شرط جدید فروش خودرو اعلام شد، جزئیات

شرط جدید فروش خودرو اعلام شد، جزئیات

به گزارش لوازم فلزی، بدتعهدی در تحویل خودرو ها سبب شد تا سازمان حمایت خودروسازان را ملزم به تعیین تاریخ دقیق تحویل خودرو کند



به گزارش لوازم فلزی به نقل از خبر آنلاین، خریدارانی که در طرح های یکپارچه تخصیص خودرو های داخلی در سالیان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شرکت کردند، به امید این که خودروی خودرا با قیمتی ارزان تر از بازار تحویل بگیرند اما هنوز پس از گذشت سه سال، خودروسازان وعده یک سال دیگر انتظار را به آنان می دهند.

ایرنا در خبری نوشت: در حقیقت این سرمایه های مردم است که در در طول این مدت روانه جیب خودروسازان شده اما آنان با بهانه های مختلف همچون کمبود یا نبود قطعه مورد نظر وارداتی، از میان رفتن قطعات در حریق بندر شهید رجایی، کمبود انرژی یا کاهش میزان تولید، خریداران را در بلاتکلیفی نگه داشته اند.

اگرچه خودروسازان هم در طول این سال ها با مشکلاتی همچون زیان انباشته، تأمین نشدن قطعه ها به خاطر بدهی به قطعه سازان دست و پنجه نرم می کنند اما در نهایت این مصرف کننده غائی است که هزینه و تاوان این وضعیت را می پردازد تا جایی که برمبنای آخرین برآوردها ۲۸۰ همت زیان انباشته خودروسازان و ۶۰۰ همت بدهی جاری آنان به قطعه سازان است.

یکی از با اهمیت ترین شکایت ها و نارضایتی های خریداران در عرصه شرکت سایپا مربوط به خودرو های شاهین از مدل ال جی و شاهین جی (سانروف دار) است از آنجاییکه قطعه سانروف خودروی شاهین وارداتی است و محدودیت در تخصیص ارز و تحریمها به مشکلات تحویل این خودرو دامن زده است.

طبق آخرین آمارها بالاتر از ۴۰۰ هزار نفر در سالهای گذشته برای تحویل خودرو از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مبادرت به نام نویسی کردند که حالا مسئولان شرکت سایپا اعلام نموده اند که امکان تولید شاهین سانروف دار به خاطر قطعه وارداتی وجود ندارد و خریداران می توانند این مدل خودرویی را به یک مدل دیگر تغییر دهند.

تاخیر در تحویل خودرو ها تنها به خودروسازان داخلی اختصاص ندارد بلکه مونتاژکاران هم در عمل به تعهدات خود خلف وعده داشته اند؛ خریدارانی که در طرح های خودرو های وارداتی شرکت نمودند و یا از نمایندگی ها مبادرت به نام نویسی و وجه خودرا کامل پرداخت کردند حالا حدود ۶ ماه تا یک سال بعد، بازهم با تاخیرهای طولانی در تحویل خودرو مواجهند.

خریداران در واکنش به بد عهدی خودروسازان و مونتاژکاران، نه فقط تجمع هایی مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته اند بلکه اعتراض های خودرا در قالب شکایت به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام نمودند و بدنبال رسیدگی به این فرایندهای طولانی تحویل هستند.

در همین رابطه مدتی پیش سازمان دفاع از مصرف کنندگان بخشنامه جدیدی ابلاغ و خودروسازان را ملزم کرد تا در قراردادهای خود با خریداران، تاریخ دقیق تحویل خودرو را مشخص کنند تا شاید قسمتی از بد عهدی ها فروکش کند.

سعید مدنی کارشناس صنعت خودروسازی اظهار داشت: خودروسازان گرفتار مشکلات کمبود نقدینگی، عدم تخصیص ارز و زیان انباشته هستند. در حالی که دولت هم محدودیت تخصیص ارز دارد، واردات قطعات با مشکل روبروست و خودروسازان نمی توانند به تعهدات خود عمل کنند.

وی اضافه کرد: دخالت دولت در کارهای اجرائی همچون تعیین اعضای هیئت مدیره خودروسازان دولتی تا مساله نقدینگی و نحوه فروش مشکلات را شدت بخشیده است.

وی اظهار داشت: دخالت در امر قیمت گذاری و مدیریت شرکتها جزو وظایف دولت نیست باید اجازه دهند بازار خودرو آزاد در فضای رقابتی اقتصادی صورت گیرد.

مدنی اظهار داشت: هر قدر خودروسازان زحمت می کشند به جیب سوداگران می رود و روز به روز شکاف بازار زیاد می شود حالا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان است که با آن می توان یک کارخانه تولید خودرو مانند سایپا و ایرانخودرو در کشور ایجاد کرد.

وی با تأکید بر این که مساله خودروسازان دولتی و خصوصی باید ریشه ای حل شود اظهار داشت: دولت باید کار اصلی کند و برنامه های خودرو را آزاد بگذارد تا آنها بتوانند دخل و خرج را بر روی توسعه و کیفیت خودروها بگذارند.

مدنی اشاره کرد: شاهد عرضه خودرو بوسیله سامانه هائی هستیم که در آن بالاتر از ۶ تا هفت میلیون نفر شرکت می کنند که ۹۵ درصد مردم خریدار واقعی نیستند و تنها به خاطر حفظ ارزش پول مبادرت به نام نویسی می کنند

۲۱۷

1404/07/24
15:45:44
5.0 / 5
5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی