مهر خبر می دهد
ترفند برندهای كره ای برای تسخیر بازار لوازم خانگی
به گزارش لوازم فلزی واردات لوازم خانگی ممنوع می باشد، امابرندهای كره ای برای حفظ موقعیت خود در بازار ایران، نه تنها به فعالیت زیرزمینی روی آورده اند؛ بلكه از هیچ ابزاری هم برای استمرار فروش خود صرف نظر نمی كنند.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، واردات لوازم خانگی به كشور ممنوع می باشد. تولیدكنندگان داخلی اندكی در حال نفس كشیدن هستند و باآنكه هنوز هم با قاچاق دست و پنجه نرم می كنند، اما باز هم فضایی را در اختیار گرفته اند تا بتوانند به تولیدات خود رونقی بخشند و كالاهایی كه سال های سال، توان تولید آنرا داشتند اما در یك رقابت نابرابر با همتایان وارداتی شان، اجازه عرض اندام نداشتند، را تولید و روانه بازار كنند. در این میان البته هنوز هم سایه سنگین تولیدكنندگان كره ای كه اتفاقاً به ترفندهای جدید برای تداوم فروش خود در بازار ایران متوسل می شوند، بالای سر تولید داخلی است و این دفعه تحت لوای پشتیبانی از نمایندگی های خود، تلاش می كنند كه استمرار فروش خویش را تضمین كنند. بر این اساس، خبرها حكایت از آن دارد كه به تازگی، دفتر هماهنگی تهران یكی از معروفترین شركت های كره ای طی نامه ای به نمایندگی های خود اعلام نموده است كه تمام هزینه های مربوط به نصب تابلوی ال جی بر سَر دَرِ نمایندگی های این برند همچون عوارض شهرداری را از تاریخ ۱۰ دیماه تا آخر سال جاری بر عهده خواهد گرفت. همینطور بر مبنای اعلام این شركت، درصورت تمایل نمایندگی ها به حفظ تابلوی ال جی، امكان پرداخت این هزینه ها برای سال آتی هم وجود خواهد داشت.
داستان هر چه باشد، حدود ۱۸ ماه از ممنوعیت واردات گروه كالایی لوازم خانگی به كشور می گذرد و علاوه بر این بیشتر از یك سال است كه همكاری رسمی برندهای كره ای با بازار لوازم خانگی و تولید مشترك با برخی تولیدكنندگان ایرانی متوقف شده است؛ اما بنا بر مستندات و همینطور اظهارات بعضی از مقامات صنفی، باید به خیل عظیمی از كالاهای موجود كه بدون هیچ محدودیتی به نام برندهای كره ای در بازار ایران عرضه می شوند، به چشم كالای قاچاق نگریست.
موجودی برندهای كره ای در بازار، قاچاق محرز هستند!
مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد آخرین وضعیت فعالیت برندهای كره ای در بازار می گوید: «نزدیك به ۱۴ ماه است كه كشور كره، واردات قطعه برای تولید لوازم خانگی به دو كارخانه ال جی و سامسونگ را متوقف كرده است، البته این دو كارخانه پیش از این قطعاتی در انبارهای خود داشته كه با استفاده از آنها كالا تولید كرده اند.»
میری با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت برندهای كره ای در بازار اظهارداشت: «در حال حاضر موجودی سامسونگ در ایران تنها تعدادی پنل تلویزیون است ازاین رو قاعدتاً نباید یخچال و ماشین لباسشویی از این برند در بازار وجود داشته باشد. همینطور بر مبنای اعلام جی پلاس، كه یك برند ایرانی است، هم اكنون هیچ ارتباطی بین این شركت و برند ال جی وجود ندارد؛ ازاین رو می توان با قاطعیت گفت كالاهایی كه به اسم ال جی در بازار لوازم خانگی عرضه می شوند، به شكل رسمی و قانونی وارد كشور نشده است.»
از درگاه بانكی تا صدا و سیما همه پای كارند!
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، برندهای كره ای برای حفظ موقعیت خود در بازار ایران ضمن اینكه به فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی روی آورده اند، از هیچ ابزاری برای استمرار فروش محصولات خود صرف نظر نمی كنند و در این راه از برخی زیرساخت های حاكمیتی هم بهره می گیرند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی چندی قبل ضمن اشاره به شناسایی ۲۷۴ سایت فروش كالای قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، به این نكته اشاره كرده بود كه محصولات قاچاق برای تبادلات مالی خود از درگاه های رسمی بانك مركزی هم استفاده می نمایند.
بابك ثقفی، مدیرعامل یكی از شركت های تولیدكننده لوازم خانگی داخلی كه سهم قابل توجهی از بازار لوازم خانگی را در اختیار دارد در اینباره می گوید: «در حال حاضر سایت های فروش دیجیتال مربوط به بانه كه فروش آنلاین دارند و پیامك هم به مشتری ارسال می كنند عملاً كالای قاچاق به فروش می رسانند، حتی این كالاها توسط برخی شركت ها بیمه هم می شوند. این جای سوال است كه چگونه این سایت ها با وجود فروش محرز كالای قاچاق دارای درگاه پرداخت الكترونیكی و نماد اعتماد الكترونیكی هم هستند؟»
از سوی دیگر تبلیغات برندهای كره ای در صدا و سیما كماكان ادامه دارد و به نظر می آید دلیل این امر انعقاد قرارداد طولانی مدت برند كره ای با سازمان صدا و سیما است كه مقداری از آن باقی مانده است؛ با این وجود این مورد سبب شده است كه علیرغم غیراصیل بودن كالاهای كره ای در سطح بازار، همچنان محصولات آن از رسانه ملی تبلیغ شود، این در حالیست كه شركت گلدیران هرگونه ارتباط خویش را با شركت ال جی رد كرده است.
براین اساس و با عنایت به اذعان مقامات صنفی و فعالان بازار لوازم خانگی در خصوص قاچاق بودن محصولات برندهای كره ای موجود در بازار، «نصب تبلیغات برندهای محرز قاچاق بر سردر فروشگاه های عرضه كننده لوازم خانگی»، «استفاده از درگاه بانك مركزی برای فروش این كالاها» و «اختصاص تبلیغات صدا و سیما و بیلبوردهای تبلیغاتی به این محصولات» هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد.
منبع: لوازم فلزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب