افزایش وابستگی غرب به خرید سوخت از آسیا
به گزارش لوازم فلزی، جنگ اکراین، نقش آسیا و خاورمیانه بعنوان فراهم کنندگان بزرگ سوخت هایی مانند دیزل و بنزین که برای اقتصاد جهانی ضروری هستند را تقویت کرده است.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، آمریکا و اروپا در کوشش برای قطع وابستگی به فرآورده های نفتی روسیه هستند اما با کمبود تأمین داخلی روبرو شده اند. این وضعیت، فرصت هایی را برای ابرپالایشگاه هایی که در کشورهایی مانند چین و کویت هستند، فراهم نموده است تا بازار را از سوخت لبریز کنند.
اوژن لیندل، مدیر فرآورده های پالایشی در شرکت مشاوره FGE در اینباره اظهار داشت: اروپا و آمریکا با روی برگرداندن از فرآورده های نفتی روسیه، وابستگی به واردات سوخت از خاورمیانه و آسیا را افزایش داده اند.
حمله نظامی روسیه به اکراین، نابرابری بیشتری بین دو منطقه بوجود آورده است چونکه کشورهای غربی ظرفیت پالایش را در سالهای اخیر به میزان قابل توجهی کاهش دادند، در حالیکه شرق، به توسعه این ظرفیت پرداخت.
پیش بینی می شود این شکاف افزایش بیشتری پیدا کند؛ طبق برآورد شرکت انرژی ریستاد انرژی، حدود هشت میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش جدید در سه سال آینده راه اندازی می شود و آسیا بیشترین ظرفیت و اروپا حداقل ظرفیت جدید را بوجود می آورد.
به گفته موکش شادیو، مدیر فعالیت پایین دستی در شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، آسیا و خاورمیانه به تأمین کنندگان اصلی سوخت جهان تبدیل می شوند و جریان صادرات فرآورده های پالایشی از شرق به غرب، ساختاری تر خواهد شد.
این تغییر شگرف در صنعت پالایش جهانی در دوران پاندمی شتاب گرفت و تاسیسات قدیمی تر تعطیل در بحبوحه قرنطینه جهانی و کاهش تقاضا برای نفت، تعطیل شدند. چین از آن زمان، پالایشگاه های بزرگتر و پیشرفته تر را خریداری کرد تا نیاز رو به رشد کشورش برای نفت را تأمین کند و در مقابل، آمریکا و انگلیس به گذار انرژی و عبور از سوخت های فسیلی متمرکز شدند.
حمله نظامی روسیه به اکراین و تحریم هایی که کشورهای غربی متعاقب آن ضد صادرات روسیه وضع کردند، بازارهای انرژی جهانی را غافلگیر کرد و نگرانی های در ارتباط با امنیت انرژی دغدغه کشورهایی شد که ظرفیت پالایش کافی نداشتند، در چنین فضایی، اختلال فعالیت پالایشگاه ها در نتیجه اعتصاب کارکنان یا توقف غیرمنتظره فعالیت آنها، به شکل شدیدتری در بازارها ملموس خواهد بود.
غرب، فشار فعالیت پالایشگاه های کمتر را احساس می کند. ذخایر دیزل شمال غرب اروپا، رو به کاهش گذاشته و طبق پیشبینی شرکت تحقیقاتی وود مک کنزی، ابتدای بهار به کمترین میزان خواهد رسید.
در این بین، کمبود رو به رشد دیزل و بنزین در کرانه شرقی آمریکا سبب شد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا صدور فرمانی را بررسی کند که شرکتهای نفتی را ملزم می کند میزان بیشتری دیزل در داخل ذخیره کنند. کمبود بنزین احیانا در اوج فصل رانندگی تابستانی تشدید خواهد شد.
آماری که توسط بلومبرگ گردآوری شد نشان می دهد، مکزیک از چین بنزین وارد می نماید. صادرات سوخت های حمل و نقل از آسیا به امریکا، هم اکنون بیشتر از دو برابر میزان صادرات سال قبل است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، حمل فرآورده های نفتی به مقصد غرب که فاصله طولانی تری دارد، هزینه های حمل را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. طبق آمار شرکت ورتکسا، حجم سوخت حمل شده از راه دریا، سه درصد بالاتر از میانگین پنج سال پیش است. حجم صادرات دیزل از آسیا و خاورمیانه به اروپا هم افزوده شده و با آغاز ممنوعیت واردات روسیه، رشد بیشتری خواهد داشت.
منبع: لوازم فلزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب