مدیركل خودرویی وزارت صمت:

تقاضای اسقاط خودرو های فرسوده به 400 هزار دستگاه در سال می رسد

تقاضای اسقاط خودرو های فرسوده به 400 هزار دستگاه در سال می رسد

به گزارش لوازم فلزی، مدیرکل خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: تقاضای اسقاط خودرو های فرسوده از ۱۰ هزار دستگاه در سال به بیشتر از ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، عبدالله توکلی لاهیجانی در برنامه تلویزیونی میز اقتصاد با مبحث اسقاط خودرو های فرسوده، اظهار نمود: وزارت صنعت با اسقاط و بازیافت خودرو فرسوده به شدت موافق است، اما در سالهای گذشته مشکلاتی وجود داشته که این مورد را با کندی همراه کرده است.
مدیرکل خودرویی وزارت صمت اضافه کرد: نگاهی به تجربیات جهانی در این حوزه حاکی از وجود دو اهرم تشویقی و تنبیهی به منظور اسقاط سریع تر خودروهاست که از آن جمله میتوان به مبالغ بیشتر بیمه خودرو های فرسوده، پیشگیری از تردد آنها و همینطور وضع عوارض بیشتر اشاره نمود، اما این اهرم در کشورمان با عنایت به استفاده اقشار ضعیف از خودرو های اسقاطی کارکرد نداشته است.
توکلی لاهیجانی افزود: در اهرم های تشویقی هم در جهان شاهد وجود صندوق هایی هستیم که تسهیلات در اختیار مالکان خودرو های فرسوده قرار می دهند تا آنرا با خودروی نو تعویض کنند.
وی تصریح کرد: در این حوزه به صورت مثال میتوان از محل صرفه جویی در مصرف سوخت یا مصرف سوختی که جایگزین می گردد به عرضه تسهیلات پرداخت، اما تابحال در این حوزه بانکها و صندوق ها تأمین مالی مناسبی نداشته اند و این مورد مغفول مانده است.
توکلی لاهیجانی بیان نمود: پیش از این در قانون هوای پاک، موتورسیکلت ها و خودرو های دیزلی مشمول دریافت برگه اسقاط می شدند، اما در قانون جدید ساماندهی خودرو همه تولیدکنندگان خودرو موظف اند برای شماره گذاری محصولات خود برگه اسقاط آنرا دریافت نمایند.
وی افزود: با هدف گذاری تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو امسال و بدون در نظر گرفتن مبحث واردات خودرو و اسقاط موتورسیکلت های فرسوده، نیازمند بیشتر از ۴۰۰ هزار برگه اسقاط هستیم.
مدیرکل خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: پیشبینی می شود قیمت گواهی اسقاط بالا رفته یا در عمل برگه گواهی اسقاط کافی برای پاسخگویی به نیازها وجود نداشته باشد و این اساس مهم بود راهکارهایی پیشبینی شود که توقف تولید خودروسازان را به دنبال نداشته باشد.
توکلی لاهیجانی خاطرنشان کرد: مادامی که امکان تردد با خودرو های فرسوده در کشور وجود دارد، قیمت خودروی فرسوده افزایش پیدا کرده و بیمه و عوارض آن افزوده نمی گردد، انگیزه و رغبتی در مالکان خودرو های فرسوده برای جایگزینی آن وجود ندارد و بر این اساس، «انگیزه مالک خودرو فرسوده» حلقه گمشده این ماجرا است.
وی تصریح کرد: کافی است با یک سیاستگذاری درست همه این زنجیره را با هم به حرکت درآوریم که می تواند مشوق ها و تسهیلاتی باشد که با ظرفیت های موجود در مراکز اسقاط برای رسیدن به هدف استفاده نماییم.
مدیرکل خودرویی وزارت صمت خاطرنشان کرد: در سالی که به دنبال افزایش تولید خودرو هستیم، نباید مبحث تولید را به موانعی گره بزنیم که منجر به افزایش قیمت خودرو و موتور در بازار شده و هم باعث انباشت خودرو ها و موتورسیکلت ها در پارکینگ ها می شود.
توکلی لاهیجانی معتقد است: با وضع این قانون، تقاضای اسقاط خودرو های فرسوده از ۱۰ هزار دستگاه در سال به بیشتر از ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
گفتنس است، روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، بررسی تقاضای دوفوریتی در مورد طرح اجبار دولت به اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت حوزه های صنعتی، تولیدی و خدماتی، عرضه تسهیلات برای اسقاط خودرو های فرسوده را کمک به تولید دانست و اظهار داشت: باید معادل مبلغی که برای گواهی اسقاط پرداخت می شود را از موتورسیکلت ساز و خودروساز دریافت نماییم و آنرا برای تسهیلات موتورسیکلت های فرسوده اختصاص دهیم.


منبع:

1401/06/31
17:56:31
5.0 / 5
317
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی