مدیركل واردات گمرك:

واردات کامیون های ثبت سفارش شده دست دوم به گمرکات کشور ادامه دارد

واردات کامیون های ثبت سفارش شده دست دوم به گمرکات کشور ادامه دارد

به گزارش لوازم فلزی، مدیرکل واردات گمرک اظهار داشت: ثبت سفارش واردات کامیون های زیر 3 سال کارکرد اروپایی و ورود آنها به گمرکات اجرائی کشور ادامه دارد.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، اخیراً موضوع واردات کامیون های دست دوم اروپایی با نامه نگاری مهرداد ارونقی معاون سابق گمرک به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص «غیر قانونی بودن مشروط کردن پلاک شدن این خودرو های سنگین به اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده»، وارد فاز جدیدی شده است.
سوءاستفاده از قانون واردات کامیون های دست دوم و تذکر معاون سابق گمرک به وزیر راه
این در حالی است که موضوع واردات کامیون های دست دوم اروپایی که موضوع بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه است، در پی افزایش قیمت کامیون های فرسوده و با سودجویی برخی دلالان در خصوص صدور گواهی اسقاط (از رده خارج کردن کامیون های فرسوده) با هزینه های بالای یک میلیارد و بعضاً تا ۱.۲ میلیارد تومان، با مشکلاتی روبه رو شده است.
ساماندهی واردات کامیون از وزارت صمت به وزارت راه منتقل شد
به خصوص که وزارت صمت از موضوع واردات کامیون های فرسوده بطور کامل کنار گذاشته شده و همه تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها دراین زمینه به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.
معاون وزیر راه: در اجرای قانون واردات کامیون های دست دوم موفق بودیم
داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اخیراً در نشستی مشترک با پلیس راهور درباره ی نقاط حادث خیز جاده ها و سفرهای اربعین درباره ی نوسازی ناوگان باری جاده ای از محل بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و واردات کامیون های زیر ۳ سال کارکرد اروپایی اظهار داشت: از شروع انقلاب تا سال قبل تنها ۲۰ هزار دستگاه کامیون نوسازی شده بود چون دولت باید از محل وجود اداره شده در بانکهای عامل، با سازندگان داخلی تسهیلات بدهد.
وی افزود: اما از وقتی موضوع نوسازی از محل واردات کامیون های دست دوم را به بخش خصوصی واگذار کردیم، این روند با موفقیت مورد پیگیری قرار|گرفت و هم اکنون واردات ۲۶ تا ۲۷ هزار ناوگان به روز ثبت سفارش شده است؛ از این تعداد، ۱۷ هزار دستگاه وارد گمرک شده، ۱۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه ترخیص شده و ۴۵۶۰ دستگاه کامیون نیز پلاک گذاری و شماره گذاری شده اند و مابقی هم منتظر شماره گذاری هستند.

رئیس سازمان راهداری: ارائه گواهی اسقاط، یکی از ۵ رکن واردات کامیون
به گفته امانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، واردات کامیون های دست دوم اروپایی ۵ آیتم اصلی شامل تامین ارز از محل خارجی، ارائه گواهی استاندارد، ارائه گواهی خدمات بعد از فروش، ارائه گواهی اسقاط و ارائه تأییدیه محیط زیست دارد که باید همه آنها ارائه شود.
وی تاکید کرد: دولت در این خصوص هیچ امکاناتی نداده و تنها تخفیف ۲۵ درصدی تعرفه های گمرکی را به واردکنندگان می دهد.
معاون سابق گمرک: الزامی بودن ارائه گواهی اسقاط، غیر قانونی است
ادعای رییس سازمان راهداری درباب الزامی بودن ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده در مقابل کامیون نوساز در حالی است که ارونقی معاون سابق گمرک ایران در نامه ای به وزیر راه، این مساله را غیر قانونی می داند.
موضوعی که سبب شده تا در ماه های اخیر سازمان راهداری در نامه ای به گمرک اعلام نماید که واردکنندگان می توانند کامیون ها را ترخیص کنند اما نمی توانند تا آن زمان که گواهی اسقاط عرضه کنند، نامه معرفی به پلیس راهور برای شماره گذاری را دریافت نمایند.
گفته می شود در نتیجه اجرای این بخشنامه، هم اکنون حدود ۴ تا ۵ هزار دارنده کامیون های وارد شده به کشور، توانسته اند کامیون ها را از گمرک ترخیص کنند اما امکان استفاده از آنرا در جاده ها و جابجایی کالا ندارند.
مدیرکل واردات گمرک: ورود کامیون های ثبت سفارش شده به گمرکات، یک پروسه مستمر است
علی وکیلی مدیرکل واردات گمرک در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی آخرین وضعیت رسوب کامیون های وارداتی در محوطه های گمرک اظهار داشت: ورود هر کالایی به کشور، مستلزم آنست که در سامانه ثبت سفارش، درج شده باشد.
وی اضافه کرد: اما در موضوع واردات کامیون های زیر ۳ سال کارکرد اروپایی، موضوع بطور کامل در اختیار وزارت راه و شهرسازی و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران با اعلان اینکه ثبت سفارش واردات کامیون یک پروسه ادامه دار و مستمر است و اگر ثبت سفارشی صورت گیرد، ما هم در گمرک تشریفات ترخیص آنرا انجام می دهیم، افزود: یکی از عناوینی که در واردات کامیون الزامی است، ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده است که یک پروسه زمان بر و هزینه بر است.
وی اشاره کرد: به سبب همین طولانی شدن و هزینه بر بودن ارائه گواهی اسقاط، پس برمبنای توافقات صورت گرفته، قرار شد ترخیص کامیون های وارداتی از محوطه های گمرکی صورت گیرد اما شماره گذاری و پلاک شدن خودرو های سنگین به پس از ارائه گواهی اسقاط منتقل شود.

مزایای انتقال مرحله شماره گذاری کامیون ها به پس از ترخیص از گمرک
به گفته وکیلی، از مزایای اجرای این طرح (اول ترخیص از گمرک بعد شماره گذاری با ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده) می توان به ۳ مسأله «جلوگیری از متروکه شدن و سپس انتقال کالا به سازمان تملیکی» «کاهش هزینه های انبارداری برای واردکننده یا رانندگان» و «تخلیه شدن انبارها و محوطه های گمرک» اشاره نمود.
این مقام مسئول در گمرک بیان کرد: چند روز قبل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و جمل و نقل جاده ای، نامه ای در خصوص بازگشت مرحله گواهی اسقاط به پیش از ترخیص از گمرک، ارسال کرد؛ ولی مجدداً این نامه ابطال و اعلام گردید روند قبلی درباب شماره گذاری کامیون های وارداتی پس از ترخیص از گمرک، همچنان ادامه یابد.
وکیلی تصریح کرد: هم اکنون بیشترین رسوب کامیون های وارداتی در گمرکات غرب تهران، سهلان، ارومیه و زنجان وجود دارد؛ اما کامیون ها مرتباً درحال ورود به گمرکات و سپس ترخیص هستند.
آخرین وضعیت و آمار کامیون های وارداتی در انبارهای گمرکی
وی تاکید کرد: هم اکنون تا اختتام ۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸ هزار و ۶۰۰ کامیون وارد گمرکات شده که ۱۵ هزار و ۵۰۸ دستگاه اظهار شده است. ۳ هزار و ۹۲ دستگاه کامیون نیز اظهار نشده در انبارهای گمرک باقی مانده اند؛ ۱۲ هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون هم ترخیص شده و مابقی در انتظار ترخیص از گمرکات هستند.

1401/06/05
21:43:13
5.0 / 5
366
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی