میزی برای توسعه صادرات كالا و خدمات؛

میزهای كالایی از حرف تا عمل

میزهای كالایی از حرف تا عمل

برگزاری میزهای کالایی می تواند گامی مؤثر در توسعه صادرات باشد اما نباید از یاد برد که افزایش صادرات نه فقط با طراحی رویدادهای تجاری بلکه با اجرای دقیق قوانین و برنامه ها میسر می شود.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم ساحلی: توسعه صادرات غیرنفتی همچون عوامل مؤثر در نجات اقتصاد رنجور ایران است اما این مهم محقق نمی گردد مگر با پشتیبانی از تولید ملی، توسعه صادرات و فراهم آوردن فضای مطلوب برای فعالیت بازرگانان و ممانعت از رانت خواری.
واقعیت این است که اخبار پرداختن به دغدغه های اقتصادی، افزایش تولید و توسعه صادرات همیشه از جلسات گوناگون به گوش می رسد اما متأسفانه عملکرد موفق و قابل توجیهی در پس آنچه که بر کاغذها نقش می بندد، شکل نمی گیرد. کاهش وابستگی به صادرات نفت و کوشش برای افزایش صادرات غیر نفتی با تاکید بر ظرفیت های متنوع و گوناگون موجود، همیشه مورد تاکید کارشناسان اقتصادی قرار گرفته، اما تحقق این امر نیازمند عزمی همه جانبه و راسخ است.
«میزهای کالاهایی» یکی از موضوعاتی است که در ماه های اخیر شاهد بروز و ظهورش لابه لای اخبار و گزارش های اقتصادی هستیم. سوم آذر ماه امسال رئیس سازمان صمت گیلان در جلسه ای تحت عنوان میز کالایی زیتون که در فرمانداری رودبار تشکیل شد، اظهار داشت: میز کالایی بادام زمینی و چای در گذشته برگزار شده و برای اولین بار میز کالایی زیتون را نیز در گیلان تشکیل دادیم.
فرهاد دلق پوش در این نشست اظهار نمود: توجه ویژه به ظرفیت های استان و پشتیبانی از کالاهای دارای ارزش اقتصادی همچون زیتون همچون اهداف سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان است.

میزی برای توسعه صادرات کالا و خدمات
و اما اهداف تشکیل میزهای کالایی مبحثی است که با رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان در بین نهادیم و وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: میزهای کالایی و میزهای کشوری یکی از رویدادهای تجاری است که توسط سازمان توسعه تجارت ایران جهت توسعه صادرات کالا و خدمات در مقیاس کشوری و استانی انجام می شود.
محمد فیض افزود: دستورالعمل برگزاری میزهای توسعه صادرات محصولات مختلف کالا و خدمات توسط سازمان توسعه تجارت ایران به سازمان های صمت استانها بعنوان استان معین تفویض اختیار و ابلاغ گردیده است.
وی در شرح میزهای کشوری و استانی اظهار داشت: میزهای کشوری با هدف شناسایی مشکلات کلان تجاری کشور در حوزه های کالایی و خدماتی در درون کشور و یا حوزه بازارهای هدف نظیر رفع مشکلات و تسهیل امور مربوط به صادرات کشور در بخش های بانک، بیمه گمرک، حمل و نقل، قیمت تمام شده، موافقت نامه های دو جانبه، مسائل کنسولی، تعرفه های ترجیحی، تراز تجاری و … در وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت) تشکیل می شود.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان افزود: میزهای استانی نیز با هدف بررسی مسائل در رابطه با کالا، خدمات یا بازار مشخص تشکیل و معطوف به شناسایی بازارهای هدف صادراتی و رفع مشکلات در فرایندهای تولید صادراتی در سطوح استانی و ارائه پیشنهاد به مبادی تصمیم گیرنده است.
اهداف و وظایف میزهای کالایی
وی ساماندهی و ضابطه مند کردن فرآیندهای تصمیم سازی میزهای کشوری و استانی درحوزه های کالا، خدمت و بازارهای صادراتی؛ ایجاد هماهنگی میان نهادهای خدمات دهنده در حوزه صادرات؛ ارائه پیشنهادات جهت اصلاح ساختارهای پروسه کالا و خدمات و تسهیل حضور در بازارهای هدف و انتقال آن به نهادهای تصمیم گیرنده را عمده ترین اهداف میزهای کالایی برشمرد.
فیض در ادامه اضافه کرد: دراین زمینه موضوعات مربوط با تولید و زنجیره ارزش، دستگاهها، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی پیشنهاد دهنده صادرات، بازارهای هدف کالا و خدمات صادراتی و بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است.
اقدامات انجام شده درباب برگزاری میزهای کالایی
فیض به کارهای صورت گرفته در عرصه برگزاری میزهای کالایی اشاره و با اعلان اینکه در یک سال قبل سه میز کالایی چای، بادام زمینی و زیتون در گیلان برگزار شده است، اظهار داشت: طبق گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در سال قبل ۳۰ جلسه میز کالایی در سطح ملی انجام شد که از این تعداد ۱۱ میز در بخش خشکبار، چهار میز در بخش میوه و تره بار، چهار میز در بخش گل و گیاهان زینتی، دارویی و صنعتی، سه میز نیز در بخش محصولات حیوانی، شش میز در بخش شیرینی و شکلات و صنوف تولیدی و دو میز در بخش صنایع تبدیلی بوده است.
وی افزود: همین طور در سطح استانی از مجموع ۲۳ جلسه میز کالایی در سال قبل پنج میز صنایع خشکبار، یک میز میوه و تره بار، دو میز گل و گیاهان زینتی، دارویی و صنعتی، یک میز محصولات حیوانی، ۹ میز شیرینی و شکلات و صنوف تولیدی، سه میز صنایع تبدیلی و دو میز نیز محصولات لبنی برگزار شده است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان به ادامه این برگزاری این میزها در امسال، اظهار داشت: در پنج ماهه نخست امسال در بخش ملی پنج میز خشکبار، دو میز میوه و تره بار، دو میز، گل و گیاهان زینتی، دارویی و صنعتی، سه میز محصولات حیوانی، دو میز شیرینی و شکلات و صنوف تولیدی، دو میز صنایع تبدیلی و دو میز محصولات لبنی و در بخش استانی در پنج ماهه امسال دو میز خشکبار، دو میز شیرینی، شکلات و صنوف تولیدی و یک میز صنایع تبدیلی برگزار شده است.

ضرورت توجه به ظرفیت های بومی
کشاورزی و شیلات همچون عناصری مؤثر در اقتصاد گیلان است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان در راه توسعه است. فیض در این زمینه اظهار نمود: توجه به توانمندی ها و استعدادهای منطقه ای در برگزاری میزهای کالایی به استانها ابلاغ گردیده است.
وی با اشاره به اینکه در همین راستا برگزاری میز کالایی چای و بادام زمینی به استان گیلان واگذار شده است، اضافه کرد: در گروه کالایی آبزیان و خوراک دام و طیور سه میز با عنوان میز کالایی میگو، میز کالایی ماهیان سرد آبی و همین طور میز کالایی خوراک دام و طیور و آبزیان تعریف شده که مسئولیت برگزاری آن به ترتیب به سازمان های صمت هرمزگان، چهارمحال بختیاری و استان تهران به دبیری انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران واگذار شده است.
فیض پایش مستمر وضعیت صادرات کالاهای میز آبزیان، برگزاری مستمر میزهای تخصصی کالایی در سازمان بوسیله ارزیابی و پایش مستمر عملکرد استانها و مشارکت در برگزاری مستمر میزهای کالایی استانی با استناد به دستورالعمل ابلاغی سازمان، تهیه و راه اندازی داشبورد تخصصی میز آبزیان، بمنظور تهیه و ارائه گزارش های تخصصی - تحلیلی، بررسی مزیت های رقابتی صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا و کالاهای جدید را بعنوان برنامه های سازمان توسعه تجارت ایران در ارتباط با میز آبزیان در نیمه دوم سال امسال اعلام نمود.
وی اظهار داشت: پایش ارزیابی عملکرد صادرات برمبنای اهداف کمی پیش بینی شده صادرات کالا مطابق اسناد بالادستی، بررسی و مطالعه کشورهای هدف اولویت دار از منظر توسعه صادرات کالاهای دارای مزیت رقابتی و پیشنهاد اهداف کمی صادرات به تفکیک بازارهای هدف اولویت دار از دیگر برنامه های میز آبزیان خواهد بود.
نگاهی به روند صادرات آبزیان
اجرای مطلوب برنامه های اقتصادی کارآمد باتوجه به ظرفیت های بومی هر استان می توانند نقش مهمی در ارزآوری و بهبود اقتصاد آن استان داشته باشد. در این راستا جویای روند صادرات آبزیان شدیم و رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان به خبرنگار مهر اظهار داشت: صادرات آبزیان در گیلان محدود است و تنها شامل خرچنگ طبیعی و ماهی پرورشی می شود.
فیض با اعلان اینکه طبق گزارش سازمان توسعه تجارت ایران در حوزه آبزیان روند صادرات در سال قبل کاهشی بوده است، اضافه کرد: این صنعت با کاهش ۳۰ درصدی صادرات نسبت به سال قبل تر، میزان ۲۳۱ میلیون دلار صادرات را تجربه کرده است.
وی کاهش قیمت پایه صادراتی محصولات مذکور طی سال قبل را یکی از دلیلهای کاهش صادرات عنوان و بیان کرد: ظرفیت آبزیان کشور در اقلام میگوی پرورشی، ماهیان سرد آبی و گرم آبی پرورشی در محیط دریا و صید دریایی آبزیان غیر ماکول بسیار شایان توجه است و باتوجه به تنوع تقاضای بازارهای جهانی در دست برنامه ریزی است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان افزود: طی هفت ماهه نخست امسال میزان صادرات محصولات آبزیان کشور در مقایسه با زمان مشابه سال قبل رشد ۱۰ درصدی در ارزش و رشد ۴ درصدی در وزن داشته است.
وی افزود: بررسی دوباره تعرفه ورود محصولات آبزیان (خصوصاً میگو) به اتحادیه اروپا، مکاتبه و پیگیری وزارت امورخارجه بوسیله کمیسیون بهداشت با این اتحادیه برای موضوعات مربوط به مجوز آزمایشگاه و تعرفه های ورود محصولات آبزیان ایران به آن، بررسی مشکلات صادرات به روسیه توسط تجار و بازرگانان دارای کد IR دامپزشکی، پیشنهاد پرداخت یارانه و مشوق صادراتی به صادرکنندگان میگو به اتحادیه اروپا برای جبران تعرفه ۱۲ درصدی ورود به بازار کشورهای عضو این اتحادیه، ضرورت حذف ثبت واحدهای تولیدی آبزیان و سایر اقلام برای صادرات به روسیه و جایگزینی گواهی سازمان دامپزشکی و سایر دستگاه های گواهی دهنده بوسیله مذاکره با طرف های روسی، ثبت برند خاویار ایران توسط سازمان مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفتر حقوقی وزارت جهاد کشاورزی بمنظور رفع موانع سر راه و تسهیل پروسه صادرات این محصول توسط بنگاه های صادراتی، اقدامات در دست پیگیری سازمان توسعه تجارت ایران جهت افزایش صادرات محصولات آبزیان است.

ضرورت اجرای طرح ها
و اما کارهایی چون برگزاری میزهای کالایی چگونه می توانند به التیام زخم های ناسور اقتصاد بیانجامند، مبحثی است که با «سید جلیل جلالی فر» فعال اقتصادی و عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه در بین گذاشتیم و وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کلیات عنوان شده در میزهای کالایی زیباست اما این بستگی دارد چقدر موارد در نظر گرفته شده در این طرح، عملی شود.
وی با اعلان اینکه نوشتن برنامه ها روی کاغذ، مشکلی را حل نخواهد کرد، اضافه کرد: با مطالعه شرح وظایف سازمان توسعه تجارت کشور متوجه می شوید همه موارد بیان شده در میزهای کالایی به صورت کلی در این شرح وظایف آمده و در حقیقت وقتی متولیان ذیربط چنین طرح و ضوابطی را در قالب میز کالایی می نویسند، معنا و مفهومش این است که در گذشته هیچ ساز و کار حمایتی از صادرات و بررسی آثار هدفی نداشتند.
جلالی فر بیان کرد: با توجه به این که در شرح وظایف سازمان توسعه تجارت، همه موارد مطرح شده در برنامه میزهای کالایی، بطور کلی آمده، این سوال مطرح می شود که چرا تا حالا نتوانسته اند صادرات کشور را توسعه دهند؟
این فعال اقتصادی با اشاره به طرحی که با عنوان شبکه مویرگی عمده فروشی کالاهای ایرانی نوشته است، اظهار داشت: در مواجهه با طرحی که نوشتم مکاتبات در گیلان صورت گرفت اما زمانی که راهی تهران شد از طرف رئیس سازمان توسعه تجارت کشور هیچ نوع همکاری صورت نگرفت.
جلالی فر اشاره کرد: بی شک اگر هزاران برگ از این کاغذها نوشته شود اما به دنبال آن عملکرد مناسبی وجود نداشته باشد، نتیجه ای نخواهیم گرفت. بعنوان مثال اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از فرصت های خوبی است که از آن می توان برای توسعه عملکرد صادرات بهره برد ولی چون عملکرد مناسبی وجود ندارد، نتوانستیم از مزایای آن بهره مند شویم.
وی با اعلان اینکه معتقدم مطالب در نظر گرفته شده در میزهای کالایی تا زمانی که اقدامات مؤثری بر این اساس شکل نگیرد، مشکلی حل نمی گردد، افزود: بطور قطع علت همه عقب ماندگی های صادراتی کشور به جهت نبود مدیریت خوب و قوی در این حوزه است.
جلالی فر اظهاراتش را با طرح یک پرسش به انتها رساند و اظهار داشت: موارد بیان شده در میزهای کالایی، سال ها قبل در قالب اساسنامه و شرح وظایف سازمان توسعه تجارت تدوین و به قانون تبدیل گشته است، حال باید سوال شود چرا سازمان توسعه تجارت تا امروز به قانون عمل نکرده است؟


منبع:

1399/09/14
12:27:40
5.0 / 5
497
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی