گزارش لوازم فلزی؛

اما و اگرهای بازگشت لوازم خانگی خارجی به ایران

اما و اگرهای بازگشت لوازم خانگی خارجی به ایران

لوازم فلزی: طی روزهای گذشته در مورد بازگشت یا عدم بازگشت شرکت های لوازم خانگی خارجی به کشور بحث هایی مطرح شده، اما فعالان صنعت تاکید دارند نباید بازار کشور را دو دستی تقدیم برندهای خارجی کرد.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، مذاکرات وین در جریان است و برخی معتقدند ممکنست قسمتی از تحریم ها و محدودیت هایی که طی سالهای قبل مقابل کشورمان به وجود آمده بود را از میان بردارد که در این بین شاید بتوان گفت بازگشت شرکت هایی همچون سامسونگ، ال جی و … که به تبعیت از تحریم های آمریکا از کشور خارج شده بودند، محتمل خواهد بود.
این احتمال، واکنش های متفاوتی را میان مسئولان برانگیخته است؛ سعید عمرانی، معاون قضائی دادستان کل کشور اخیراً با تاکید بر اینکه اجازه بازگشت به این شرکتها نخواهیم داد، گفته است: «این دو شرکت (سامسونگ و ال جی) در وضعیت سخت مردم ایران را تنها گذاشتند؛ در حوزه قضائی اجازه نمی دهیم این نوع شرکتها بخواهند به کشور بازگردند و به طور قطع امکان فعالیت برای این دو برند در ایران وجود نخواهد داشت.»
اما در طرف دیگر ماجرا مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزیر صمت که بنظر می رسد موافق بازگشت شرکت های خارجی است، می گوید: «ما در وزارت صمت و در سیاست های کلان دولت، بازگشت بدون جبران ضرر و زیان برندهای کره ای لوازم خانگی را نشدنی می دانیم. باید آنها در کشور سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند و زیان به وجود آمده را جبران کنند. حتما پشتیبانی از تولید کنندگان داخلی را خواهیم داشت و از برندهای ملی پشتیبانی خواهیم کرد.»
ناگفته پیداست که در زمان فعالیت این برندهای کره ای در ایران، به سبب ضعف سیاست گذاری دستگاه های متولی، متأسفانه صنعت لوازم خانگی داخلی مجالی برای نفس کشیدن نداشت و باوجود اینکه این برندهای کره ای مکلف بودند مبادرت به تولید در داخل ایران کنند، عموماً با دور زدن مقررات، عملاً مبادرت به واردات محصولات نهایی می کردند. اما طی دو سال قبل با خروج این شرکتها از ایران، حدود ۱۵۰ شرکت داخلی تولیدکننده لوازم خانگی مجال رشد پیدا کردند و با توسعه خطوط تولید و افزایش اشتغال زایی، توانستند به سرعت جای خالی این برندها در بازار داخل را پر کنند. این افزایش تولید داخلی، سال قبل بسیار چشم گیر بود و تولیدکنندگان داخلی با افزایش سرمایه گذاری توانستند رکوردی تازه دراین زمینه به ثبت برسانند.
موضوعی که با زمزمه دو باره بازگشت برندهای کره ای به بازار ایران، در معرض تهدید قرار گرفته است.
بازار را نباید دودستی تقدیم برندهای کره ای کنیم
در این ارتباط، عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: برقراری تعاملات و ارتباط سازنده با دنیا اجتناب ناپذیر است. نمی توان اظهار داشت که دور کشور دیوار بکشیم و با هیچ شرکت و کشور خارجی ارتباط برقرار نکنیم برای اینکه این مساله سبب می شود از نظر تکنولوژی از دنیا عقب بمانیم؛ شاید بتوان از نظر کمی تولید داخل را ارتقا داد اما از نظر بهبود کیفی نیاز به تعامل با دنیا داریم.
هاشمی اظهار داشت: زمانی که شرکت های خارجی در ایران حضور داشتند، وزارت صمت سیاست هایی را برای حضور مؤثرتر این شرکتها در کشور ابلاغ نمود اما در زمان اجرای این سیاست ها، تحریم ها تشدید و این شرکتها از کشور خارج شدند.
وی اضافه کرد: همچون سیاست های ابلاغی می توان به استقرار بخش دانش بنیان، تحقیق و نوآوری و R&D شرکت های خارجی در ایران، فراهم کردن زمینه برای صادرات محصولات تولید شده با برند آنها، ورود قطعه سازان داخلی به شبکه تامین قطعات آنها و دادن قالب های به روز محصولات به قطعه سازان داخلی اشاره نمود. این سیاست ها نه فقط منجر به ارتقای بومی سازی حداکثری در کشور می شد بلکه بازارهای هدف صادراتی را نیز گسترش می داد که همانطور که گفته شد قبل از اجرای این سیاست ها، این شرکتها تحت تأثیر تشدید تحریم های آمریکا، از کشورمان خارج شدند.
هاشمی اظهار داشت: هم اکنون با توجه به این که در غیاب این شرکت ها، با وجود همه مشکلاتی که کشور داشت، صنعت لوازم خانگی داخلی توانسته به صورتی به یک سری پیشرفت نائل شود که البته هنوز با محصولات تکنولوژیک برتر دنیا فاصله داریم؛ اما به هر حال در قطعات، بومی سازی خوبی انجام شده است.
شرکت های خارجی ملزم به سرمایه گذاری در کشور شوند / ‏‬سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری بوش در ترکیه
وی افزود: در صورت لغو تحریم، باید برای بازگشت شرکت های خارجی الزاماتی را در نظر بگیریم و برای آن یک برنامه مشروط و هوشمندانه طراحی نماییم تا از این طریق بازار کشور را دودستی تقدیم برندهای معروف نکنیم چونکه در این صورت، زحماتی که در طول این مدت برندهای داخلی و قطعه سازان کشور کشیده اند لطمه می بیند.
هاشمی با تاکید بر اینکه باید مطابق با سیاست های کلان اقتصادی کشور پیش برویم و بصورت مشروط از تعاملات استقبال نماییم، اظهار داشت: یکی از مهم ترین الزاماتی که باید مدنظر قرار دهیم لزوم سرمایه گذاری برندهای خارجی در کشور است. البته این مساله مستلزم فراهم کردن زمینه و استانداردهایی است که در همه جای دنیا رعایت می شود، چونکه سرمایه گذار برای سرمایه گذاری ریسک را نمی پذیرد و باید فضا کاملاً فراهم باشد.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اضافه کرد: شرکت آلمانی بوش در کشور ترکیه ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم انجام داده است؛ این مساله نشان میدهد که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری شرایط را می سنجد و در صورت وجود فضای نامناسب مبادرت به سرمایه گذاری نمی کند.
الزام شرکت های خارجی به توسعه صنعت قطعه سازی و آموزش
وی اضافه کرد: علاوه بر آن، باید الزاماتی در نظر گرفته شود که توسعه صنعت قطعه سازی، R&D، آموزش های مارکتینگ، آموزش های تولیدی و حتی آموزش های مربوط به سطوح مدیریتی بصورت پایدار در قرارداد با خارجی ها گنجانده شود.
هاشمی اشاره کرد: همین طور این شرکتها باید در تحقیق و توسعه و دادن قالب های مختلف و به روز نیز اقدام نمایند تا تولید داخل صادرات محور شود و بازارهای هدف صادراتی گسترش یابند.
عدم ارتباط با دنیا، فقط به رشد کمّی تولید کمک می کند
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباب اینکه ورود شرکت های خارجی، به تولیدکنندگان لطمه می زند یا خیر، اشاره کرد: در زمان غیبت شرکت های خارجی، تولیدکنندگان داخلی به سبب پر کردن سهم بازار و خلائی که به وجود آمده بود، به لحاظ کمی و افزایش تولید پیشرفت داشتند که امری طبیعی بود اما از نظر کیفی هنوز با دنیا فاصله داریم.
وی اضافه کرد: باید در نظر داشته باشیم که تولید صرف کفایت نمی کند و باید به دنبال تولید و توسعه پایدار محصولات باشیم تا مصرف کننده تمایل به خرید داشته باشد. نکته مهم این است که اگر تعاملات نباشد، تولیدکننده در طولانی مدت لطمه می بیند چونکه تولیدکننده به زعم خود می بیند که به همه چیز دست یافته اما از آن طرف تکنولوژی دنیا و سلیقه مصرف کننده به سمت دیگری حرکت می کند.
هاشمی اشاره کرد: باید مطابق با شرایط کشور با خارجی ها قرارداد منعقد نماییم برای اینکه این ارتباط کمک می نماید که تولیدکننده داخلی خودرا ارتقا دهد و رشد پایداری را نصیب کشور کند.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: اینکه بگوییم به هیچ وجه نباید ارتباط برقرار نماییم درست نیست؛ شاهد این مساله نیز صنعت خودروسازی کشور است. آیا با وجود انحصاری که در این صنعت بوجود آمد، پیشرفت چشمگیری را شاهد بودیم؟
وی اضافه کرد: تعاملات سازنده، هوشمندانه و مثبت مطابق با شرایط و مصالح مردم و کشور باید طراحی شود چونکه در این صورت می توانیم به نتایج مثبتی برسیم و زحمات تولیدکننده داخلی نیز لطمه نبیند.


منبع:

1400/02/12
20:15:58
5.0 / 5
1232
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی