رئیس پژوهشكده حفاظت خاك و آبخیزداری تاكید كرد

اقداماتی برای مدیریت آب و خاک و مقابله با جنگل زدایی

اقداماتی برای مدیریت آب و خاک و مقابله با جنگل زدایی

به گزارش لوازم فلزی، رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اظهار داشت: اگر اقداماتی در زمینه مقابله با جنگل زدایی و مدیریت آب و خاک داشته باشیم می توانیم به کاهش گازهای گلخانه ای هم کمک نماییم.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، عطاالله ابراهیمی در هفتمین کنفرانس ملی حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به اینکه امروزه مهم ترین چالش جامعه بشری، تغییر اقلیم است، اظهار نمود: این پدیده به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بخش کشاورزی و منابع طبیعی، حاصلخیزی خاک و بر کشاورزان اثر می گذارد. همینطور تجارت بین المللی، تجارت غذا، نیاز آبی گیاهان و وقوع آفات و بیماری های گیاهی هم همچون حوزه هایی است که تغییر اقلیم بر آنها اثر دارد.
وی در قسمت دیگری از صحبت هایش به تولید گازهای گلخانه ای اشاره نمود و اظهار داشت: طبق مطالعات صورت گرفته در جهان نزدیک به ۱۳.۵ درصد گازهای گلخانه ای در قسمت کشاورزی و ۱۷ درصد هم به علت جنگل زدایی و تغییر کاربری ایجاد می شود.
به قول رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اگر اقداماتی در زمینه جنگل زدایی و مدیریت آب و خاک داشته باشیم می توانیم به کاهش گازهای گلخانه ای هم کمک نماییم.
ابراهیمی ضمن تاکید بر اهمیت سلامت حوزه های آبخیز اظهار داشت: مطالعات نشان می دهد عملیات آبخیزداری و فعالیتهای حفاظت خاک و حفظ منابع طبیعی تأثیر زیادی بر افزایش سازگاری و تاب آوری در مقابل پدیده تغییرات اقلیمی دارند.
ایشان در ادامه به پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان توسط وزارت جهاد کشاورزی برای خسارت های مستقیم ناشی از پدیده خشکسالی ظرف یک سال و نیم گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: نیاز است به جای پرداخت خسارت های در ارتباط با خشکسالی و تغییر اقلیم و انجام مدیریت بحران، مدیریت ریسک را جایگزین نماییم.
رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری افزود: اجرای طرح هایی در زمینه آگاهی بخشی، ظرفیت سازی، شبکه سازی، دسترسی به مدلهای جدید توسعه یافته جهانی و منطقه ای کردن این مدلها، ارزیابی و پایش ذخیره و ترسیب کربن، آموزش بهره برداران برای تاب آوری در مقابل تغییر اقلیم ضروری می باشد. همینطور توسعه کشاورزی هوشمند به تغییر اقلیم، روش های کنترل آتشسوزی در جنگلها، مراتع و مزارع، توسعه سیستم های اخطار زودهنگام سیل و خشکسالی و توسعه کشاورزی حفاظتی برای مقابله با تغییر اقلیم و کاهش اثرات آن در قسمت کشاورزی موثر است.




منبع:

1403/03/22
15:40:48
5.0 / 5
204
تگهای خبر: آموزش , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی