معاون وزیر كشاورزی:

امسال بی سابقه ترین خشكسالی برای كشاورزی طی ۴۷ سال بود

امسال بی سابقه ترین خشكسالی برای كشاورزی طی ۴۷ سال بود

لوازم فلزی: معاون وزیر كشاورزی با اشاره به مواجه شدن استان ها با تنش آبی، اظهار داشت: امسال در مورد كم آبی و مواجه شدن با خشكسالی نسبت به ۴۷ سال گذشته، سال بی سابقه ای را پشت سر گذاشته ایم.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، محمدعلی طهماسبی در آیین نمادین افتتاح ۵۳ طرح و پروژه كشاورزی در چهارمحال و بختیاری اظهار نمود: در سال ۱۳۹۲ میزان تولید محصولات كشاورزی ۹۷ میلیون تن بود كه این رقم تا آخر سال قبل به ۱۲۰ میلیون تن رسید كه با رشد هفت درصدی مواجه بوده است.
وی اضافه كرد: افزایش تولید محصولات كشاورزی به واسطه تلاش كشاورزان بوده است.
طهماسبی با اشاره به اینكه در دنیا ۸۰ درصد از مساحت كشاورزی با استفاده از كشاورزی دیم انجام می شود، خاطرنشان كرد: در ایران ۹۰ درصد تولیدات كشاورزی با استفاده از كشاورزی آبی بوده و تنها ۱۰ درصد با استفاده از كشاورزی دیم است.
وی با اشاره به مواجه شدن استان ها با تنش آبی، اظهار داشت: امسال در مورد كم آبی و مواجه شدن با خشكسالی نسبت به ۴۷ سال گذشته، سال بی سابقه ای را پشت سر گذاشته ایم.
طهماسبی با اشاره به كاهش شدید بارش در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان كرد: با تكنولوژی و فناوری های جدیدی كه وجود دارد می توان بر چنین مشكلاتی فائق آمد.
وی اظهار داشت: لازم است در مورد استفاده از منابع آبی تمهیدات لازم اندیشیده و صرفه جویی سر لوحه كارها قرار گیرد كه خوشبختانه در این استان همكاری و مشاركت جمعی وجود دارد.
طهماسبی ادامه داد: طی چند سال قبل ۵۰۰ هزار هكتار از اراضی كشور به سامانه آبیاری تحت فشار افزوده شده كه ۸۵ درصد از آبیاری تحت فشار توسط دولت یارانه داده می گردد و با حضور مشاركتی كشاورزان برای منابع آبی به صورت ۱۰۰ درصد از جانب دولت یارانه تعلق می گیرد.
وی ادامه داد: لازم است با فرصتی كه توسط دولت و مجلس فراهم شده از روش های نوین بهره برد و از دانش جدید بهره مند شد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور باغبانی اظهار داشت: گردش نقدینگی در خیلی از فعالیت های كشاورزی همچون گلخانه، دامداری و تا حدودی مرغداری ها به علت فصلی نبودن انجام فعالیت ها، بیشتر است.
وی تولید سردخانه ها به منظور عرضه به بازار در موقع تقاضای مردم و صنایع تبدیلی و تكمیلی به علت فسادپذیری بعضی از محصولات در استان ها را ضروری دانست و خاطرنشان كرد: تولید صنایع تبدیلی و تكمیلی باعث اشتغال پایدار و درآمد خواهد شد.
طهماسبی تصریح كرد: به منظور نوسازی ادوات كشاورزی از جانب بانك كشاورزی ۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده كه خط اعتباری مكانیزاسیون كشاورزی تا زمانی كه ناوگان كشاورزی نوسازی شود، پابرجاست.
وی با اشاره به اینكه افزایش محصولات كشاورزی و كاهش مصرف آب از مزایای كشت گلخانه ای به حساب می آید، خاطرنشان كرد: دستورالعمل وزیر در مورد تولید گلخانه های كوچك مقیاس به استان ها ابلاغ گردیده كه علاوه بر آن در روش سایه بانی ۳۰ درصد در آب مصرفی صرفه جویی می گردد.
طهماسبی با اشاره به اینكه در خیلی از استان ها از روش سایه بانی استفاده می شود، اظهار داشت: متقاضیان در این زمینه و در این استان می توانند از تسهیلات استفاده كنند.
وی با اشاره به اینكه اعطای تسهیلات مربوط به گلخانه ها با استفاده از سامانه كارا انجام می شود، ادامه داد: به علت وجود اقلیم مناسب در این استان كشت محصولات گلخانه ای همچون گل رز، توت فرنگی و انواع گیاهان دارای طبع سرد و كیفیت مناسب، مطلوب است. همینطور به منظور حفاظت از سرمازدگی می توان بیشتر درختان را به گلخانه ها انتقال داد.

اشتغال ۸ نفر در هر هكتار گلخانه
معاون وزیر جهاد كشاورزی اظهار داشت: هر هكتار گلخانه زمینه اشتغال هشت تا ۱۰ نفر را فراهم خواهد نمود.
طهماسبی با اشاره به اینكه توسط مجلس به ۵۰۰ هزار هكتار از اراضی دیم كم بازده كه جزو مستثنیات است تسهیلات پرداخت می شود، خاطرنشان كرد: متقاضیانی كه در اراضی مرتعی كم بازده و فقیر یا دارای پروانه بهره برداری هستند به منظور توسعه باغات برای كشت گیاهان دارویی به صورت اصولی و با مدیریت صحیح می توانند با ثبت نام در سامانه كارا از تسهیلات آن استفاده كنند.
وی با اشاره به اینكه استفاده از آب سبز باعث حفظ حیات طبیعت می شود، خاطرنشان كرد: امسال در این زمینه و در چهارمحال و بختیاری مقرر شده پنج هزار هكتار از اراضی شامل ۵۰ درصد از اراضی ملی و ۵۰ درصد از مستثنیات از آب سبز استفاده كنند.
طهماسبی بر استفاده از ارقام دیر برگ ده تصریح كرد و اظهار داشت: این ظرفیت در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و می توان در مورد كشت انگور از ارقام دیر برگ ده استفاده كرد، این روش افزایش بهره وری محصولات كشاورزی را به دنبال دارد.
وی تشكیل اتحادیه محصولاتی همچون بادام را ضروری دانست و خاطرنشان كرد: این امر باعث می گردد كالای خام صادر نشود و ارزش افزوده نصیب هر استان شود كه باید بر روی بهره وری محصولات كشاورزی و در جهت توسعه اراضی شیب دار كوشش كرد.
طهماسبی تصریح كرد: امروزه ارزش گیاهان دارویی در مواد موثره آن یافت می گردد.

توسعه سطح گلخانه های كشور به ۱۸ هزار هكتار تا آخر برنامه ششم
وی در ادامه با اشاره به اینكه توسعه كشت های گلخانه ای جزو طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی محسوب می شود٬ اظهار نمود: علاوه بر توسعه كشت های گلخانه ای، توسعه باغات دیم و كشت گیاهان دارویی در اراضی شیب دار در استان های غربی بخصوص چهارمحال و بختیاری در دستور كار قرار دارد.
طهماسبی با اشاره به اینكه تا آخر برنامه ششم توسعه سطح گلخانه های كشور به ۱۸ هزار هكتار خواهد رسید و۵۳۰۰ هكتار بازسازی صورت خواهد گرفت، اضافه كرد: در مورد توسعه گلخانه ها تا آخر سال جاری پیش بینی شده ۲۲۴۰ هكتار گلخانه در كشور توسعه یابد كه اعتبارات لازم برای احداث گلخانه ها از محل صندوق توسعه روستایی و اشتغال فراگیر و از محل بانك كشاورزی با همكاری صندوق توسعه ملی است.
وی اضافه كرد: از سال قبل تابحال ۳۴۰۰ هكتار به سطح گلخانه های كشور افزوده شده است.
طهماسبی با اشاره به نقش مهم تولیدات گلخانه ای در كاهش مصرف آب، افزایش تولید و اشتغالزایی بالای آن، اظهار داشت: سطح گلخانه های كشور از ۸۸۰۰ هكتار در سال ۱۳۹۲، با افزایش سطحی معادل ۳۵۰۰ هكتار به ۱۲ هزار و ۳۰۰ هكتار امسال رسیده است. همینطور تا آخر سند چشم انداز سطح گلخانه های كشور به حدودا ۶۰ هزار هكتار خواهد رسید.
وی با اشاره به اینكه عمده محصولات گلخانه ای سبزی و صیفی جات همچون گوجه، خیار، بادمجان، توت فرنگی و گیاهان دارویی است٬ خاطرنشان كرد: هم اكنون درختان انگور و انار هم به گلخانه ها انتقال داده می گردد.
طهماسبی ادامه داد: عمده گلخانه ها به علت نزدیك بودن به بازار در تهران بوده كه سطح گلخانه ها در تهران بیش از ۳۰۰۰ هكتار است.
وی با اشاره به اینكه تولید و كشت گیاهانی همچون گل محمدی و زعفران در استان به لحاظ دارا بودن مواد موثره با دیگر استان ها متفاوت می باشد، تصریح كرد: در چهارمحال و بختیاری به علت ارتفاع بالا از سطح دریا كشت گیاهان مقاوم به سرما همچون كشت توت فرنگی، گل رز و میخك جوابگوی استان است و كشت گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری در استان مناسب نمی باشد.



1396/11/18
13:04:58
5.0 / 5
5217
تگهای خبر: بازار , تولید , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی