گمرک خواهان رفع ابهام مصوبه ممنوعیت واردات آیفون شد

گمرک خواهان رفع ابهام مصوبه ممنوعیت واردات آیفون شد

لوازم فلزی: گمرک ایران امروز باردیگر در نامه ای خواهان رفع ابهام و تعیین تکلیف درباب مصوبه پیشنهادی سازمان توسعه تجارت برای ممنوعیت واردات گوشیهای تلفن همراه هوشمند با برند تجاری «اپل» شد.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، بتازگی تصویب نامه هیئت وزیران درباب «تعیین اصلاحات تعرفه ای (۳۷۲) ردیف شامل کاهش و افزایش سود تجاری، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت تعدادی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات» انتشار یافته بود که برمبنای آن باتوجه به ممنوعیت واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، در صورت لغو ممنوعیت آن در آینده توسط مراجع ذیصلاح، سود تجاری آن به میزان ۹۶ درصد پیش بینی خواهد شد.
پس از انتشار این تصویب نامه، گمرک ایران در نامه ای اعلام نموده که واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری Apple ممنوعست و در صورت لغو ممنوعیت ورود توسط مراجع ذیصلاح، سود تجاری آن به میزان ۹۶ درصد تعیین شده است.
با اینحال هر دو نامه دارای ابهاماتی بود؛ چونکه تا حالا ممنوعیت برند Apple بطور کامل ممنوع نبوده و آیفون های ۱۲ و ۱۳ و مدلهای پیش از آن به کشور وارد می شد. با اینحال با این دو ابلاغیه جدید این ابهام به وجود آمده که آیا واردات آیفون بطور کامل به کشور ممنوع شده است؟ همین طور این سوال درباره ی تعیین تعرفه ۹۶ درصدی هم وجود داشت که آیا این تعرفه برای همه مدلهای آیفون (در صورت رفع ممنوعیت) اعمال خواهد شد یا فقط برای آیفون ۱۴ به بالا در نظر گرفته شده است؟
سازمان توسعه تجارت: واردات آیفون ۱۲ و ۱۳ ممنوع نیست
اما پیگیری ایسنا از سازمان توسعه تجارت نشان میدهد ممنوعیت واردات مطرح شده در این نامه ها مربوط به مدلهای ۱۴ به بعد است و ممنوعیت جدید در ارتباط با ورود آیفون به کشور وضع نشده است.
با اینحال آنطور که سازمان توسعه تجارت به ایسنا اعلام نموده، سود تجاری ۹۶ درصد برای همه مدلهای آیفون در نظر گرفته شده است.
گمرک: همچنان مبهم است
با وجود این که جزییات مربوط به ممنوعیت ورود آیفون به کشور از طرف سازمان توسعه تجارت اعلام شد، گمرک ایران امروز باردیگر در نامه ای خواهان رفع ابهام و تعیین تکلیف درباب مصوبه پیشنهادی سازمان توسعه تجارت برای ممنوعیت واردات گوشیهای تلفن همراه هوشمند با برند تجاری «اپل» شده است.
در این نامه، محمد رضوانی فر، رییس کل گمرک ایران، به ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به ماده (۴) قانون مقررات صادرات و واردات که برمبنای آن ابلاغ تغییرات سود تجاری و مقررات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد، گفته که گمرک ایران بر طبق تکالیف قانونی مجری سیاست های ابلاغی و مسئول وصول عایدات دولت می باشد.
او همین طور با اشاره به ابهامات مطرح شده و سوالات مکرر و گوناگون خدمت گیرندگان، بازرگانان و مصرف کنندگان در این خصوص و باتوجه به اثرات درآمدی و نتایج احتمالی خواسته که مواردی بررسی و گمرک از نتیجه و همین طور پیشنهادات اصلاحی احتمالی، در اسرع وقت باخبر شود.
همچون ابهاماتی که از طرف گمرک مطرح شده این سوال است که آیا واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، باتوجه به اضافه شدن یک بند به مندرجات ذیل یادداشت فصل ۸۵، ممنوعست یا خیر و در صورتیکه ممنوعیت موضوع بند یادداشت مذکور بصورت عام نبوده، مشخص شود واردات چه مدل هایی از تلفن همراه با نشان تجاری یاد شده طبق مصوبه مزبور ممنوع است؟
موضوع دوم که باید رفع ابهام شود این است که با توجه به این که در متن توضیحات بند اضافه شده به یادداشت های فصل ۸۵ ذکر شده "در صورت لغو ممنوعیت در آینده توسط مراجع ذیصلاح سود تجاری نشان تجاری یاد شده ۹۶ درصد پیش بینی خواهد شد"، به روشنی معین نیست هم اکنون و با ابلاغ این مصوبه سود تجاری تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری یاد شده چه مقدار است.
همین طور مشخص شدن سود تجاری بصورت روشن برای تعیین ارزش کالای قاچاق موضوع بند "ح" ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لازم است.
گفتنی ست از شروع پاییز ۱۴۰۱ واردات آیفون ۱۴ به بالا به شکل تجاری و مسافری به کشور قدغن شد. این تصمیم موجب شد قیمت آیفون ۱۳ به سبب داشتن رجیستری و تضمین از آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق گران تر شده و هم اکنون هم عده ای ترجیح می دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود بهره گیرند و در کنار آن با بهره گیری از یک موبایل ارزان سیمکارت خودرا فعال کنند و با تازه ترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خودرا پیش ببرند.
مدتی بعد هم سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت که بعید است تصمیم ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا عوض شود و ورود، استفاده، به کارگیری و فروش این موبایل ممنوع می باشد. همین طور پیرو ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از هفته دوم مهر ماه پروسه جمع آوری گوشیهای آیفون قاچاق ۱۴ و ۱۵ از بازار شروع شد.




منبع:

1403/03/14
15:52:48
5.0 / 5
220
تگهای خبر: بازار , دولت , صادرات , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی