گزارش لوازم فلزی؛

خودرو های داخلی متهم اصلی مصرف بالای بنزین

خودرو های داخلی متهم اصلی مصرف بالای بنزین

لوازم فلزی: به گزارش لوازم فلزی، باآنکه متولیان همواره از مصرف بالای بنزین انتقاد می کنند اما نکته آن است که مصرف بنزین خودرو های داخلی سه برابر استاندارد جهانی بوده و بیشتر از ۱۰ میلیون خودروی فرسوده هم در کشور تردد می کنند.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، یکی از مسائل مهمی که از سنوات قبل همواره مورد انتقاد متولیان دولتی قرار گرفته و در هفته های اخیر هم به شکل های مختلف مطرح شده، مصرف بالای بنزین شهروندان ایرانی است.
بررسی ها هم نشان داده است که دغدغه متولیان در مورد بالا بودن مصرف سوخت صحیح است چونکه در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود ۰.۹۵ لیتر بنزین و حدود ۰.۸۸ لیتر گازوئیل مصرف می شود؛ این گزاره به معنای اینست که مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران به ازای هر نفر تقریبا ۲ برابر متوسط جهانی است که در ۳۰ سال قبل ۲۶۵ درصد رشد کرده است.
نکته مهم در مورد این مورد که مورد غفلت اغلب متولیان دولتی قرار گرفته، علت بالا بودن مصرف سوخت است.
مصرف بنزین خودرو های ایرانی ۳ برابر استاندارد جهانی
علت نخست که باید به آن اشاره نمود پرمصرف بودن خودرو های تولید ایران است؛ متأسفانه باآنکه دولت های مختلف بر ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و بهبود فرآیند تولید تاکید کرده اند اما این وعده ها روی کاغذ ماند و با تشدید تحریم ها و دسترسی سخت تر به فناوری روز دنیا، مشکلات در مصرف سوخت چالشی تر از قبل شد.
بررسی ها از آن حکایت می کند که خودرو های داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف می کنند که این عدد در دنیا ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ ازاین رو اگر گفته می شود که مصرف بنزین در کشورهای خارجی همچون ترکیه، آلمان و فرانسه رشد منفی داشته است، ناشی از اینست که خودرو های خارجی مصرف بنزین پایینی دارند در حالیکه مصرف بنزین خودرو های داخلی تقریبا ۳ برابر مصرف استاندارد جهانی است.
فرسوده ها ۱۴.۳ درصد مصرف بنزین بیشتری نسبت به غیرفرسوده ها دارند
علت دوم بالا بودن مصرف بنزین که متأسفانه طی سالهای اخیر به حاشیه رانده شده، اسقاط خودرو های فرسوده است؛ گزارش ها نشان داده است که هر یک از خودرو های فرسوده نسبت به یک خودروی غیرفرسوده ۱۴.۳ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. ازاین رو اسقاط هر خودروی فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۲۰۰۰ لیتر بنزین در سال می شود.
نکته قابل توجه آنکه طبق گزارش حسابرسی زیست محیطی روش اجرای قانون هوای پاک دیوان محاسبات کشور، ۱۰.۴۲۹.۵۵۳و سیله نقلیه در مرز فرسودگی در کشور (سواری دولتی: ۷.۶۶۳، سواری شخصی: ۶۵۰.۰۹۲، تاکسی: ۱۳۱.۸۹۹، وانت: ۵۱۷.۷۲۱، اتوبوس درون شهری: ۹.۴۸۷، مینی بوس: ۶۵.۶۰۶، کشنده: ۴۴.۸۹۱، کامیون: ۱۸۹.۶۴۹، کامیونت: ۱۵.۶۰۹، موتورسیکلت: ۸.۷۸۲.۲۵۶) وجود دارد که مبین اهمیت و لزوم اقدام عاجل در این حوزه می باشد.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، با عنایت به مسائل مزبور اگر دولت به دنبال کاهش مصرف سوخت در کشور است، اصلی ترین راهکار افزایش کیفیت تولید خودرو های بنزینی و از رده خارج کردن خودرو های فرسوده است.


منبع:

1401/06/10
23:24:48
5.0 / 5
367
تگهای خبر: استاندارد , تولید , خودرو , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی