واكنش یك كارشناس به ابطال قانون ۸ هوای پاك
لوازم فلزی: به دنبال ابطال قانون هوای پاك، یكی از كارشناسان صنعت خودرو ابراز كرد كه برپایه اصول فقهی، زمانی كه حقوق فردی منجر به زیان حقوق اجتمامی می شود، حكم بایستی به نفع اجتماع صادر شود.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، آئین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک که در رابطه با سن فرسودگی وسائل نقلیه است، برپایه استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان، ابطال شده است. برپایه این استعلام، طبق نظر فقهای این شورا، تعیین سن فرسودگی برای خودرو ها خلاف شرع بوده؛ بنابراین رای به ابطال آن صادر شده است. آنها معتقدند که با در نظر گرفتن حقوق عامه، نمی توان حق مالیکت افراد را سلب کرد.
در این رابطه امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: فقهای شورای نگهبان باید بدانند که در شرایطی که حقوق فردی در تعارض با حقوق اجتماعی قرار می گیرد، حکم بر حقوق اجتماعی خواهد بود. زمانی که این وسلیه نقلیه فرسوده به اجتماع ضرر می زند، رعایت حقوق فردی به صورت مثال برای حفظ مالکیت یک نفر برای خودروی فرسوده مفهومی ندارد.
وی با شاره به اینکه در این رابطه یک اصل فقهی هم وجود دارد، اظهار داشت: این اصل بدین معناست که تعارض بین حقوق فردی و اجتماعی، نفع به حقوق اجتماعی خواهد بود. هم اکنون هم مشخص است زمانی که یک خودرو فرسوده است، این فرسودگی ضررهای متععدی دارد که یکی از آنها ایجاد آلودگی هوا و دود است. ضمن اینکه این فرسودگی برای خود مالک خودرو هم می تواند خطرآفرین باشد؛ چونکه وقتی خانواده یا مسافر را سوار می کند، امکان دارد به صورت مثال ترمز خودرو عمل نکرده و منجر به حوادث هم برای خودرو و هم برای سایرین شود.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: موارد بسیاری داشته ایم که مثلا یک تریلی فرسوده نتواسته بموقع ترمز کرده و در برخورد با یک اتوبوس منجر به فوت و صدمه همه مسافران اتوبوس شده است. در مورد خودرو های سواری هم این وضعیت صادق است که علاوه بر خسارت به خود برای اطرافیان هم خطرآفرین هستند.
امینی خاطرنشان کرد: اصل این نیست که بخواهیم مالکیت یک نفر را از بین ببریم؛ هرچند که گاهی لازم است مالکیت را برای بقای یک جامعه از بین برد. حتی در زمان رسول خدا هم این دست موارد وجود داشت که زمانی که منافع فردی در تعارض با منافع جمع قرار می گرفت، پیامبر حکم بر جمع می دادند؛ ازاین رو به نظر می آید در ابطال این آئین نامه، یا مساله به درستی تفهیم نشده یا اشتباها حکم صادر گردیده است.
وی در ارتباط با چاره این مورد با اشاره به اینکه وقتی اعلام می شود افرادی که خودروی فرسوده خویش را اسقاط می کنند، دولت به آنها کمک می نماید تا خودروی نو را جایگزین کنند اظهار نمود: اما گویا این طرح اجرا نمی گردد. در تمام دولت ها و دنیا به شخصی که دارای خودروی فرسوده است، کمک می کنند و با عرضه تسهیلات، خودروی فرسوده او را خریداری و خودروی نو تحویل می دهند. حتی زمانی که واردات خودرو صورت می گرفت، واردکننده به ازای هر خودرو موظف به اسقاط سه تا چهار خودرو می شد. این روش ها و راهکارها در همه دنیا وجود دارد اما اینجا رعایت نمی گردد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: معاینه فنی هم منافات اساسی با مبحث فرسودگی دارد. هم اکنون برای خودرو های فرسوده هم معاینه فنی صادر می شود که کاملا اشتباه است. فرسودگی به معنای تعیین عمر مفید یک وسیله نقلیه است که به صورت مثال ۱۰ سال تعیین می شود؛ بنابراین بعد از ۱۰ سال فرسوده است و معاینه فنی که به آن تعلق می گیرد، ارزش نخواهد داشت اما متاسفانه در ایران مفاهیم اشتباه جا افتاده است. اینکه معاینات فنی به درستی صورت می گیرد یا خیر بحثی جداگانه است. گاها مشاهده می شود که در اطراف مراکز معاینه فنی تعمیرگاه هایی وجود دارند که به صورت مقطعی مشکل و نقص را برطرف می کنند یا اینکه برخی افراد معاینه فنی را با چانه زنی های بسیار دریافت می کنند. بنابراین است که خودروهایی که در خیابان ها می بینیم به شدت دودزا هستند که نشان داده است علاوه براینکه فرسوده می باشند، معاینه فنی هم ندارند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب