گزارش لوازم فلزی؛

4 سوال بی پاسخ از ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز

4 سوال بی پاسخ از ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز

به گزارش لوازم فلزی، با وجود این که مطابق قانون، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظیفه دارد اسامی دستگاههای متخلف و کم کار در این عرصه را اعلام نماید اما معمولا این اقدام مهم به علل نامعلومی، صورت نمی گیرد.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به صورت کلی وظیفه هماهنگی بین دستگاههای دولتی، قضایی، نظامی و امنیتی را بر عهده دارد و موظف است تمامی ارگان ها را نسبت به پیشگیری، شناسایی و برخورد با قاچاق ساماندهی کرده و در ادامه با عنایت به وظایف قانونی خود از این نهاد پاسخ هایی دریافت کند.
اما امروز و با وجود گذشت نزدیک به از دو دهه از آغاز فعالیت این ستاد، در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیشرفت قابل توجهی رخ نداده و همچنان اجناس قاچاق در بازار به وفور مشاهده می شود.
در همین خصوص حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در تیرماه سال جاری ضمن انتقاد از عدم تکمیل سامانه های در رابطه با مبارزه با قاچاق، تلویحاً از عملکرد کلی مقابله با قاچاق در کشور ابراز نارضایتی کرد. وی در جلسه مشترک با اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرده بود: «اگر این ستاد بتواند نقش خویش را به صورت کامل و به درستی ایفا و به شکل مؤثری با قاچاق کالا مبارزه کند، بدون تردید شاهد رونق تولید، ایجاد اشتغال و شکوفایی شرکتهای دانش بنیان در کشور خواهیم بود».
وظیفه اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چیست؟
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سالهای دور به صورت مرتب در رسانه ها نسبت به جمع آوری قاچاق در سطح عرضه اعلام آمادگی کرده ولی در عمل، اجناس قاچاق هنوز هم به وفور در مراکز عرضه اصلی شهرها به سادگی قابل دسترس است.
در سالجاری هم علی مؤیدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه ای به سراسر استانداران دستور داد تا تمامی کالاهای فاقد شناسه در حوزه های «پوشاک»، «دخانیات»، «لوازم خانگی»، «کالاهای سلامت محور» و «لوازم یدکی» توسط ضابطان جمع آوری شود.
پس از ابلاغ این دستور، بلافاصله محمدرضا فاطمی امین، وزیر صمت هم موضع قاطعانه خویش را برای برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه اعلام نمود و وی در ایام ابتدایی سال ۱۴۰۱ اعلام نمود: «طرح ویژه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی با پنج اولویت کالایی از ۱۵ فروردین ماه سال جاری شروع می شود که لوازم یدکی و قطعات خودرو در اولویت نخست، اجرای طرح خواهد بود.»
اما کماکان امسال هم همانند سالهای گذشته، این برخوردها در کف بازار آن طور که باید اتفاق نیفتاد و به مانند قبل طرح های مقابله با قاچاق در سطح عرضه مستمراً به تعویق و تمدید گرفتار شده است یا صرفا با برخوردهای جزئی و کشف ارقام ناچیز قاچاق، فیصله پیدا کرد.
ستاد از چه ارگان هایی باید پیگیری انجام دهد؟
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بعنوان دستگاه هماهنگ کننده برخورد با قاچاق در کل کشور، وظیفه دارد اسامی دستگاههای متخلف و کم کار در حوزه مقابله با قاچاق را در رسانه ها اعلام کند.
بر اساس ماده ۴ پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۳، قرارگاه ستاد مبارزه با قاچاق می بایست به صورت مستمر عملکرد ارگان های ذی ربط را تحت نظر بگیرد و ضمن انجام پیگیری های لازم از این ارگان ها، کم کاری آنان را به مقامات مسئول گزارش کند. اهم ارگان های مسئول در امر مقابله قاچاق عبارت اند از: وزارت صمت: موظف به درج شناسه کالا و کد رهگیری برای تمام گروههای کالایی مصوب و هم تکمیل سامانه های مرتبط در حوزه پیشگیری و مقابله با قاچاق است. تعزیرات و قوه قضائیه: موظف به صدور حکم برای ضبط میدانی قاچاق و رسیدگی به پرونده های در رابطه با کشفیات قاچاق است. دستگاه های امنیتی، فراجا، اصناف و وزارت صمت: موظف به شناسایی قاچاقچیان و قاچاق فروشان و در صورت تصریح قانون موظف به برخورد عملیاتی - انتظامی با اجناس قاچاق در انبارها، فروشگاه ها و در سطح خرده و عمده فروشی هستند.
۴ سوال بی پاسخ از ستاد مبارزه با قاچاق کالا
در مقوله مبارزه با قاچاق همیشه سوالات و ابهاماتی در کشور وجود داشته است که ذهن دغدغه مندان این حوزه را به خود مشغول کرد و نیاز بوده است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت تنویر افکار عمومی و پاسخگویی به رسانه ها پیش قدم شود و پاسخ های مناسبی در این حوزه عرضه کند: هم اکنون چه گروه کالاهایی به صورت کامل شناسه کالا دریافت کرده اند و اگر دریافت کرده اند؛ چرا برخورد با آنان در سطح عرضه صورت نمی گیرد؟ تابحال به شکل تجمیعی چه میزان برخورد با قاچاق در اجناس دارای شناسه کالا (مثل لوازم خانگی) انجام شده است؟ چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز به صورت صریح کم کاری دستگاههای ذی ربط را اعلام نمی کند؟ چرا اتحادیه هایی همچون تولیدکنندگان لوازم خانگی و پوشاک به صورت دائم در سالیان گذشته از عملکرد ستاد و وضعیت برخورد با قاچاق ابزار نارضایتی کرده اند؟
انتقادات همیشگی نسبت به وفور کالای قاچاق
انتقاد و گلایه اتحادیه ها، اصناف و انجمن های تولیدی نسبت به وفور اجناس قاچاق در بازار، همیشه وجود داشته است؛ اما در هفته های گذشته شاهد آن بودیم که این انتقادات نسبت به گذشته بازتاب بیشتری در رسانه داشته است.
مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در رابطه با چرایی عدم برخورد با پوشاک قاچاق اظهار داشته بود: «رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سالهای ۹۷ و ۹۸ کمک کننده بود؛ ولی متأسفانه هم اکنون پاسخگویی از جانب ستاد وجود ندارد و به شکلی گرفتار آمار زدگی شده اند.»
همچنین محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری هم در مورد حجم بالای کالای قاچاق در بازار امین حضور تهران و عدم برخورد جدی با عرضه کنندگان آن، اظهار داشته بود: «این مبحث را باید از مسؤلان ستاد مبارزه و قاچاق کالا و ارز و همینطور دیگر مسؤلان ذی ربط پیگیری کرد؛ اما مبحث فقط فضای فیزیکی نیست؛ بلکه عرضه کالای قاچاق به طور گسترده تری در فضای مجازی درحال اتفاق افتادن است.»
قاچاق و معضل بی آماری
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، این انتقادات در حالی روزبه روز بیشتر می شود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمینه آمار کشفیات خود هم آمار دقیق و تفکیک شده ای به رسانه ها اعلام نمی نماید. در وبگاه رسمی این ستاد هم نه تنها آمارهای تجمعی منظمی از قاچاق دیده نمی گردد، بلکه مدت هاست اطلاعات این وبگاه بروزرسانی نشده و بعضاً گزارشات آن منسوخ شده و غیرقابل استناد است.
حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این ماه اعلام نموده بود، میزان آمار کشفیات و برخوردها توسط اداره آمار و فناوری اطلاعات این ستاد عرضه می شود و رسانه ها می توانند این آمار را از دفتر فناوری اطلاعات این ستاد دریافت نمایند.
علاوه بر این از سال ۱۳۹۸ آماری از جانب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتشر نشده است و قبل از آن هم آمار میزان قاچاق کالا و کشفیات همواره ارقام ثابتی بوده است و در خلال چندین سال این ستاد رقم ۱۲.۵ میلیارد دلاری را میزان قاچاق به کشور عنوان کرده بود.
گویا ستاد میزان قاچاق را بگونه ای اعلام می کند که علاوه بر زیر سوال نبردن ماهیت خود، انتقادات شدیدی را متوجه خود نسازد.


منبع:

1401/06/29
22:46:39
5.0 / 5
360
تگهای خبر: ابزار , بازار , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی