وزیر صنعت اعلام كرد:

افزایش صادرات غیرنفتی از الزامات جهش تولید

افزایش صادرات غیرنفتی از الزامات جهش تولید

به گزارش لوازم فلزی وزیر صنعت اظهار داشت: امسال برای دستیابی حداكثری به اهداف جهش تولید، باید توسعه صادرات را در اولویت كارهای خود قرار دهیم.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از وزارت صنعت، رضا رحمانی با اشاره به ثبت ركورد در شاخص وزنی صادرات غیرنفتی، اظهار داشت: در سال رونق تولید با وجود افزایش تحریم ها و اعمال انواع محدودیت های تجاری و اقتصادی، صادرات غیر نفتی ایران رشد مناسبی داشته و حجم صادرات و واردات كشور در سال ۹۸ به بیش از ۱۶۹ میلیون تن رسید.
وی با اعلان اینكه میزان صادرات كشور در مقایسه با زمان مشابه در سال ۹۷، افزایش ۱۴ درصدی داشت افزود: این امر اهمیت توسعه زیرساخت های صادراتی، تسهیل و روان سازی امور در حوزه تجارت خارجی را بیش از پیش نمایان می كند.
رحمانی اظهار داشت: با تحلیل انجام شده روی نوع كالاهای صادراتی كشور در سال ۹۸، در سال ۹۹ و با اولویت جهش تولید، توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و كالاهای دارای ارزش افزوده بالاتر مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.
وی افزود: از شروع امسال با وجود محدودیت های طرح فاصله گذاری اجتماعی، با دستور صریح رئیس جمهور، بخش تولید به خصوص در زمینه كالاهای ضروری و اقلام بهداشتی با همتی مضاعف و روحیه ای جهادی در حال فعالیت است و این رویكرد فرصت خوبی را فراهم نموده تا در صورت توقف شیوع ویروس كرونا در كشور، بتوانیم این تهدید بزرگ جهانی را به فرصتی مغتنم برای جهش تولید و ایجاد بازارهای جدید صادراتی تبدیل نماییم.
رحمانی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با درك شرایط موجود، با تمام توان با وزارت بهداشت و درمان همكاری می كند تا بتوانیم به سرعت و با تحقق برنامه های ستاد مقابله با كرونا بر این بیماری فائق آییم و فضای مناسب برای فعالیت مجدد و پرقدرت همه كسب و كارها را فراهم نماییم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: نتایج اقدامات در سال «رونق تولید» نشان میدهد كه كشور از ظرفیت های فوق العاده ای برای توسعه برخوردارست و باید همه ظرفیت های بالقوه موجود را با همكاری و همراهی یكدیگر بالفعل نماییم.
رحمانی با اشاره به آمار منتشره از طرف بانك مركزی جمهوری اسلامی در خصوص رشد ۷ درصدی تولیدات صنعتی كشور در ۳ ماهه سوم سال ۹۸، اظهار داشت: ركورد زدنی صادرات غیر نفتی و افزایش حجم تجارت كشور به ۸۵ میلیارد دلار، افزایشی بودن بیش از دو سوم تولیدات منتخب كالایی در سال قبل و افزایش چند برابری تولیدات اقلام بهداشتی فقط در طول یك ماه نشان دهنده ظرفیت های بی نظیر كشور در عرصه تولید و تجارت و امكان تحقق حداكثری اهداف جهش تولید است.
وی افزود: نكته اساسی و مهم در روند واردات كشور در سال ۹۸، مبنا بودن واردات كالاهای اساسی، كالاهای واسطه ای، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی بوده است كه حجم اصلی واردات را شامل شده است بدین جهت ورود كالاهای مصرفی كاهش محسوسی داشته و عموم نیازهای كشور از محل تولیدات داخلی تامین شده است.
وزیر صمت درباب لزوم توجه به بازار ۸۰ میلیونی در داخل كشور، اظهار داشت: این مهم، تامین حداكثری نیازهای مصرفی كشور از محل تولیدات داخلی را نشانه گیری كرده و در صورت توجه كافی می تواند حتی به كاهش واردات غیر قانونی و قاچاق كالا نیز منجر شود؛ البته این مساله مستلزم فعال سازی همه ظرفیت های تولیدی و احیای جایگاه برندهای داخلی است.
رحمانی اضافه كرد: پیشرفت های به دست آمده در بخش تولید كشور در سال ۹۸ و احیای تعداد ریادی از واحدهای صنعتی غیر فعال و راكد در شرایط سخت و پیچیده تحریم ها حاصل شده است بدین جهت با همراهی همه بخش های عامل در حوزه صنعت و باور به توان بخش خصوصی، می توانیم خیلی از تهدیدات را به فرصت هایی بزرگ و ماندگار تبدیل نماییم.
وی افزود: از شروع امسال و همزمان با نامگذاری سال از طرف مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید»، لطمه شناسی برنامه های وزارتخانه در سال رونق تولید در دستور كار قرار گرفته و اهتمام داریم با بهره بردن از دیدگاه های صاحبنظران حوزه تولید و اقتصاد و لحاظ همه دغدغه های فعالان بخش خصوصی، برنامه های عملیاتی برای "جهش تولید" را تدوین و اجرایی نماییم.


منبع:

1399/01/29
22:26:48
5.0 / 5
2948
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , رئیس جمهور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی