در سومین هم اندیشی فعالان صنعت خودرو با وزیر اقتصاد مطرح شد؛

خودروسازان واگذار می شوند؟

خودروسازان واگذار می شوند؟

به گزارش لوازم فلزی، سومین نشست هم اندیشی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار گردید.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از شادا؛ محمدرضا نجفی منش در سومین نشست هم اندیشی با صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با مبحث واگذاری ایران خودرو و سایپا که با حضور وزیر اقتصاد در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار نمود: به جهت اینکه شرکت ها از حالت زیان بیرون بروند باید اصلاح قیمت گذاری صورت گیرد، هم اکنون راهکار بورس برای این مورد قرار داده شده است که راهکار بسیار خوبی است، آخرین باری که خودرو در بورس ارائه شد، ۵۰ میلیون تومان ارزان تر از بازار به دست مصرف کننده رسید و ۱۷۰ میلیون تومان هم خودروسازان بیشتر از قیمت کارخانه فروختند و در این بین چیزی نصیب دلالان نشد، این روش باید برای همین خودرو ها اعمال شود. رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان با تاکید بر واگذاری سهام تودلی خودروسازان اظهار داشت: واگذاری باعث ورود نقدینگی به خودروسازان شود و نقدینگی آنان را تقویت می کند بعد از انجام این واگذاری باید مدیریت را به سهامداران مجموعه واگذار و قانون تجارت اعمال شود. وی خاطرنشان کرد: دولت به خاطر قیمت گذاری دستوری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد کرده است. ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت قیمتگذاری آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان هم با اشاره به اینکه برای خصوصی سازی باید سهام تودلی را واگذار نماییم اظهار داشت: شکاف بازار ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت به حساب افرادی که از کارخانه خودرو خریده و در بازار آزاد به فروش رساندن واریز کرده است و در همین زمان ۱۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته برای صنعت خودروسازی بوجود آمده است. دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت تولید قطعه سازان در کشوربرای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار در کشور داریم اما چه چیزی سبب شده که ما نمی توانیم از این ظرفیت استفاده نماییم. وی تصریح کرد: مشکل اصلی در این حوزه سیاستگذاری و مصادق حکومتی است. سه اجبار واگذاری خودروسازان شجاعی عضو مرکز پژوهش های مجلس هم در این جلسه ضمن اشاره به این که سه اجبار برای واگذاری وجود دارد و باید به سمت آن برویم اظهار داشت: ابتدا باید خصوصیت بازار را تقویت نماییم در مرحله دوم باید سهام چرخه ای را که در این بنگاه ها وجود دارد و منشأ مشکلات عدیده ای است باید واگذار شود و سومین اجبار که پیش از همه واگذاری ها باید صورت گیرد باید برای واگذاری ها یک سری تمرین ها را انجام دهیم و ببینیم آیا حاکمیت بر می تابد یک بخش خصوصی واقعی داشته باشیم یا خیر. وی بیان نمود: این که هر دو خودروساز را بخواهیم به صورت هیجانی هم زمان واگذار نماییم به نظر مناسب نمی باشد بلکه باید هر کدام را که زمینه واگذاری بهتری دارند ابتدا واگذار و عرضه نماییم و سپس با دیدن آثار آن نسبت به واگذاری بنگاه بعدی اقدام نماییم. نیازمند تنظیم گری برای بازار و مرزها هستیم. امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو هم در این جلسه اظهار داشت: اگر سهام تودلی را به خوبی واگذار نماییم به سرعت مدیریت به بخش خصوصی واگذار می شود. وی ادامه داد: ما احتیاج به سیاستگذاری برای رقابت سالم داریم و نیازمند تنظیم گری برای بازار و مرزها هستیم. کارشناس صنعت خودرو بیان نمود: باید تعرفه در کل زنجیره تعریف و توازن داشته باشد، برای اهلیت باید هدف تعیین و چارچوب آنرا مشخص نماییم و این چیز پیچیده ای نیست بلکه چیزی که می خواهیم مهم می باشد، باید یک نظام تنظیم گری که ۲۹ نهاد را در جهت حمایت و تقویت هماهنگ کند، تدوین شود تا هر نهاد نظر متفاوت ندهد. ریشه مشکلات مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است نبوی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم ضمن اشاره به زیان دهی خودروسازان اظهار داشت: اگر بخش خصوصی هم مدیریت ایران خودرو و سایپا را برعهده داشت با این نحوه قیمت گذاری زیان ده می شد و زیان انباشته آن نهایتا به جای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به ۸۰ هزار میلیارد تومان می رسید. وی تصریح کرد: ریشه مشکلات مدیریت بخش دولتی در بنگاه نیست بلکه مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است. معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: وزارت صمت با اجماعی که با همه نهادهای مؤثر بوجود می آورد نقشه راه این صنعت را برای متولیان آینده مشخص می کند و ما هم اصرار داریم سهام تودلی باید واگذار شود. نبوی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات تشکیل بازار رقابتی است بیان نمود: فضای اقتصاد کشور در دهه های گذشته نشان داده اقتصاد ما به جهت اینکه وصل مستقیم به بازار بین المللی داشته باشیم عزم نداشته است. سیاست های حمایتی با رقابتی باید توأم باشدمجیدپور رئیس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر هم اظهار نمود: آیا ما به پسا واگذاری فکر کرده ایم و یا تنها واگذاری و خصوصی سازی را چاره مشکل می دانیم، ما تجربه شکست خورده و موفقی هم داریم. وی با اشاره به اینکه باید نقشه اعتلای راه صنعت را داشته باشیم و واگذاری و خصوصی سازی بخش از طریق حل باشد اظهار داشت: اطاله یک روند نامطلوبو سیاست گذاری نامطلوب در دهه های گذشته در صنعت خودرو موجود شده احساسی با واگذاری برخورد نماییم در صورتیکه اگر فرصتی که در این صنعت است را ببینیم واگذاری در آن تصویر کلی باید دیده شود آن وقت برای پسا واگذاری برنامه ریزی خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: ما باید همزمان اقتصاد خودرو و صنعت خودرو را با هم ببینیم و واگذاری سهام بخشی از پازل باشد، باید به فکر این باشیم که توسعه صادرات داشته باشیم. سیاست های حمایتی با رقابتی باید توأم باشد در سال های گذشته سیاست های حمایتی صورت گرفته است اما سیاست های رقابتی نداشتیم و این پاشنه آشیل است.


منبع:

1401/09/05
20:01:03
5.0 / 5
268
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی