از سوی وزیر صمت؛
برنامه خدمات بعد از فروش کالاهای سرمایه ای و بادوام ابلاغ گردید
لوازم فلزی: برنامه خدمات بعد از فروش کالاهای سرمایه ای و بادوام از طرف وزیر صمت ابلاغ گردید.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در این ابلاغیه با اشاره به بازطراحی ساختار سازمانی، انجام تغییرات متناسب در نمودار سازمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایجاد معاونت «تجارت و خدمات» با تمرکز بر توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در کشور در سطوح مختلف، خصوصاً ارائه خدمات بعد از فروش کالاهای سرمایه ای و بادوام و به استناد قانون پشتیبانی از مصرف کنندگان و قانون پشتیبانی از مصرف کننده خودرو و بخشنامه های مربوطه، پروسه جدید و راهبردهای اصلی برنامه ریزی و توسعه خدمات بعد از فروش کالاهای سرمایه ای و بادوام تولیدی و وارداتی در کشور را اعلام نمود.
بر اساس این ابلاغیه که جایگزین ابلاغیه های قبلی، همچون نامه شماره ۱۰۴۵۴۵/۶۰ مورخ ۱۲ تیرماه ۱۳۹۸ وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت شده است، همه الزامات برای اعمال ضوابط خدمات بعد از فروش برمبنای ماده (۴) قانون پشتیبانی از مصرف کنندگان و قانون پشتیبانی از مصرف کنندگان خودرو و بخشنامه های مربوطه برمبنای ساختار شناسنامه خدمات بعد از فروش (گارانتی) و همین طور شناسه کالا و شناسه رهگیری، در سامانه های ذیربط اعمال می شود.
کالاهای مشمول الزام خدمات بعد از فروش، برحسب نوع کالا توسط کمیته ای متشکل از معاون تجارت و خدمات (رئیس)، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری (دبیر)، نماینده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، نماینده سازمان توسعه تجارت و نمایندگان معاونت صنایع حمل و نقل، معاونت صنایع عمومی و معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات حسب موضوع تعیین و اعلام می شود.
همچنین خاصیت های لازم برای خدمات بعد از فروش کالاهای مشمول، نظیر شرایط خدمات بعد از فروش کالاهای داخلی یا وارداتی، مدت زمان اعتبار، تعداد و تعهدات شبکه خدمات، امتیازات مورد نیاز، زیرساخت های مورد نیاز و الزام دارا بودن نماینده رسمی از طرف این کمیته تعیین و اعلام می شود.
مراحل بررسی و ارزیابی شرکت خدمات بعد از فروش و شناسنامه تضمین (خدمات بعد از فروش) بصورت زیر خواهد بود:
۱- درخواست ثبت شده هر شرکت در سامانه خدمات بعد از فروش، از حیث ارزیابی قابلیت ها و زیرساخت های در اختیار برمبنای خاصیت های تعیین شده کمیته توسط دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری بررسی و نتیجه بوسیله سامانه جامع تضمین به اطلاع متقاضی خواهد رسید. گواهی نمایندگی های شرکت های خارجی نیز در قالب همین رویه خواهد بود.
۲- بعد از تأیید صلاحیت شرکت، دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری، «شناسنامه خدمات بعد از فروش» پیشنهادی متقاضی را از حیث زیرساخت های در اختیار و خدمات بعد از فروش تضمین یا تعهد شده مورد ارزیابی قرار داده و برمبنای اسناد و مدارک مورد نیاز و ظرفیت ارائه خدمات، نسبت به رد یا تأیید درخواست متقاضی اقدام می نماید. برای این منظور دفتر مذکور می تواند از شرکت های بازرسی مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده نماید.
۳- صدور شناسه کالا و شناسه رهگیری برای کالاهای مشمول، مستلزم ثبت شناسنامه خدمات بعد از فروش است.
همچنین ارائه دهندگان خدمات بعد از فروش مکلف به سپردن ضمانت نامه بانکی متناسب با حجم فعالیت خود (طبق ضوابط اعلامی کمیته) به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواهند بود.
در ارتباط با کالاهایی که به استناد قانون یا تشخیص کمیته، نمایندگی رسمی از تولید کننده جز الزامات است، در صورت دارا بودن شروط زیر، نمایندگی رسمی احراز می شود:
۱- دارا بودن قرارداد رسمی مستقیم یا غیرمستقیم با تولید کننده، که اصالت آن با تشخیص سازمان توسعه تجارت احراز می شود.
۲- ارائه تعهد خدمات بعد از فروش، شامل طی مراحل مذکور در دستورالعمل حاضر، نظیر ثبت «شناسنامه خدمات بعد از فروش» در سامانه، تامین شبکه خدمات دهندگان و ارائه خدمات بعد از فروش در طول دوره تعهد و تضمین
تبصره ۱- ضمانت مذکور نزد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تودیع می شود.
تبصره ۲- ارزش تضمین ارائه شده، معادل قیمت افزوده شده بابت تضمین خدمات بعد از فروش کالا می باشد که برمبنای خدمات تضمین شده در «شناسنامه خدمات بعد از فروش» و پیشنهاد متقاضی، به تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان می رسد.
تبصره ۳- سقف ارزش تضمین هفت درصد است و موارد استثنا توسط کمیته تعیین می شود.
تبصره ۴- در صورت احراز وجود شبکه خدمات بعد از فروش توسط دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری، نیاز به تودیع تضمین فوق الذکر نخواهد بود.
۳- ارائه تعهد تامین قطعات یدکی بوسیله واردات قطعات معادل دو درصد ارزش واردات
دوره ضمانت و تعهد برای کالاهای وارداتی دارای خدمات بعد از فروش، حداقل معادل کالاهای تولید داخلی مشابه خواهد بود.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مسؤولیت بازرسی و رسیدگی به شکایات شرکت های ارائه دهنده خدمات بعد از فروش را با همکاری اداره های کل صنعت، معدن و تجارت استانی برعهده خواهد داشت.
ارائه دهندگان خدمات بعد از فروش، توسط دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری و برمبنای مصوبات کمیته، بصورت دوره ای، رتبه بندی و اعتبارسنجی می شوند. با تصویب کمیته، از ارائه خدمات توسط شرکت هایی که حائز رتبه لازم نشوند، جلوگیری به عمل خواهد آمد.
فرآیند اجرائی این دستورالعمل در صورت ضرورت بوسیله ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت معاونت تجارت و خدمات قابل اقدام خواهد بود.
منبع: لوازم فلزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب