سه روایت از تعرفه واردات خودرو

سه روایت از تعرفه واردات خودرو

به گزارش لوازم فلزی، در صورتی که ایران با اعمال تعرفه های چندلایه به دنبال پشتیبانی از تولید داخل و مدیریت ارز است، ترکیه با تعرفه صفر برای اروپا و عربستان با پایین ترین موانع تعرفه ای در منطقه، رویکردهایی متضاد برگزیده اند؛ بررسی این سه الگو، رابطه میان تعرفه، رقابت پذیری و کیفیت خودرو را نمایان می سازد.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از خبر آنلاین، در آخرین نسخه آئین نامه واردات خودرو مصوب هیئت وزیران که در آخرین روز از تیر ماه سالجاری به گمرکات کشور جهت اجرا ابلاغ گردید، شاهد تغییراتی در ساختار تعرفه ها هستیم؛ تغییراتی که به عقیده کارشناسان بازار خودرو، با دو هدف اصلی دنبال می شود؛ نخست، جهت جبران کاهش درآمدهای دولت از محل واردات خودرو و دوم، پیشگیری از جهش قیمت خودرو های وارداتی زیر ۲۰۰۰ سی سی که به واسطه حذف نرخ ارز ترجیحی، در معرض افزایش شدید قیمت قرار گرفته اند.
ایسنا نوشت: با این حال، سیاستگذاری جدید با واکنش منفی بعضی از خودروسازان و قطعه سازان داخلی همراه شده است؛ فعالانی که انتظار داشتند دولت در راه پشتیبانی از تولید داخل، دست بالا را به صنعت ملی بدهد نه به واردات.
در این گزارش می خواهیم نگاهی مقایسه ای به ساختار تعرفه ای سه کشور ایران، ترکیه و عربستان سعودی در حوزه واردات خودرو داشته باشیم.

ایران؛ تعرفه های پلکانی در خدمت درآمدزایی و کنترل بازار

در ایران، واردات انواع خودرو های سواری مشمول پرداخت مجموعه ای از هزینه ها همچون حقوق گمرکی، مالیات، عوارض شماره گذاری، عوارض شهرداری و… است. تعرفه های گمرکی با دو تغییر بزرگ شامل تغییر نرخ ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله در سال ۱۴۰۳ و اعمال تغییرات در تعرفه های گمرکی برای سال ۱۴۰۴ مواجه بوده است.
در تعرفه های جدید، واردات خودرو های بنزینی با تعرفه ای بین ۲۰ تا ۱۹۰ درصد صورت می گیرد، در حالیکه خودرو های هیبریدی و برقی مشمول تعرفه ای بین ۴ تا ۱۶ درصد هستند. به این نرخ ها باید مالیات ۹ درصدی بر ارزش افزوده را هم افزود.
افزون بر این، هزینه های بعد از ترخیص مانند عوارض شماره گذاری، هزینه اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل هم در زمان صدور فاکتور نهائی به قیمت تمام شده اضافه می شود.

ترکیه؛ تعرفه پایین برای اروپا، دیوار بلند برای دیگران

ترکیه هم از سیاستهای سخت گیرانه برای واردات خودرو پیروی می کند، اما با نگاهی متفاوت. این کشور در چارچوب توافقات تجاری با اتحادیه اروپا، تعرفه واردات خودرو از کشورهای عضو این اتحادیه را به صفر رسانده، اما برای سایر کشورها سیاستهای محدودکننده ای درنظر گرفته است.
تعرفه واردات خودرو به ترکیه از کشورهای غیراروپایی ۱۰ درصد، و برای خودرو های چینی، بطور دقیق تر، ۶۰ درصد تعیین شده است.
اما بار اصلی هزینه ها بر دوش مالیات هاست. مالیات بر ارزش افزوده (VAT) برای خودرو ها ۲۰ درصد است و مالیات ویژه مصرف (SCT) بسته به نوع موتور، حجم پیشرانه و قیمت خودرو از ۶۰ تا ۲۲۰ درصد متغیر است. در مجموع، قیمت نهائی خودرو در ترکیه به مراتب بالاتر از قیمت واردات اولیه تمام می شود.

عربستان؛ بهشت واردات و تنوع خودروها

در عربستان سعودی، شرایط واردات خودرو بسیار بازتر از دو کشور همسایه است. تعرفه گمرکی واردات انواع خودرو به این کشور تنها ۵ درصد است، بدون توجه به کشور مبدأ یا نوع پیشرانه (بنزینی، هیبریدی یا برقی). این موضوع سبب شده که بازار عربستان یکی از متنوع ترین بازارهای خودرو در منطقه باشد.
مالیات بر ارزش افزوده برای خودرو ها ۱۵ درصد است و برخی عوارض محدود دیگر فقط جهت خودرو های بسیار لوکس اعمال می شود. این ساختار تعرفه ای باز و رقابتی سبب شده تا بسیاری از برندها و مدلها در بازار عربستان حضور فعال داشته باشند.
البته عربستان هم اخیرا مسیر توسعه صنعت خودروی داخلی را در پیش گرفته است. این کشور برای راه اندازی کارخانه های خودروسازی و تولید حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تا سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی نموده است. بنابراین، احتمال دارد با توسعه زیرساخت های صنعتی، سیاستهای تعرفه ای فعلی در آینده مورد بازبینی قرار گیرد.

سه رویکرد، سه پیامد

به طور کلی میتوان اظهار داشت که ایران با نگاهی پلکانی و پیچیده، واردات را محدود کرده و تلاش در حمایت نسبی از تولید داخلی دارد، اما در عین حال به دنبال تأمین درآمد دولتی و کنترل قیمتها هم هست. از طرفی کشور همسایه آن، یعنی ترکیه با سیاست تعرفه صفر برای اروپا و مالیات های سنگین داخلی، به شکلی هم از تولید داخلی و هم از منابع مالیاتی خود محافظت می کند؛ اما عربستان با تعرفه های بسیار پایین، تنوع بازار خودرو را به حداکثر رسانده و به دنبال آن است تا زیرساخت تولید داخلی خویش را در آینده تقویت کند.
در مجموع، انتخاب هرکدام از این سیاستها بازتاب دهنده اولویت های اقتصادی و صنعتی هر کشور، از درآمدزایی و مهار تورم گرفته تا جذب سرمایه گذاری خارجی یا پشتیبانی از تولید ملی است.



منبع:

1404/05/06
09:34:26
5.0 / 5
31
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , چین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی