تولید نفت اوپك دوباره سقوط كرد

تولید نفت اوپك دوباره سقوط كرد

به گزارش لوازم فلزی نظرسنجی پلاتس از مقامات صنعتی، تحلیل گران و آمارهای كشتیرانی نشان داد با ادامه كاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی و افت تولید ونزوئلا تحت تحریم های آمریكا، تولید نفت اوپك در ماه فوریه ۶۰ هزار بشكه در روز كاهش پیدا كرد.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، نظرسنجی پلاس نشان داد تولید نفت اوپك در ماه فوریه ۶۰ هزار بشكه در روز نسبت به ماه ژانویه كاهش پیدا كرد و به ۳۰.۸۰ میلیون بشكه در روز رسید كه پایین ترین سطح تولید این گروه از مارس سال ۲۰۱۵ بشمار می رود كه گابن، گینه استوایی و كنگو هنوز به این گروه ملحق نشده بودند اما قطر عضو آن بود.

با وجود این كاهش، اعضای اوپك هم چنان تا پایبندی كامل به توافق كاهش تولید خود كه از ژانویه به اجرا گذاشته شده است، فاصله دارند. نرخ پایبندی ۱۱ عضو اوپك كه در پیمان كاهش تولید مشاركت دارند در فوریه ۷۹ درصد بود و هنوز تولیدشان ۱۷۰ هزار بشكه در روز بالاتر از سقف تولید گروهی ماند. با این وجود نرخ پایبندی اعضای اوپك نسبت به ۷۶ درصد در ژانویه اندكی بهبود یافت.

طبق محاسبات پلاتس، نیجریه و عراق هم چنان بالاتر از سهم شان نفت تولید می كنند در حالیكه ونزوئلا و ایران تحت تحریم های آمریكا قرار دارند و در لیبی بی ثباتی داخلی هم چنان روی تولید نفت این كشور تأثیر گذاشته است.

تحت این توافق كه مقرر است تا ژوئن اجرا شود، اعضای اوپك همراه با ۱۰ تولیدكننده خارج از این گروه شامل روسیه، باید مجموعاً تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشكه در روز كاهش دهند.

آمار فوریه از جانب كمیته نظارتی مشترك مشترك وزیران اوپك و غیراوپك كه شامل شش كشور به ریاست مشترك عربستان سعودی و روسیه است، مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. این كمیته مقرر است ۱۸ مارس در جمهوری آذربایجان جهت بررسی وضعیت بازار و ارزیابی پایبندی مشاركت كنندگان در توافق دیدار كند.

طبق نظرسنجی پلاتس، عربستان سعودی كه بزرگترین تولیدكننده اوپك است تابحال به تعهدات خود عمل كرده و تولیدش را به ۱۰.۱۵ میلیون بشكه در روز كاهش داده كه ۱۶۰ هزار بشكه در روز پایین تر از سهمیه تولید ۱۰.۳۱ میلیون بشكه در روز بوده و تولید عربستان را به پایین ترین سطح از ماه مه سال ۲۰۱۸ رسانده است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام نموده كه این كشور تولیدش را در مارس به ۹.۸ میلیون بشكه در روز كاهش خواهد داد.

ونزوئلا كه تولیدش سال ها به علت كمبود سرمایه گذاری مشكلات فنی و مشكلات نیروی كار روند نزولی داشته است، در فوریه ۱.۱۰ میلیون بشكه در روز نفت تولید كرد كه ۶۰ هزار بشكه در روز كاهش ماه به ماه داشت. این كشور تا آخر فوریه ۱۰.۸ میلیون بشكه نفت داشت كه بدون خریدار مانده بود. تولید نفت این كشور ۹۱۰ هزار بشكه در روز در دو سال قبل كاهش یافته و به پایین ترین سطح از زمان اعتصاب صنعتی در اواخر سال ۲۰۰۲ و اوایل سال ۲۰۰۳ رسیده است.

ایران موفق شد تولید خویش را در فوریه ثابت نگه دارد و ۲.۷۲ میلیون بشكه در روز نفت تولید كرد چونكه خریداران مختلف در این ماه از معافیت از تحریم های آمریكا بهره برده و به خرید نفت ایران ادامه دادند.

بنا بر بررسی پلاتس، عراق در فوریه ۴.۶۷ میلیون بشكه در روز نفت تولید كرد كه ۱۶۰ هزار بشكه در روز بالاتر از سهمیه تولید این كشور بود.

نیجریه ای كه از توافق كاهش تولید قبلی معاف شده بود اما این دفعه قبول كرد تولید خویش را محدود كند، ۱.۸۸ میلیون بشكه در روز نفت تولید كرد كه ۱۹۰ هزار بشكه در روز بالاتر است سهم تولید این كشور بود.

لیبی كه در هفته جاری وضعیت اضطراری برای تولید میدان نفتی شراره به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشكه در روز را لغو نمود ۸۷۰ هزار بشكه در روز نفت در فوریه تولید كرد كه اندكی نسبت به ژانویه افزایش داشت.




1397/12/17
00:56:57
5.0 / 5
4965
تگهای خبر: بازار , تولید , سرمایه , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی