در گفتگو با مهر عنوان شد:
ارز دولتی برای حضور شركتهای خارجی در نمایشگاههای ایران
لوازم فلزی: یك مقام مسئول در وزارت صنعت با اشاره به اینكه نرخ ارز دولتی برای حضور شركتهای خارجی در نمایشگاههای ایران، در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: خروج ترامپ از برجام، حضور خارجی ها را كمرنگ نكرد.
عباس قبادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به رغم خروج آمریكا از برجام و برخی مشكلاتی كه بر سر راه تعامل شركت های بین المللی با ایران به وجود آمده است، هیچ نمایشگاهی از تقویم نمایشگاههای بین المللی كشور حذف نشده و همه آنها مطابق با برنامه، در جریان برگزاری هستند.
این مقام مسئول در وزارت صنعت اضافه كرد: به موازات این برنامه، در حوزه داخلی هم حدود ۶۰ درصد از نمایشگاههای بین المللی با حضور نمایندگی شركت های خارجی در ایران برگزار می گردد و به جز نفت و برخی موارد دیگر كه نمایشگاههای بین المللی به شمار می روند و بسیار هم تخصصی هستند، در مابقی نمایشگاهها، غالبا شركتهای ایرانی بعنوان نمایندگان كمپانی های خارجی حضور دارند كه بر این اساس سعی شده تا حضور آنها در نمایشگاهها حفظ شود.
وی خاطرنشان كرد: در این میان تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده تا این شركتها بتوانند به لحاظ پرداخت های ریالی و ارزی دچار مشكل نشوند و كمتر به سمت دریافت ارز از بازار آزاد، گرایش پیدا كنند. این در شرایطی است كه ما یك نرخ دولتی مطابق با مصوبات قانونی داریم كه هزینه حضور در نمایشگاهها برای شركتهای خارجی به صورت ارزی دریافت شود. بر این اساس، با عنایت به نوسانات اخیر ارزی، مصوب شده تا به ازای هر یورو، ۵۲۰۰ تومان از شركت كنندگان آن هم به صورت ریالی دریافت كنیم؛ این امر نوسانات نرخ ارز را برای شركت كنندگان كاهش خواهد داد.
به گفته قبادی، در بخش نمایشگاههای خارجی نیز، شكل جدیدی از كار هدایت شده است كه بر مبنای آن، به علت شرایط ارزی، شركت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مصوبات قانونی، نرخ ارز را به نرخ دولتی محاسبه می كند كه این امر سبب شده شركتها تمایل بیشتری به حضور در نمایشگاهها داشته باشند.
وی تصریح كرد: در این میان، به رغم اینكه تقویم نمایشگاهی از سال قبل شكل گرفته، ولی بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده، نمایشگاههای جدیدی را اضافه خواهیم كرد تا بتوانیم با تنوع بیشتری كه تولید می شود، كار را به نحو بهتری مدیریت نماییم، این در شرایطی است كه با عنایت به نوسانات نرخ ارز، اكنون فرصت خوبی برای شركتهای ایرانی است تا بخش صادراتی خویش را تقویت نمایند و در نمایشگاههایی كه تا آخر سال برنامه ریزی شده، به معرفی محصولات خود بپردازند.
قبادی با اشاره به برگزاری برخی نمایشگاهها در اروپا و كشورهای اطراف تصریح كرد: بعضی از محصولات ایرانی كاملا قدرت رقابت با همتایان خارجی خویش را دارند كه بر این اساس حضور در نمایشگاههای خارجی تدارك دیده شده تا فرصت را از دست ندهند و كالای خویش را به دنیا معرفی كنند. بر این اساس ما هم آمادگی داریم با سازماندهی خوب و تخفیفاتی كه در نظر می گیریم، شرایطی را فراهم نماییم تا بتوانند بازاریابی خوبی داشته باشند.
مدیرعامل شركت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال كه آیا بر روی تعرفه های نمایشگاهی هم با عنایت به نوسانات نرخ ارز بازبینی شده است، اظهار داشت: خیر تعرفه ها تغییری نداشته و البته در بخش نمایشگاههای خارجی، نرخ ها بر اساس كشور مقصد و قیمت هایی است كه مراكز نمایشگاهی خارجی اعلام می كنند؛ اما ما هم یارانه ارزی در نظر گرفته ایم كه این فرصت خوبی برای بخش خصوصی تولید خواهد نمود.
وی از حضور ایران در بعضی نمایشگاههای خارجی همچون كفش و چرم مسكو با حضور ۱۵ شركت ایرانی فعال در این زمینه اطلاع داد و اظهار داشت: همینطور در نمایشگاه گل و گیاه هلند و نمایشگاه بیرمنگام انگلیس هم حضور داشته و سعی كردیم كه كالاهای ایرانی را معرفی نماییم.
قبادی در مورد حضور ایران در نمایشگاه اكسپوی دوبی هم اظهار داشت: ایران در اكسپوی ۲۰۲۰ دوبی كه در همسایگی ایران برگزار می شود، حضور خواهد داشت و از زمان اعلام این رویداد، برنامه ریزی های لازم در مورد آن انجام شده است؛ این در شرایطی است كه پس از انتخاب امارات و دوبی بعنوان محل برگزاری اكسپوی ۲۰۲۰، كمیته های هفت گانه در این زمینه شكل گرفته است و در حوزه داخلی هم جلسات و نشست های متعددی با مراكز داخلی مثل وزارتخانه های ذیربط برگزار شده است.
وی تصریح كرد: با عنایت به تم و ساختارهایی كه برای این اكسپو در نظر گرفته شده، تلاش داریم در زمان برگزاری پاویون ایران، این تم را به بهترین شكل نمایش دهیم، بر این اساس مذاكرات خوبی صورت گرفته و موضوعات برای تصمیمات نهایی به وزیر صنعت، معدن و تجارت منعكس شده است؛ ضمن اینكه سفرهایی را به دوبی داشته و از نزدیك با مسئولان مراكز نمایشگاهی اكسپوی دوبی جلساتی برگزار كرده ایم.
مدیرعامل شركت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ایران عضو كمیته اجرایی دفتر اكسپوهای جهانی است كه نشست های خوبی هم در این حوزه برگزار شده و مباحث به مراجع بالادستی منعكس شده و منتظر هستیم تا اجازه پیشبرد سایر برنامه ها را بدهند؛ اما به صورت كلی باید اظهار داشت كه اكسپو فرصت خوبی برای ایران است؛ چراكه از نظر اینكه این كشور در همسایگی ایران قرار گرفته است و رفت و آمد ایرانی ها هم به آنجا زیاد است، فرصت مناسبی پیش آمده تا بتوان شرایط را برای حضور بهینه ایران و معرفی پتانسیل ها و دستاوردها مهیا كرد.
وی تصریح كرد: این اكسپو، ۲۵ میلیون بازدیدكننده دارد كه فرصت خوبی برای ایران به حساب می آید تا بتوان ظرفیت های كشور را كه ۲۰ میلیون نفر از اتباع سایر كشورها همچون غربی ها، كشورهای اروپایی و شرق آسیا از آن بازدید می كنند، معرفی نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب