در پاسخ به مهر عنوان شد؛

تجهیزات پژو و رنو خاك می خورد، مسئولان اگر تضمین دارند، اجرا كنند

تجهیزات پژو و رنو خاك می خورد، مسئولان اگر تضمین دارند، اجرا كنند

لوازم فلزی: یك مقام مسئول در صنعت قطعه سازی با اشاره به اینكه تجهیزات قرارداد پژو و رنو در كارخانه های قطعه سازی خاك می خورد، اظهار داشت: سازمان گسترش و خودروسازان اگر از فرانسوی ها تضمین گرفته اند، عملیاتی كنند.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، فرهاد بهنیا در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: دو شركت رنو و پژو كه قراردادهایی را پس از برجام با ایران امضا كرده اند، تعداد بالایی خودرو در بازار بكر ایران فروختند و رفتند به نحوی كه برآوردها حكایت از آن دارد كه رنو ۱۱۵ هزار دستگاه و پژو ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو فروختند؛ مردانه بخواهیم بگوییم، دروغ گفتند و رفتند.
وقت عملیاتی كردن تضامین و ستاندن غرامت از پژو و رنو است/به قوه قضائیه شكایت می بریم
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو كشور در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر اظهار داشت: بارها قبل از نهایی شدن قراردادهای پژو و رنو، از خودروسازان و مقامات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سؤال كردیم كه آیا با عنایت به بدعهدی های قبلی خودروسازان فرانسوی در دوران تحریم سال های ۹۰ و ۹۱، تضامین لازم از آنها ستاندن شده است؟ بسیار محكم پاسخ می دادند كه آنها قصد ماندن دارند و تضمین های لازم گرفته شده است.
وی اشاره كرد: انجمن آن روزها به شدت بر روی ستاندن تضامین اصرار داشت؛ حالا این دو خودروساز فرانسوی، بازار ایران را رها كرده و تمام خودروهایی كه پلت فرم مشترك دو كشور بودند، رها شده اند.
بهنیا افزود: خیلی از قطعه سازان قدیمی به واسطه اعتمادی كه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزارت صنعت داشتند، مبالغ هنگفتی خرج خرید تجهیزات ساخت خودروی مشترك با رنو و پژو كردند و الان تجهیزاتشان خاك می خورد.
بهنیا افزود: مطابق با هزینه های پرداخت شده، غرامت باید از طرف دو شركت فرانسوی، خودروسازان ایرانی و وزارت صنعت به قطعه سازان پرداخت گردد، پس اگر مقامات دولتی و خودروسازان تضامین كافی ستاندن كرده اند، حالا وقت عملیاتی كردن آنهاست و اگر این تضامین ستاندن نشده باید جوابگو باشند و ما به قوه قضائیه در این رابطه شكایت خواهیم كرد.
وی اضافه كرد: حالا باید به پژو ورنو درس جدی داد و دولتمردان و خودروسازانی كه تضامین لازم را نگرفته اند باید جواب دهند.
بهنیا اظهار داشت: حالا زمان آن است كه از محل تضامین، غرامت دریافت نماییم.
پژو ۳۰۱ را با خودكفایی كامل تولید می كنیم
بهنیا در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت حضور قطعه سازان در تولید پژو ۳۰۱ اظهار داشت: خودروی پژوی ۳۰۱ به همت مركز تحقیقات ایران خودرو به قصد خودكفایی صددرصدی در حال پیگیری است و قطعه سازان ایرانی باز در ارتباط با تولید آن مورد مذاكره قرار گرفته اند.
وی افزود: بیشتر قطعات استراتژیك پژو ۳۰۱ همچون ABSو ایربگ مقرر است در كشور تولید شود.خبر خوش برای قطعه سازان/تعدیل ۷۰ درصدی قراردادهاسخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو كشور از موافقت مدیرعامل ایران خودرو برای تعدیل ۷۰ درصدی قراردادهای قطعه سازان با عنایت به افزایش نرخ خودرو آگاهی داد و اظهار داشت: مجوز لازم دریافت شده تا قطعه سازان با نمایش مدارك مثبته بتوانند تا ۷۰ درصد افزایش نرخ قرارداد داشته باشند.وی اضافه كرد: وضعیت آشفته فعلی در بازار خودرو به سبب این بود كه قطعه سازان با افزایش قیمت مواد اولیه روبرو شدند و البته تدابیر لازم و تصمیم گیری به موقع باز در حوزه افزایش قیمت خودرو صورت نگرفت، چونكه در ابتدای سال خودروسازان از شورای رقابت تقاضای افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودرو را داشتند كه مورد تصویب قرار نگرفت و متاسفانه در ماه های بعد با افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو در بازار، كار ادامه یافت.بهنیا اظهار داشت: بارها شورای رقابت با درخواست خودروسازان مخالفت كرد و متاسفانه سود این مخالفت به جیب دلالان رفت به نحوی كه برآورد می شود دلالان ۷ هزار میلیارد تومان از این عدم تصمیم گیری صحیح و به موقع، سود برده باشند.وی افزود: حالا خوشبختانه با نظر مساعد ایران خودرو قرار بر این است كه قراردادهای خودروسازان تعدیل شود كه امیدواریم این مساله بزودی اجرایی گردد، این در شرایطی است كه میانگین قیمت آلومینیوم در سال ۹۶، ۶ هزار و ۱۰۰ تومان، و امسال ۲۳ هزار تومان، ورق فولادی در سال ۹۶، ۱۸۰۰ تومان و امسال ۴۸۰۰ تومان، سرب سال قبل ۷۵۰۰ تومان و سال جاری ۲۸ هزار تومان و مواد پلیمری در سال ۹۶، ۴ هزار تومان و ۱۴۲۰۰ تومان در سال ۹۷ بوده است كه این امر كاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تیراژ تولید را به صورت میانگین رقم زده است.سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو كشور معتقد است: عرضه خودرو به كف قیمت، تقاضا را بالا می برد و همین امر منجر به ایجاد حاشیه بازار شده است، به نحوی كه خودروی كف كارخانه كه با قیمت ۲۴ میلیون تومان عرضه می شد با ۴۰ میلیون تومان از طرف دلالان در بازار فروخته می شد. خودروسازان باید خودروها را با چه قیمتی عرضه كنند؟این مقام مسئول در صنعت قطعه سازی اضافه كرد: خودروهایی كه تا پیش از شهریور سال ۹۷ فروخته شده اند باید با قیمت قرارداد تحویل داده شوند و خودروهایی كه از شهریور تا دی ماه فروخته شده اند باید با ۳۰ درصد افزایش نرخ به مشتری نمایش گردند و این در شرایطی است كه تمام خودروهای فروخته شده از اول بهمن با قیمت های جدید به دست مشتریان خواهد رسید.بهنیا با اشاره به اینكه هنوز با سایپا به توافقی برای تعدیل قرارداد قطعه سازان نرسیده ایم، اظهار داشت: به سبب شرایط خاص و تغییر و تحولات مدیریتی در این خودروساز هنوز موفق به جمع بندی افزایش قیمت در قراردادها برای قطعه سازان نشده ایم اما امیدواریم با ورود مدیرعامل جدید این مساله به سرانجام برسد.وی از تصویب پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دو خودروساز بزرگ كشور آگاهی داد و اظهار داشت: از این رقم ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی بعلاوه ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی است كه برای واردات مواد اولیه اختصاص می یابد بر این اساس ایران خودرو ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی دریافت خواهدنمود كه با توافق صورت گرفته با مدیرعامل این شركت، مقرر است ۸۵ درصد این مبلغ به قطعه سازان پرداخت گردد كه البته این خودروساز قول پرداخت تا ۹۰ درصد را هم داده است.وی اظهارداشت: طلب واقعی خودروسازان كمتر از ۱۵ هزار میلیارد تومان است.چرا قیمت خودرو افزایش یافت؟بهنیا در پاسخ به این سؤال كه چرا قیمت خودرو افزایش پیدا كرد، اظهار داشت: با عنایت به گرانی مواد اولیه و ارز و مخالفت شورای رقابت با افزایش منطقی قیمت خودرو، نرخ به یكباره افزایش پیدا كرد، ضمن اینكه پكیج دولتی مواد اولیه قطعه سازان شامل فولاد و پتروشیمی منجر به این شد كه قطعه سازان كاهش ظرفیت تولید دهند كه این مساله در كنار سایر عوامل بر روی قیمت خودرو اثر گذاشته است، البته دلالان هم جو می دادند كه قیمت افزایش پیدا نكند تا آنها حاشیه بازار را به دست بگیرند.وی اشاره كرد: زمانی كه بازار سفته بازی می شود، رانت خواران پیدا خواهند شد و بنظر می رسد مسبب اصلی این مساله كسانی هستند كه اجازه دادند فضای بازار به این شكل پیش رود.بهنیا اظهار داشت: نه خودروساز و نه قطعه ساز از قیمت های كنونی خودرو راضی نیستند.

1397/11/06
23:53:34
5.0 / 5
5020
تگهای خبر: بازار , برجام , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی