آیا معافیت دارو از تحریم ها واقعیت دارد؟

آیا معافیت دارو از تحریم ها واقعیت دارد؟

به گزارش لوازم فلزی عضو علی البدل سندیكای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به اینكه تحریم ها در عمل در زمینه نقل و انتقالات مالی، تأمین ماشین آلات، مواد اولیه و داروهای ساخته شده مشكلاتی ایجاد كرده، تأخیر بیمه ها در پرداخت بدهی خود به شركت های داروسازی را مشكل دیگر این صنعت عنوان نمود و از تأمین ۹۵ درصد نیاز كشور به دارو در داخل اطلاع داد.


محمود نجفی عرب در گفت گو با ایسنا، با اشاره به اینكه صنعت دارو هم مانند بقیه صنایع به علت تحریم های آمریكا در زمینه نقل و انتقالات مالی گرفتار مشكلاتی است، اظهار داشت: این تحریم ها روی تأمین پول، ماشین آلات و تأمین كننده هایی كه باید از آنها مواد مورد نیاز تولید یا داروی ساخته شده را تهیه نماییم سایه انداخته است.
وی با اشاره به اینكه اسماً گفته می شود كه در زمینه تحریم ها برای تأمین دارو و غذا مشكلی ایجاد نشده اما در عمل مشكلات وجود دارد، خاطرنشان كرد: از سوی دیگر منابع بانك مركزی هم عمدتاً به صورت یوآن چین است و اگر بخواهد به یورو تبدیل گردد هزینه دیگری به شركت ها تحمیل می كند.
تأخیر بیمه ها در پرداخت بیشتر از ۶، ۰۰۰ میلیارد تومان بدهی
به قول نجفی عرب، مشكلات مربوط به عدم پرداخت بدهی شركت های داروسازی از جانب بیمارستان های دولتی و بیمه ها هم كماكان باقی است و تأخیر در پرداخت آنها شركت های داروسازی را با مشكل مواجه كرده است.
وی ادامه داد: با عنایت به شرایط مالی بخش های دولتی به نظر می آید امسال هم این مشكلات ادامه داشته باشد و آثار نامطلوبی بر حوزه دارو و تجهیزات پزشكی كشور داشته باشد.
عضو علی البدل سندیكای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران همینطور رقم بدهی های بخش دولتی را ۶۰۰۰ تا ۷، ۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه دارو و در ۴۰۰۰ تا ۵، ۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه تجهیزات پزشكی عنوان نمود و اظهار داشت كه این ارقام مدام بالا و پایین می شود.
نجفی عرب همینطور درباره میزان تأخیر در پرداخت مطالبات این واحدها اظهار نمود: برای مثال اسفند ماه سال قبل بیمه سلامت و تأمین اجتماعی بدهی شهریور ماه داروخانه ها را را تسویه كردند. این مورد همینطور سبب شده داروخانه های خصوصی در پرداخت بدهی شركت های پخش هم گرفتار مشكل شوند.
به قول وی، مشكلات ناشی از دیركرد در پرداخت بدهی ها از جانب بخش دولتی در داروخانه های دولتی بیشتر است؛ چراكه منابع مالی آنها به علت محدودیت ها كمتر است مطالباتی خود از بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت را هم به موقع دریافت نمی كنند.
عضو علی البدل سندیكای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به اینكه این مشكلات در نهایت به شركت های داروسازی و تجهیزات پزشكی منتقل می شود، خاطرنشان كرد: اهمیت تجهیزات پزشكی كمتر از دارو نیست؛ چراكه اگر منابع مورد نیاز این بخش به موقع پرداخت نشود، خیلی از اعمال جراحی گرفتار مشكل خواهد شد.
نجفی عرب در ادامه با اشاره به تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی و پرداخت این پول از جانب بانك مركزی، اظهار داشت كه حدود چهار ماه پیش بخشی از این پول به بیمه سلامت داده شد، اما اواخر اسفند ماه مطالبات مجموعه مؤسسات حوزه دارو و تجهیزات پزشكی پرداخت گردید كه دلیل این تأخیر تابحال مشخص نشده است.
تأمین ۹۵ درصد نیاز كشور به دارو در داخل
او همینطور تصریح كرد كه از جهت ریالی و حجمی به ترتیب ۷۰ و ۹۵ درصد نیاز كشور به دارو در داخل تأمین می شود.
عضو علی البدل سندیكای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در انتها ابراز امیدواری كرد كه امسال مسئولان دولتی عنایت بیشتری به حوزه دارو و تجهیزات پزشكی داشته باشند كه حداقل مشكلات داخلی نداشته باشیم.



1398/01/16
18:05:58
5.0 / 5
4697
تگهای خبر: تولید , چین , دولت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی