تامین ارز 6.8 میلیارد یورویی برای واردات

مهم ترین كالاهایی كه ارز خودرا از نیما گرفتند

مهم ترین كالاهایی كه ارز خودرا از نیما گرفتند

لوازم فلزی: تامین ارز واردات از راه سامانه نیما از ابتدای فعالیت آن تابحال حدود ۶.۸ میلیارد یورو بوده است.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، بانك مركزی اعلام نمود از آغاز فعالیت سامانه نیما تابحال معادل ۶.۸ میلیارد یورو ارز بابت واردات كالاها و خدمات مورد نیاز كشور تامین شده است.

بر اساس اطلاعات نمایش شده از طرف بانك مركزی ایران، محصولات برقی، الكترونیكی و مخابراتی با ۱۳۵۳ میلیون یورو و ماشین آلات، تجهیزات و قطعات خودروسازان با ۱۲۰۵ میلیون یورو در رتبه های اول و دوم تامین ارز سامانه نیما قرار دارند.

همچنین بر طبق این گزارش، برای واردات لاستیك، پلاستیك و مواد و محصولات شیمیایی و سلولزی تابحال ۱۱۳۲ میلیون یورو، تجهیزات حمل و نقل ۶۷۷ میلیون یورو، صنایع معدنی ۴۳۵ میلیون یورو، كشاورزی ۲۵۳ میلیون یورو، محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانی ۲۵۴ میلیون یورو، پتروشیمی و گاز مایع ۱۷۹ میلیون یورو، محصولات فلزی و لوازم خانگی ۱۲۹ میلیون یورو، مواد معدنی ۱۳۸ میلیون یورو، نساجی، چرم و پوشاك ۱۱۳ میلیون یورو و سایر موارد ۹۶۶ میلیون یورو از سامانه نیما تامین ارز شده است.

آمار نمایش شده از طرف بانك مركزی در حالی است كه بتازگی كسرایی پور، مدیركل سیاست ها و مقررات ارزی بانك مركزی گفته بود كه تابحال تنها ۵.۷ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما وارد شده است و طبیعتا میزان تامین ارز برای واردات نباید تفاوت چشم گیری با ارز وارد شده داشته باشد.

از سوی دیگر، آمار كل صادرات غیرنفتی ایران امسال بیشتر از ۲۷ میلیون یورو بوده كه با احتساب صادرات ریالی، میعانات گازی و از این دست موارد، بیشتر از ۱۵ میلیارد یورو از پولی كه باید برمبنای مقررات به سامانه نیما می آمده، معین نمی باشد كجاست و در خارج از این سامانه فروخته شده است.

رئیس كل بانك مركزی باز چندی قبل گفته بود كه معین نمی باشد ارزهایی كه به سامانه نیما وارد نشده كجاست، اما این در شرایطی است كه دولت با تغییرات سیاست های ارزی صادرات امسال از صادركنندگان برای فروش ارز حاصل از صادرات خود تعهد ارزی می گیرند و با عنایت به اینكه آمار كامل ثبت سفارش ها و كالاهای واردشده در سازمان توسعه تجارت و گمرك ایران وجود دارد، پیگیری صادركنندگانی كه ارز خودرا وارد سامانه نیما نكردند، كار چندان دشواری به نظر نمی رسد.

در صورتی كه همه صادركنندگان ارز خودرا در سامانه نیما بفروشند، می توان امیدوار بود كه تامین ارز برای واردات كالاها به ایران با قیمت سامانه نیما صورت گیرد و در این صورت قیمت كالاها باز می تواند كاهشی باشد.




1397/09/16
23:44:58
5.0 / 5
4582
تگهای خبر: حمل و نقل , خدمات , خودرو , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی