مدیركل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اعلام كرد

برنامه های وزارت صمت برای حل مشکلات صنعت خودروی کشور

برنامه های وزارت صمت برای حل مشکلات صنعت خودروی کشور

لوازم فلزی: مدیرکل فتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات صنعت خودرو، دانش بنیان نبودن صنعت خودروسازی کشور را همچون عمده ترین دلیلهای کیفیت پایین خودرو ها دانسته و معتقد می باشد نگاه به خارج از کشور سبب شده تا از توسعه پلت فرم های بومی باز بمانیم.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، عبدالله توکلی لاریجانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در ابتدای صحبت های خود به موضوع مشکلات ازجمله کیفیت پایین خودرو های تولید داخل پرداخت.
وی در این رابطه اشاره کرد: به طور کلی، صنعت خودروسازی کشور با مشکلاتی همچون کیفیت پایین، عدم وجود رقابت، قیمت نامناسب، خدمات بعد از فروش ضعیف و... مواجه می باشد. چنانچه این موارد را برگ هایی از یک درخت تصور نماییم و بخواهیم ریشه کلی این مشکلات را پیدا نماییم، باید گفت "عدم دانش بنیان بودن" صنعت خودروی ما آفت اصلی بشمار می رود که مشکلات دیگر را نیز به دنبال آورده است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اضافه کرد: البته می خواهم در ارتباط با بیم و امید صنعت خودروسازی کشور صحبت کنم. مواردی که بیان شد، بیم های این صنعت است، در صورتیکه تعداد فارغ التحصیل های جوان بسیار در زمینه های مهندسی، نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و.... امیدهای این صنعت هستند و می توان با تاکید بر آنها به موفقیت های بیشتری دست یافت. به اعتقا بنده با حرکت به سمت دانش بنیان شدن می توان انتظارهای بهتری از صنعت نیز داشت. در حقیقت، اگر صنعت خودروی ما به سمت دانش بنیان شدن حرکت نماید، قابلیت جذب توانایی ها و امکانات موجود را خواهد یافت و بهره برداری از فرصت های موجود را بیشتر می کند.

نگاه به خارج از کشور موجب شد تا از توسعه پلت فرم های بومی باز بمانیم
وی ضمن اشاره به عارضه اصلی که سبب عدم توفیق خودروسازی شده است، اظهار داشت: عارضه ای که در صنعت خودروسازی وجود دارد این است که فکر می نماییم فقط باید پایگاه محلیِ یک خودروساز خارجی باشیم. هرگاه این پایگاه بنابر دلایلی برهم می خورد، گرفتاری ها شروع می شود. در حقیقت گاهی نگاه به خارج از کشور داریم و همین موضوع موجب می شود که در توسعه پلت فرم های بومی و حرکت به سمت دانش بنیان شدن متوقف شویم. این فراز و فرودها سبب می شود که جریان پایدار تولید محصول در کشور رقم نخورد.
این مقام مسئول در وزارت صمت که در برنامه ایران شهر سخن می گفت، با اعلان اینکه به طور مثال در کشور چین، شرکتی وجود دارد که تولیدکننده محلی محصولات برندهای بزرگ خودروسازی دنیاست، اظهار داشت: نکته جالب اینجاست که این شرکت به این خوشبختی کوتاه مدت بسنده نکرده و مرکز تحقیقات ۲۰۰۰ نفری به وجود آورده و بر روی پلت فرم ها با نشانه های بومی خود سرمایه گذاری می نماید. این مساله در حالی است که خودروسازهای داخلی ما با گروههای تحقیقاتی در نهایت ۴۰۰ نفره کار می کنند که کارایی آنها را بسیار ضعیف تر می کند.

تولید و عرضه شفاف، در وهله اول می تواند حل کننده مشکلات صنعت باشد
وی در ارتباط با برنامه های وزارت صمت برای حل مشکلات صنعت خودرو کشور، ضمن اشاره به تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت در این عرصه، اظهار نمود: راهکار کوتاه مدت این است که میزان تولید و عرضه خودرو شفاف شود. از سال ۱۳۹۷ تا حالا شاهد کاهش تولید خودرو هستیم؛ در حقیقت تحریم ها سبب شد نتوانیم CKD کاری را ادامه داده و بدین ترتیب تیراژ تولید نصف شد. هم چنین همان خودرو های تولید شده نیز به سبب کمبود قطعه به طور ناقص انبار می شدند؛ بدین سبب تلاش شد تا جریان پایداری در تامین قطعات برنامه ریزی شود. هم اکنون نیز شاهد عبور مستقیم خودرو در هر دو خودروساز بزرگ هستیم و هیچ خودروی ناقصی تولید نمی گردد.

رشد ۲۸۰ درصدی تولید خودرو در بهار امسال
توکلی لاریجانی با اعلان اینکه طی سه ماهه ابتدایی امسال، ۲۰۸ هزار خودرو کامل تولید شده است، اظهار داشت: این در حالیست که در زمان مشابه سال گذشته، تنها ۴۰ هزار خودرو تولید شده بود؛ براین اساس بیش از ۲۸۰ درصد رشد تولید رقم خورده است. ضمن این که هدف گذاری تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی خودرو تا آخر سال وجود دارد. تاکید می شود که از خردادماه به بعد تولید خودرو بصورت مستقیم به ۱۰۰ درصد رسیده و از جریان تولید، هیچ خودرویی بصورت ناقص به انبار نمی رود؛ بدین سبب موضوع احتکار خودرو توسط خودروسازان بی اساس بوده و رخ نداده است.
وی ادامه داد: بعد از شفاف شدن تولید و عرضه، در مرحله دوم برنامه ای تدوین شده است که به سمت دانش بنیان شدن حرکت نماییم. برهمین اساس، چهار پلت فرم کلیدی در صنعت خودرو کشور سرمایه گذاری خواهد شد و سایت های تولیدی ما بر طبق این چهار پلت فرم طی مسر خواهند کرد.
مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در ادامه به موضوع بازدید رییس جمهوری از خودروسازان و شکل گیری روند کاهش خودرو های ناقص انباشته شده در انبارها اشاره کرده و اظهار داشت: این روند همچنان ادامه دارد و هر پارکینگی که از خودرو خالی می شود، پلمپ شده و دیگر خودرویی وارد آن نخواهد شد. بنابر دلیلهای مختلفی نظیر محبوس شدن نقدینگی خودروساز، کاهش کیفیت خودروی تولیدی و... احتکار خودرو برای خودروساز به صرفه نخواهد بود.
توکلی لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص این که چند درصد خودرو های فعلی در داخل کشور تولید می شود، اظهار داشت: دو دسته خودرو ها در کشور تولید می شود؛ دسته اول آن هایی هستند که بر پلت فرم های داخلی شکل گرفته که همچون آنها می توان به پلت فرم سمند، تیبا، تارا و... اشاره نمود. در این خودرو ها با میزان داخلی سازی بالای ۷۰ درصد و گاهی تا ۹۰ درصد مواجه هستیم. در گروه دوم که CKD ها هستند، بنابر دلیلهای گوناگون خودروسازها در ۲۰ تا ۴۰ درصد متوقف شده اند.

بخشنامه واردات خودرو را به هیات دولت ارسال شده است
این مقام صنعتی در ارتباط با آخرین وضعیت بخشنامه واردات خودرو اعلام نمود: میان تقاضای بازار و میزان تولید، خلا وجود دارد؛ یکی از راه های جبران این موضوع، واردات است. برهمین اساس، وزارت صمت بخشنامه ای را تدوین کرد و به هیات دولت فرستاده است. کلیات این طرح تدوین شده و منتظر هستیم تا در هیات دولت مصوب و ابلاغ شود.
توکلی لاریجانی در ارتباط با پاسخ به سوالی درباره ورود یک شرکت ماکارونی برای تولید خودرو هم اصرار کرد که صنعت خودروسازی کشور نیاز به جذب سرمایه گذاری دارد و از جذب این سرمایه ها استقبال می کند و هر شرکتی که بخواهد محصول تولید نماید، باید مجوز محصول دریافت کند.




منبع:

1401/04/18
08:55:00
5.0 / 5
781
تگهای خبر: بازار , تولید , چین , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی