خطر از دست رفتن بازارهای صادراتی با ادامه دادن روش های قدیمی

خطر از دست رفتن بازارهای صادراتی با ادامه دادن روش های قدیمی

به گزارش لوازم فلزی، رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم حرکت از استراتژی جایگزینی واردات به سوی توسعه صادرات، اظهار داشت: اصرار بر روش های قبلی می تواند نتیجه ای جز از دست رفتن حتی بازارهای موجودمان نداشته باشد.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان توسعه تجارت در نشست تبادل نظر ظرفیت سازی برای صادرات کالا که در سومین روز از پویش «یک هفته با صادرات» با عنوان «تولید صادرات محور» برگزار شد، با تاکید بر لزوم حرکت از استراتژی جایگزینی واردات به سوی توسعه صادرات عنوان کرد: باید بازارهای جدید را شناسایی و محصولات خودرا برمبنای نیاز آنها تولید نماییم و اصرار بر روش های قبلی می تواند نتیجه ای جز از دست رفتن حتی بازارهای موجودمان نداشته باشد.
دهقان دهنوی اظهار داشت: پویش «یک هفته با صادرات» را طراحی کردیم به جهت اینکه بتوانیم موضوع صادرات، فرهنگ صادرات و اهمیت آنرا در یک زمان یک هفته ای در کشور برجسته بکنیم، در رسانه ها اشاعه دهیم و راجع به آن گفتگوی بیشتری داشته باشیم.
وی اضافه کرد: معمولا برگزاری روز ملی صادرات، محدود به قدردانی از صادرکنندگان نمونه و چند سخنرانی در حضور آقای رئیس جمهوری است و نمی شود خیلی راجع به جزییات و محورهای مختلف موضوع صادرات گفتگو نمود. بنابراین، امسال این فرصت در طول یک هفته برقرار است و هر روز از این هفت روز با عنوانی نامگذاری شده و در آن روز نشست ها و جلساتی با همین مضمون برگزار می گردد.
دهنوی ضمن اشاره به این که ما از استراتژی جایگزینی واردات به استراتژی توسعه صادرات رسیدیم، اظهار داشت: خوب یادم هست که بطورمثال ۲۰ سال پیش بحث های رسانه ای زیادی یا میزگردها و جلساتی برگزار می شد که آیا باید استراتژی ما جایگزینی واردات باشد یا توسعه صادرات. شاید ۲۰ تا ۲۵ سال پیش جهت گیری این شد که استراتژی جایگزینی واردات را کنار بگذاریم و به سوی توسعه صادرات حرکت نماییم.
رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: در داخل استراتژی توسعه صادرات، به عقیده من باز این سوال هنوز به قدر لازم به آن پرداخته نشده که در چه مرحله ای باید به صادرات فکر نماییم. آیا ما باید شرکتهای بازرگانی داشته باشیم که بتوانند بروند برای اضافه تولیدات داخلی بازارهای جدیدی پیدا بکنند یا نه، باید بازارهای جدیدی پیدا بکنیم و برای آنها محصولات مناسبی تولید بکنیم؟
وی افزود: شاید پاسخ این سوال بدیهی باشد و همه بگوییم جمله دوم درست تر، کاراتر و اثربخش تر است؛ اگر که ما بازارها را رصد بکنیم، فرصت ها را شناسایی بکنیم و تولیدات خودمان را برمبنای آن بازارها و آن نیازها طراحی بکنیم و صادرات را افزایش بدهیم. ولی انجام دادنش کار خیلی سختی است. این که بتوانیم برویم در یک بازار جدید جای پایی پیدا بکنیم، محصول جدید را به یک بازار جدید صادر بکنیم و در این فضایی که رقابت در دنیا بین کشورهای مختلف با استراتژی های تهاجمی صادراتی وجود دارد، واقعا کار ساده ای نیست.
دهنوی با اعلان اینکه باید در فرآیندهای تولیدمان چابک تر، دانایی محورتر، برنامه محورتر و با نگاه صادراتی قوی تری عمل نماییم، اظهار داشت: در تعدادی از بازارهای صادراتی که ما الان آمار خوبی داریم، وقتی نگاه می نماییم می بینیم محصولاتی که صادر می نماییم محصولات خوبی نیستند. شاید چون آن بازار نزدیک بوده، یا سطح درآمدی مردم در آن پایین تر بوده یا به علت مشکلاتی، نیازهایی داشتند که خیلی در عرصه کیفیت فکر نمی کردند. ولی امروز دیگر امکان دارد آن شرایط برقرار نباشه، اما ما بازهم اصرار داریم با همان روش قبلی ادامه بدهیم. نتیجه این کار می تواند از دست رفتن حتی بازارهای موجودمان هم بشود.
وی این پرسش را مطرح کرد: آیا تولیدکنندگانی که امروز در کشور ما فعال می باشند، تولیدکنندگان بزرگمان، همه با این رویکرد و با این نگاه به بازارهای صادراتی نگاه می کنند؟ آیا تلاش هایی که در حال انجام می باشد برای صادرات، ریشه در پروسه و در مراحل تولید دارد یا نه؟
رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تشکر ویژه از ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، برای همکاری در برگزاری این جلسه، عنوان کرد: این برنامه، کار مشترک سازمان توسعه تجارت و معاونت صنایع عمومی است. ما اگر در سازمان توسعه تجارت می خواهیم صادرات کشور توسعه پیدا بکند، راهی جز این نداریم که از بخش های تولیدی کمک بخواهیم و بگوییم بیایید در کنار ما قرار بگیرید. برعکس آن هم وجود دارد؛ در بخش تولیدی مان هم اگر بخواهیم تولید پررونق باشد و اشتغال را حفظ نماییم، چاره ای جز این نداریم که مرتباً روی استراتژی های صادراتی، کشف بازارهای جدید و حفظ بازارهای موجود فکر بکنیم.
دهنوی در انتها اشاره کرد: این برنامه نمادی برای این است که پیوند این دو بخش را با همدیگر بیشتر بکنیم. خیلی اوقات صادرات می تواند پیش قراول و راهنمای تولید باشد. یعنی لازم نیست که ما اول کالایی را تولید بکنیم و بعد بخش صادراتمان فعال بشود؛ می تواند صادرکننده این سیگنال را به تولیدکننده بدهد که چه چیزی با چه مشخصاتی برای من تولید بکند.
1404/07/26
10:24:13
5.0 / 5
6
تگهای خبر: بازار , تولید , رئیس جمهور , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی