در پاسخ به لوازم فلزی مطرح شد:

وضعیت منابع آبی در ۱۰ استان مثبت و در ۸ استان منفی است

وضعیت منابع آبی در ۱۰ استان مثبت و در ۸ استان منفی است

به گزارش لوازم فلزی معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو اظهار داشت: هم اكنون وضعیت منابع آبی در 10 استان مثبت و در هشت استان منفی است، اما با این وجود پیش بینی می نماییم كه در فصل تابستان بتوانیم شرایط آبی نرمالی را داشته باشیم.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، قاسم تقی زاده خامسی امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص این كه باتوجه به بارش برف در زمستان امسال آیا باز هم در فصل تابستان با بحران آب روبه رو خواهیم بود، اظهار نمود: امیدواری ما این است كه با این حجم برف وضعیت نرمال باشد، اما باید گفت پیش از این كه برف های اخیر نیز ببارد، در ۲۰ استان كشور بین پنج تا ۵۰ درصد كسری آب نسبت به سال قبل داشته ایم.
وی افزود: میزان بارندگی ها بین پنج تا ۵۰ درصد منفی بود و این بارندگی در بعضی نقاط همچون آذربایجان غربی به منفی ۴۲ درصد نیز رسیده بود كه بارندگی های اخیر توانست شرایط را بهبود بخشد، اما با این وجود همچنان در بعضی نقاط با بحران مواجه هستیم.
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به وضعیت سدهای كشور اظهار نمود: بارندگی های اخیر به صورت برف بوده و تا این بارندگی ها تبدیل به سیلاب شود، زمان بیشتری نسبت به باران خواهد برد و بنا بر این كنترل برف راحت تر از باران است و برای فصل تابستان نیز به سبب ماندگاری بیشتر برف و توزیع تدریجی آن به مخازن، وضعیت منابع آبی در زمان پیك بهبود می یابد.
۵۴ درصد سدهای كشور پر هستند
تقی زاده خامسی با تاكید بر این كه حدود ۵۴ درصد از سدهای كشور پر هستند، اظهار داشت: بمنظور مدیریت سیلاب مابقی حجم سدها را خالی نگه داشته ایم تا در زمان وقوع باران بتوانیم مدیریت سیلاب داشته باشیم.
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی درباره باران های سیل آسا، اشاره كرد: پیش بینی هایی كه در ۴۸ ساعت اخیر و نهایتا سه روز انجام می شود، قابل اطمینان است، چونكه پیش بینی هایی كه برای بهمن ماه و اسفندماه صورت گرفت چندان مطابق نبود و استان گیلان را تحت تاثیر قرار داد.
حداكثر تا فردا آب تمام روستاهای استان گیلان وصل می شود
وی با بیان این كه حداكثر تا فردا تمام روستاهای استان گیلان كه راه های آن باز است، به آب آشامیدنی دسترسی پیدا می كنند، اظهار داشت: برای این مساله اقدامات مختلفی صورت گرفته و روستاهایی كه راه آنها گرفتار مشكل شده درصد كمی است كه اگر مشكل راه آنها برطرف شود، می توانیم در سریع ترین زمان ممكن آب را به این روستاها برسانیم.
ایجاد تورهای آبی و گردشگری
تقی زاده خامسی درباب اقدامات صورت گرفته برای توسعه گردشگری در حوزه آب اظهار نمود: با چند آژانس گردشگری برای ایجاد تورهای آبی مذاكره كرده ایم و بنظر می رسد كه مردم تمایل زیادی برای آشنایی با نحوه ی تامین آب شرب داشته باشند.
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با بیان این كه در كشور ۱۸۲ سد ملی و بزرگ وجود دارد، افزود: منظور از سد ملی سدهای بزرگی است و تعداد سدهای موجود در كشور بسیار بیشتر از این تعداد می شود كه غالبا این سدها ظرفیت استفاده گردشگری را دارند.
وی با تاكید بر این مساله كه تابحال استفاده بهینه از فضا و مخازن سدها برای گردشگری صورت نگرفته است، اشاره كرد: بتازگی كه رئیس جمهور به این مساله تاكید داشتند استفاده از ظرفیت گردشگری سدها را مورد توجه قرار داده ایم و این در شرایطی است كه برای راه اندازی یك سد بیشتر از چند هزار میلیارد تومان هزینه باید صرف شود كه می توان با انجام دادن چنین اقداماتی سرمایه موجود را تامین كرد.
بگفته تقی زاده خامسی ایران به لحاظ آب و هوا و اقلیم در شرایطی قرار دارد كه در تمام فصول می توان از سدهای آن بهره برد و در تمام استان های سدهایی وجود دارد كه قابلیت گردشگری را دارند.
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با تاكید بر این مساله كه حالا مطالعه روی سدها را آغاز نموده ایم و امیدواریم نهایتا تا آخر سال چند سد را در اختیار بخش خصوصی برای توسعه گردشگری قرار دهیم، اشاره كرد: سد سردشت نخستین سدی است كه در این عرصه تمام كار آن انجام شده و نهایتا تا آخر سال در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد و تابحال نیز ۲۵ شركت از این طرح استقبال كرده اند كه به زودی كارهای مناقصه آن صورت خواهد گرفت.
بگفته تقی زاده خامسی تنها درباب سدهایی كه آب آشامیدنی از آنها تامین می شود، سخت گیری خواهیم داشت، اما برای مابقی سدها وزارت نیرو به جز ضرورت توجه به مسائل زیست محیطی سخت گیری چندانی به بخش خصوصی نمی كند.
وی با بیان این كه دریاچه سد كرخه دو برابر سد ارومیه است، اظهار نمود: این مساله نشان میدهد كه حتی می توانیم در جذب توریست خارجی نیز فعال باشیم. آن چیزی كه ما به دنبال آن هستیم این است كه از این فضاها و ظرفیت ها استفاده گردد و مردم شناخت بیشتری نسبت به نحوه ی تامین آب پیدا كنند.




منبع:

1398/11/25
14:04:50
5.0 / 5
4007
تگهای خبر: رئیس جمهور , سرمایه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی