کشور روی موج مصرف بنزین نیمی از خودرو ها فرسوده و پرمصرف اند

کشور روی موج مصرف بنزین نیمی از خودرو ها فرسوده و پرمصرف اند

به گزارش لوازم فلزی، در تابستان سال جاری 12.5 میلیارد لیتر بنزین در کشور مصرف شد؛ در صورتیکه نیمی از ناوگان حمل و نقل فرسوده است و این موضوع، عامل اصلی اتلاف سوخت، آلودگی هوا و افزایش هزینه های انرژی محسوب می شود.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، در صورتیکه مصرف بنزین در تابستان امسال به بالای ۱۲.۵ میلیارد لیتر رسیده است، آمارها نشان داده است بیشتر از ۲۲ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور درحال تردد هستند؛ ناوگانی که نه تنها مصرف سوخت را چند برابر افزایش می دهد، بلکه سهم عمده ای در آلودگی هوا و هزینه های اقتصادی کشور دارد.
طبق اعلام وزارت نفت، مصرف ۱۲.۵ میلیارد لیتر بنزین در سه ماه تابستان معادل حرکت ۱۵۶ میلیارد کیلومتر با خودرویی است که به طور متوسط ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند؛ فاصله ای که ۳.۹ میلیون بار چرخیدن کامل به دور زمین را ممکن می کند.
برای درک بهتر این عدد، کافی است تصور نماییم ۱۲.۵ میلیارد لیتر بنزین را بخواهیم در بطری های معمولی آب معدنی با ظرفیت ۱.۵ لیتر ذخیره نماییم. در این صورت، بیشتر از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بطری بنزین خواهیم داشت؛ عددی آن قدر بزرگ که اگر این بطری ها را پشت سر هم روی زمین بچینیم، چندین بار می توانند دور کره زمین را احاطه کنند.
به بیان دیگر، این میزان بنزین آن قدر زیاد است که میتوان به هر انسان روی کره زمین تقریبا یک بطری بنزین ایرانی داد. وزن این حجم از بنزین هم قابل توجه است؛ با درنظر گرفتن چگالی تقریبی ۷۵۰ گرم در هر لیتر، مجموعاً بیشتر از ۹ میلیون تُن بنزین در سه ماه تابستان در کشور مصرف شده است -معادل وزن ۹ هزار برج ایفل یا بیشتر از ۳۰ میلیون خودروی سواری.-
این حجم مصرف نه تنها مبین رشد بالای تقاضای سوخت در کشور است، بلکه نشان داده است تا چه اندازه فرسودگی ناوگان حمل و نقل و استفاده از خودرو های کم بازده در افزایش مصرف بنزین نقش دارند. هر خودروی فرسوده، به طور متوسط ۲ تا ۳ برابر بیشتر از خودرو های جدید سوخت مصرف می کند و سهم بالایی در انتشار آلاینده های خطرناک دارد.

نیمی از وسایل نقلیه کشور فرسوده اند


بر اساس آمارهای رسمی، در کشور ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار وسیله نقلیه شامل خودرو، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و ماشین آلات کشاورزی فعال می باشند که از این میان ۲۲ میلیون و ۱۰۲ هزار دستگاه فرسوده به شمار می روند؛ یعنی بیشتر از ۵۳ درصد ناوگان حمل و نقل کشور.
از این تعداد، ۷.۵ میلیون خودروی سواری، ۱۱.۳ میلیون موتورسیکلت، بیشتر از ۲ میلیون وانت و ۳۸۵ هزار تاکسی در وضعیت فرسوده قرار دارند. همین طور بیشتر از ۵۹ هزار اتوبوس، ۹۷ هزار مینی بوس و ۲۱۴ هزار کامیون در تمام کشور در عمل به آخر عمر فنی خود رسیده اند.
علاوه بر مصرف بالای سوخت، به قول وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، سالانه بیشتر از ۴۰ هزار مرگ ومیر در کشور به سبب آلودگی هوا و انتشار ذرات معلق رخ می دهد؛ بخشی از این آلودگی ناشی از خودرو های فرسوده و مصرف بالای سوخت های فسیلی است.
این وسایل نقلیه علاوه بر اثرات زیست محیطی، باعث اتلاف منابع ارزی، افزایش هزینه های سوخت، فشار بر بودجه یارانه ها و کاهش ایمنی جاده ها می شوند.

برنامه های دولت برای نوسازی ناوگان


در همین راستا، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت از ادامه روند اسقاط و نوسازی ناوگان اطلاع داده است؛ او به خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال ۱۴۰۴ بیشتر از ۱۱۶ هزار دستگاه خودرو در کشور اسقاط شده و این روند با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ها با جدیت ادامه دارد. موضوع اسقاط تنها به خودرو محدود نیست و شامل شناورهای کشور هم می شود که بخشنامه اجرایی آن بزودی در دولت تصویب خواهد شد.
مقیمی اضافه کرد: در قسمت موتورسیکلت، تابحال ۱۳ هزار نفر از مالکان موتورهای فرسوده برای جایگزینی ثبت نام کرده اند. همین طور ۸۳۲ راننده تاکسی برای دریافت تاکسی های برقی به بانکها معرفی شده اند و بزودی شاهد ورود این ناوگان جدید خواهیم بود.
او همین طور از نوسازی بیشتر از ۱، ۲۲۴ دستگاه اتوبوس بین شهری با همکاری وزارت راه و صندوق نوآوری و شکوفایی اطلاع داد و اظهار داشت: با اضافه شدن چند شرکت دیگر به طرح، پیش بینی می نماییم شمار اتوبوس های جایگزین تا ۱، ۵۷۰ دستگاه افزایش یابد.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، کارشناسان اعتقاد دارند ادامه روند فعلی مصرف سوخت و فرسودگی ناوگان، در سال های آتی به بحرانی در حوزه انرژی، آلودگی هوا و ایمنی حمل و نقل منجر خواهد شد. همین طور آنطور که وزارت نفت تأکید کرده است اگر روند رشد مصرف بنزین ادامه یابد، کمبود بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیشتر از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری خواهد داشت و مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر می رسد.
از این رو، سرعت بخشیدن به اجرای برنامه های اسقاط، نوسازی ناوگان و پشتیبانی از تولید خودرو های کم مصرف و برقی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
اگر این روند با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی میان سازمانهای دولتی ادامه یابد، میتوان امیدوار بود که در آینده ای نه چندان دور، ناوگانی جوان، ایمن و پاک جایگزین ناوگان فرسوده امروز شود و مصرف سوخت کشور به سطحی پایدار و قابل مدیریت برسد.


منبع:

1404/07/19
10:59:43
5.0 / 5
36
تگهای خبر: اقتصاد , بودجه , تولید , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی