بررسی تاثیر دو تصمیم اخیر سازمان بورس بر بازار سرمایه:

بازار سرمایه سالم می باشد

بازار سرمایه سالم می باشد

به گزارش لوازم فلزی سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی دو تصمیم مهم محدودیت دامنه نوسان در بازارها و همینطور تصویب آئین نامه مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را برای حفظ تعادل بازار در مقابل تحولات اخیر سیاسی دریافت كرد. به باور كارشناسان این دو تصمیم تأثیر مثبتی بر بازار داشته و سبب می شود بورس طی یك هفته متعادل شده و روند مثبتی را به دنبال بگیرد.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، تحولات سیاسی اخیر و شهادت سردار قاسم سلیمانی در بازار سرمایه هم بی تأثیر نبود و طی هفته گذشته شاهد كاهش شاخص كل این بازار بودیم. با این وجود كارشناسان تاكید داشتند كه در ایام آینده بازار از فروش هیجانی عقب نشینی می كند وقطعا زودتر از یك ماه تكلیف بازار مشخص خواهد شد و بازار باردیگر به نقطه اوج خود باز می گردد.
دو تصمیم مهم سازمان بورس در جهت پشتیبانی از بازار
در این میان سازمان بورس و اوراق بهادار روز چهارشنبه دو تصمیم مهم برای بازار سرمایه گرفت. یكی از این تصمیمات تصویب آئین نامه مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود. در این راستا اعلام شداصلاحیه آئین نامه تبصره یك ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم در جهت اجرایی كردن ماده ۱۴ قانون حداكثر استفاده از كالای ایرانی در مورد ایجاد امكان تجدید ارزیابی، به تصویب هیات وزیران رسیده است.
در قانون حداكثر استفاده از توان تولیدی برای همه شركت ها این پتانسیل فراهم گشته است كه افزایش سرمایه از محل افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های اشخاص حقوقی مبحث حكم مقرر در تبصره (۱) ماده (۱۴۹) قانون مالیات های مستقیم عملی كنند مشروط بر اینكه كه ظرف مدت یك سال بعد از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یك مرتبه در هر پنج سال امكان پذیر است. در اصلاحیه آیین نامه، چارچوب كار برای این ماده قانونی مشخص شده و محدوده پنج سال از زمان ابلاغ قانون لحاظ شده است. بر همین مبنا شركت های زیادی امكان استفاده از این ظرفیت قانونی را خواهند داشت.
از جانب دیگر در روز چهارشنبه دامنه نوسان بازارهای بورس و فرابوس به دو درصد محدود شد. اعمال محدودیت دامنه نوسان در بازار ها كه با هدف كنترل رفتار هیجانی سرمایه گذاران انجام شد و این امكان را برای سرمایه گذاران بوجود می آورد تا ضمن داد و ستد مبتنی بر تحلیل تا روشن شدن ابعاد اقتصادی خرید و فروش را بر مبنای تحلیل انجام دهند. یاسر فلاح، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این رابطه عنوان كرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف صیانت از حقوق سرمایه گذاران و سهامداران خرد تصمیم به اعمال محدودیت دو درصدی دامنه نوسان بازار های بورس و فرابورس گرفت.
امیر هامونی-مدیرعامل فرابورس- نیز به ایسنا اظهار داشت: این اتفاق در شرایط خاص رخ می دهد و در بازار پایه پیش از این شاهد این اتفاق بودیم. تغییر دامنه نوسان در جهت اختیارات سازمان بورس است. با عنایت به اتفاقات چند روز گذشته این تصمیم گرفته شده است كه سهام داران هم از این تصمیم رضایت داشتند.

روند بازار به تدریج مثبت می شود
كارشناسان بازار سرمایه دو تصمیم مذكوری كه توسط سازمان بورس گرفته شده را اتفاق مثبتی در روند بازار در این روزها دانسته اند و اعتقاد دارند كه بازار بزودی تعادل خویش را حفظ خواهد نمود. در این راستا، كمال خانزاده-كارشناس ارشد بازار سرمایه - در گفتگو با ایسنا، با تاكید بر این كه هم اكنون آینده بازار سرمایه به عكس العمل های سیاسی كشورها بستگی دارد، اظهار نمود: با این وجود اتفاقاتی كه امروز در بازار سرمایه رخ داده حاكی از آنست كه روند این بازار به تدریج باردیگر مثبت خواهد شد.
وی با اشاره به دو دستور سازمان بورس اظهار داشت: دستورالعمل افزایش سرمایه شركت ها مصوب شده است و از جانب دیگر دامنه تغییر نوسان از پنج درصد به دو درصد كاهش یافته است كه این دو تصمیم خوبی در جهت پیشگیری از فشار فروش است. البته اگر چنین تصمیماتی زودتر گرفته می شد می توانست كمك بیشتری به بازار سرمایه كند. اتفاقاتی كه طی روزهای گذشته رخ داده به اصل بازار نبوده و از بیرون به بازار تحمیل شده است بنا بر این سازمان می توانست زودتر چنین اقداماتی را انجام دهد.
این كارشناس ارشد بازار سرمایه با تاكید بر این كه میزان نقدینگی در بازار سرمایه زیاد است، افزود: از آنجایی كه اتفاقات رخ داده سیاسی بوده می توان گفت پول ها به بازار باز می گردد و منابعی كه شركت های حقوقی در بازار گذاشته اند بطور قطع به سمت آنها بر می گردد.
خانزاده با بیان این كه بازارهای موازی وضعیت خوبی ندارند، اظهار نمود: این در حالیست كه بازار سرمایه با عنایت به فروش ۹ ماهه شركت ها و افزایش سرمایه و همین طور مجوزهایی كه در مورد تصویب ارزیابی داده شده وضعیت خوبی خواهد داشت و به شرایط قبل باز می گردد.
تاثیر شوك های سیاسی كوتاه مدت است
همینطور مصطفی صفاری-كارشناس ارشد دیگر بازار سرمایه- با تاكید بر این كه تأثیر شوك های سیاسی كوتاه مدت و شوك های اقتصادی بلندمدت است، به ایسنا اظهار داشت: طی روزهای اخیر بازار سرمایه متاثر از شوك های سیاسی بوده است و پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی به بازار سرمایه شوك سیاسی وارد شد.
وی افزود: البته با وقوع چنین اتفاقاتی سازمان می توانست بازار سرمایه را تعطیل كند با این وجود شورایعالی تصمیم خوبی درباره كاهش دامنه نوسان گرفت و میزان نوسان را به دو درصد كم كرد تا بازیگران زمان كافی برای تجزیه و تحلیل شرایط داشته باشند.
این كارشناس ارشد بازار سرمایه با تاكید بر این كه ریزش بازار سرمایه در ایران كاملا طبیعی بود، توضیح داد: این ریزش نشان داده است كه بازار سرمایه ایران مانند سایر بازارهای سرمایه در جهان سالم می باشد. با گذشت زمان و حذف اتفاقات سیاسی كه افتاده است بازار باردیگر متعادل می شود و چنانچه اتفاق جدیدی رخ ندهد طی یك هفته بازار به روند خود باز می گردد.



1398/10/19
19:59:41
5.0 / 5
4342
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی