارد اما این طرح را اجرایی می نماییم. اجرای تعهدات خویش را در مورد توزیع نفت گاز یورو۴ از خرداد ماه شروع كردیم و تعهدات توزیع نفت گاز و بنزین یورو۴ به صورت ۱۰۰ درصد انجام می گردد.

وی افزود: از نیمه دوم شهریور پالایشگاه تبریز سوخت دیزل یورو۵ را تولید می كند كه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان توزیع می گردد.

این مقام مسئول در وزارت نفت در مورد كاهش كیفیت سوخت در بعضی جایگاه ها خاطرنشان كرد: نتایج پایش كیفیت سوخت نشان داده است كه در كرج در یك دوره ثابت، در یك جایگاه سوخت استاندارد یورو۴ توزیع شده و در یك جایگاه دیگر در همان بازه زمانی، سوخت از كیفیت مناسب برخوردار نبوده است. نكته مهم آن است كه مبادی تامین سوخت در همه این جایگاه ها یكسان است.

موسوی خواه افزود: تاكید داریم كه نماینده وزارت نفت در همه نمونه گیری ها برای پایش كیفیت سوخت دیزل حضور داشته باشد. چون ما فرآورده های نفت گاز را با نفتكش ها جابجا می نماییم و امكان دارد این نفتكش ها تخلفات احتمالی داشته باشند یا در جایگاه امكان بروز تخلف وجود دارد. البته قاطبه صنف جایگاه داران سوخت بسیار زحمتكش هستند اما در هر قشری امكان دارد تخلفاتی پیش بیاید. از این منظر اجبار داریم كه به هنگام نمونه گیری ها نماینده ما حضور داشته باشد تا اگر جایگاهی تخلفی داشته در كمیته تخلفات با آنها برخورد شود.

وی اظهار داشت: همكاران ما در شركت پخش فرآورده های نفتی به صورت شبانه روزی وظیفه سوخت رسانی را انجام می دهند اما اگر در این میان مدیران استانی در مبحث پایش سوخت همكاری نكردند سازمان محیط زیست باید گزارش آن را به من عرضه نماید. اجازه نمی دهیم خدشه ای در بحث پایش كیفیت سوخت دیزل تولید شود.

مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی تصریح كرد: این نوید را می دهیم كه در ماه جاری و ماه آینده وضعیت توزیع سوخت دیزل یورو۴ بسیار رضایتبخش خواهد بود. همینطور هر آنچه تولیدات نفت گاز یورو۴ داشته باشیم به نحو احسن در كشور توزیع می نماییم. اگر تا دو سال آینده تولید نفت گاز پالایشگاه اصفهان به صورت كامل یورو۴ بشود علاوه بر محورهای مواصلاتی می توانیم در كل جایگاه های اصلی كشور توزیع سوخت نفت گاز یورو۴ را داشته باشیم. افزون بر این اگر بنزین پالایشگاه تهران یورو۴ بشود می توانیم در نیمه شمال غربی كشور كلیه توزیع بنزین و نفت گاز را به یورو۴ تبدیل نماییم.

موسوی خواه در ادامه در مورد عدم اجرای طرح كهاب توسط وزارت نفت اظهار نمود: سازمان محیط زیست خواهان اجرای طرح كهاب از وزارت نفت می باشد، اما سوال اصلی آن است كه آیا روش و تكنولوژی طرح كهاب هم وجود دارد؟. از سال ۱۳۹۰ تابحال در تعدادی از انبارها طرح كهاب اجرا شده و میلیاردها تومان هم هزینه داشته است اما به علت نبود تكنولوژی مناسب به شكل آزمون و خطا انجام شده است.

وی افزود: ۱۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح كهاب در انبار اصفهان هزینه شد كه جواب مثبتی هم نداشت. مشابه آن در تبریز و هرمزگان هم به اجرا رسید اما خروجی قابل قبولی نداشت. در جهت اجرای درست طرح كهاب به سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراخوان داده ایم كه هر آنچه استحصال داشته باشند مابه ازای آنرا به نرخ فوب(FOB) دریافت نمایند. در این طرح بازگشت سرمایه و سود را ظرف مدت پنج تا هفت سال تضمین كردیم. این روش بهتری است و آن را دنبال خواهیم كرد.

مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی اظهار نمود: هم اكنون چند قرارداد در زمینه كهاب منعقد كرده ایم. برای مثال هفته قبل با یكی از سرمایه گذاران قراردادی منعقد كردیم تا در ۵۰ جایگاه به شكل BOT طرح كهاب اجرا شود. بدین ترتیب كه جایگاه دار هیچ هزینه ای نمی كند و تنها جایگاه را برای نصب تجهیزات در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد. از محل استحصال فرآورده ها پول آن به سرمایه گذار داده می شود. جزئیات این قراردادها در سایت پخش فرآورده ها بارگذاری شده است.

موسوی خواه اظهار داشت: پس از فراخوان برای اجرای طرح كهاب تعداد زیادی سرمایه گذار مراجعه نموده اند و می خواهیم این طرح را برای تمام انبارها اجرایی نماییم. از بیش از ۴۰۰ جایگاه توزیع سوخت ضمانتنامه گرفته ایم كه طرح كهاب را انجام دهند. از جایگاه داران ضمانت ۲۱۰ میلیون تومانی دریافت كرده ایم كه در صورت عدم اجرای طرح كهاب طی شش ماه این ضمانتنامه ها ضبط می گردد. مجوز گرفته ایم كه برای اجرای طرح كهاب به ازای هر لیتر ۶۰۰۰ تومان كارمزد دریافت شود.




1397/07/05
21:24:56
5.0 / 5
14
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی