نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات كشاورزی:

ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود

ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود

به گزارش لوازم فلزی، مرکزی نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار داشت: ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود تا بازارهای جهانی انار را از دست ندهیم.


صدرالدین نیاورانی در نشست تخصصی با عنوان صادرات انار و فرآورده های آن، فرصتها، چالشها و راه حل ها که به همت اتاق تجاری صنایع، معادن و کشاورزی دفتر ساوه و نیز مرکز خدمات تخصصی انار وابسته به جهاد دانشگاهی ساوه در دفتر اتاق تجاری واقع در شهرصنعتی کاوه برگزار شد، با تأکید بر این که بسته بندی نقش به سزایی در تقویت صادرات محصول دارد بر ضرورت تشکیل کمیته در اتاق تجاری متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بمنظور تولید محصول سالم و عاری از آفت و نیز عاری از مشکل دانه سفیدی انار اصرار کرد.
اضافه کرد: محصول سالم آبروی شهر است و اگر محصول سالم روانه بازارهای خارجی شد اساسا خریداران خارجی مشتری دائمی و خریدار مستمر محصول خواهند بود.
وی با تأکید بر این که برای تقویت صادرات باید محصول سالم تولید کرد، اضافه کرد: ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود تا بازارهای جهانی انار را از دست ندهیم.
وی بیان کرد: نباید صادرات انار فقط به کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه صورت گیرد که به هیج عنوان صادرات موثری نیست. خیلی از کشورهای همسایه نظیر افغانستان و هندوستان انار دارند و به سایر کشورها صادر می کنند و ایران نمی تواند در کشورهایی که صاحب انار هستند صادرات موفق انجام دهد.
نیاورانی با تأکید بر این که انار ایران باید به بازارهای جهانی دورتر نظیر کشور کره جنوبی، آلمان، فرانسه، ایتالیا و... که انار ندارند صادر کند، اضافه کرد: در کشوری نظیر عربستان انار تولید می شود ولی به سبب پوست نازک، قابلیت جابجایی ندارد و فقط برای مصرف داخل مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با تاکید براینکه در دنیا نمی توان جلوی تجارت را گرفت، اضافه کرد: سیاست دولت در زمینه صادرات، انتقال انار به کشورهای همسایه است ولی این کشورها بازار انار ایران نیستند و باید به بازارهای دوردست دست یافت گرچه برخی موانع نظیر تحریم در این راه وجود دارد ولی باید راهکارهایی برای چرخش ارز کشور ایجاد کرد تا این درآمد با ارزآوری به بدنه اقتصادی کشور برگردد.
نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و عضو هیات رئیسه اتاق تجاری ایران اشاره کرد: استفاده از برند انار ایران توسط برخی کشورها و صادرات آن به سایر کشورها جفا و ظلمی است که به انار تولیدی کشور وارد شده است و متاسفانه محصول ایران در بازارهای ترکیه با بسته بندی شیک به سایر کشورها صادر می شود.
مسئول نمایندگی اتاق تجاری استان مرکزی در ساوه نیز اظهار داشت: ساوه به سبب شرایط اقلیمی و آب و هوایی تولیدکننده انواع محصولات کشاورزی است و در جشنواره ملی انار جای خالی اظهار نظر تولیدکنندگان و صادرکنندگان انار این شهرستان احساس شد.
سیدسعید رضوانی با اشاره به این که حدود نیمی از صنایع استان مرکزی در ساوه مستقر است، اضافه کرد: در قطب صنعتی کشور با برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی ایران تنها چهار کارت تجاری کشاورزی وجود دارد که جای تاسف است.
وی اشاره کرد: انار تولیدی ساوه نسبت به انار سایر نقاط کشور از کیفیت بالایی برخوردارست و در زمینه صنایع تبدیلی نیز این شهرستان سرآمد است اما در زمینه صادرات، موانع بزرگی بر سر راه این محصول قرار دارد.
مسئول مرکز خدمات تخصصی انار وابسته به جهاد دانشگاهی ساوه نیز به اهداف برگزاری این جلسه تخصصی اشاره نمود و اظهار داشت: این جلسه با هدف ارائه راه حل ها و فرصت ها بمنظور تولید انار باکیفیت و عاری از هرگونه آفت تشکیل شده تا بتوان با بهره گیری از نظرات اساتید دانشگاهی، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان به این مهم دست یافت.
حسین رفیعی با اشاره به این که انار ساوه از نظر کیفیت و طعم زبانزد عام و خاص است، اضافه کرد: برخی چالش ها درباب تولید انار نظیر آفت کرم گلوگاه، آفتاب سوختگی، دانه سفیدی و... وجود دارد که نیازمند بررسی کارشناسانه و ارائه نظرات تخصصی با بهره بردن از نظرات شرکت های دانش بنیان است.
وی خواهان انتقال دانش روز تولید انار سالم و عاری از هر گونه آلودگی و آفت به تولیدکنندگان انار قطب تولید این محصول در ساوه شد و اظهار داشت: نشست تخصصی صادرات انار و فرآورده های آن، فرصت ها، چالش ها و راه حل ها فرصتی برای انتقال دانش و علم روز به تولیدکنندگان برگزار شده است تا بتوانند با خاطری آسوده محصول خودرا صادر و برای کشور ارزآوری و خلق ثروت کنند.
در ادامه محمد روستایی از باغداران و تولیدکنندگان انار ساوه اظهار داشت: فروش انار سایر نقاط کشور به نام انار ساوه سبب بروز خدشه به برند انار این شهرستان شده است.
وی ادامه داد: عرضه انار سایر نقاط کشور در مبادی ورودی و خروجی ساوه و نیز انبار کردن آن در بعضی سردخانه های شهرستان باعث شده تا به سبب مخلوط شدن انار سایر نقاط با انار ساوه، با آفت های گوناگونی مواجه شویم و کیفیت انار این منطقه زیر سوال برود.
علی یزدان پناه دیگر باغدار و تولید کننده انار ساوه نیز اظهار داشت: تا سال ۱۳۸۶ صادرات انار رونق داشت و بعد از آن کم شد که مشکل اساسی نبود بازار مناسب و ارتباط گیری موثر با دنیاست.
وی ادامه داد: هیچ صادر کننده ای در زمینه انار بصورت ممتد نتوانسته است کار صادرات انجام دهد که بیشتر به تحریم، نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی بر می گردد.
وی به نبود صادر کننده حرفه ای در زمینه انار اشاره نمود و اضافه کرد: تولیدکننده و صادرکننده دو مقوله جدا از هم اما پیوسته با یکدیگر هستند و باید با هم افزایی نسبت به تولید محصول سالم و فراهم کردن بستر صادراتی کمک کنند.
یزدان پناه اضافه کرد: محصول فرآوری نشده بمراتب ارزش کمتری نسبت به محصول فرآوری شده دارد و باید با توسعه صنایع تبدیلی محصول تولیدی را فرآوری کرد و در بازارهای جهانی عرضه نمود.
در ادامه این جلسه شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرات خود پیرامون صادرات انار و فرآورده های آن، فرصت ها، چالش ها و راه حل ها پرداختند.
استفاده از تجربیات جهانی در زمینه صادرات انار، مشخص کردن جغرافیای خاص برای انار ساوه، برطرف نمودن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در زمینه صادرات، ارائه راهکارهای تخصصی برای مبارزه با آفات انار، راه اندازی انجمن ملی انار و ثبت آن در اتاق تجاری ایران، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تولید محصول کیفی و برگزاری نشست های تخصصی در اتاق تجاری ایران و نیز معاونت فناوری ریاست جمهوری همچون مواردی بود که در این نشست عنوان شد.



1401/08/12
14:58:55
5.0 / 5
656
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی