مدیرعامل ایران خودرو:

19 هزار خودرو در جنگ 12روزه تحویل داده شد

19 هزار خودرو در جنگ 12روزه تحویل داده شد

به گزارش لوازم فلزی، مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت: فقط در ۱۲ روزی که کل کشور در حالت تعطیل و نیمه تعطیل بود، ۱۹ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، گروه صنعتی «ایران خودرو» چهارشنبه گذشته و در آستانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار، میزبان جمعی از اصحاب رسانه بود. «عادل پیرمحمدی»، مدیرعامل این مجموعه در این مراسم که با بازدید اهالی قلم از بخش های مختلف این ابرواحد صنعتی ایران همراه بود، ضمن خیرمقدم به سوالات، شایعات و شبهاتی که در چندماه گذشته متوجه ایران خودرو شده است، پاسخ داد.
مدیرعامل ایران خودرو ابتدای سخنانش را با یادآوری وضعیت این مجموعه قبل از واگذاری به بخش خصوصی شروع کرد و ضمن اشاره به گذشت شش ماه از تغییر و تحول مدیریتی در رأس این مجموعه، هر گونه قضاوتی را زودهنگام دانست و در عین حال قسمتی از عملکرد مجموعه تحت مسئولیتش را شرح داد.
تولید ۴۵۰۰ دستگاه بالاتر از پارسال
پیرمحمدی با یادآوری کش وقوس های ایران خودرو و وزارت صمت بر سر قیمت گذاری دستوری، برخی مواضع و نقدها را با عنایت به واقعیات بی انصافی توصیف کرد؛ ازجمله شایعه کاهش تولید ایران خودرو در شش ماه گذشته. او برمبنای آمار ارائه شده و شفافی که از طرف نهادهای مسئول تأیید شده است، آگاهی داد برخلاف ادعاها این مجموعه دست کم ۴۵۰۰ دستگاه بیش از زمان مشابه سال قبل تولید داشته است.
مدیرعامل ایران خودرو در ادامه مؤلفه های اثرگذار بر بخش صنعتی از شروع سال نظیر تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان و جنگ ۱۲ روزه همین طور ۵۶ روز تعطیلی در کمتر از ۵ ماه را یادآوری کرد و از اصحاب رسانه خواست در گزارش ها و تحلیل ها واقعیت های مؤثری ازجمله شرایط کشور را مدنظر قرار دهند.
تحویل ۱۹ هزار خودرو در جنگ ۱۲ روزه
پیرمحمدی با طرح این سوال «چرا می گویند ایران خودرو تعطیل بوده»، آگاهی داد فقط در ۱۲ روزی که کل کشور در حالت تعطیل و نیمه تعطیل بود، ۱۹ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است.
او سپس به موضوع ناترازی انرژی و اثر منفی آن روی شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی اشاره و اعلام نمود: ۱۵ مردادماه که تمام تهران تعطیل بود، ایران خودرو ۲ هزار دستگاه تولید کرد. این واحد صنعتی الان درحال تولید ۲۸ مگاوات برق است که با وجود ناترازی های برقی تولید متوقف نیابد.
زمان رونمایی از اولین خودروی جدید ایران خودرو
توسعه محصول، محور دیگر سخنان پیرمحمدی درمیان خبرنگاران بود که ضمن اشاره به «زمان بر» بودن تولید خودرو های جدید و تغییرات ظاهری اش همراه شد. مدیرعامل ایران خودرو با یادآوری این که طبق استاندارد جهانی تولید یا فیس لیفت یک محصول دست کم ۲۴ ماه برای طراحی، قالب سازی، تولید نمونه های اولیه، تست و … زمان می برد، این سوال را بیان کرد بر این اساس چه طور ایران خودرو به عدم توسعه محصول آن هم در شش ماه متهم می شود؟
او ضمن اشاره به مشکلات مزمن در بحث کیفیت محصولات ایران خودرو در دهه های گذشته، تاکید کرد با این که اصلاح کیفیت در هیچ کجای جهان در شش ماه امکانپذیر نیست با این وجود عزم ایران خودرو در دوران جدید پیشرفت کیفی و توسعه محصول است و در این راستا سعی شده تا آخر سال از اولین خودروی ایران خودرو در دوران جدید رونمایی شود. همین طور این امیدواری وجود دارد که در کمتر از یک سال خودرو های جدیدی وارد مدار تولید شده و خودرو های قدیمی برای همیشه از خط خارج شوند؛ بگونه ای که تا چهارسال آینده هیچکدام از محصولات قدیمی این مجموعه تولید نشود.
توقف تولید سورن و پیشرفت پژو ۲۰۷
مدیرعامل ایران خودرو از «سورن» به عنوان اولین خودرویی نام برد که برای همیشه از خط تولید بیرون می رود و در عین حال آگاهی داد مهرماه سال آینده ۲۰۷ با استایل، گیربکس و قوای محرکه جدید به تولید انبوه خواهد رسید.
خبر خوش بعدی که از طرف پیرمحمدی عنوان شد، حرکت ایران خودرو به سوی تولید خودرو های هیبریدی با مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود که بگفته او به ناترازی سوخت که جزئی از ناترازی انرژی است کمک می نماید. او پس از تشریح این برنامه ها و اقدامات، اطمینان داد ایران خودرو به عنوان لوکوموتیو توسعه صنعتی کشور به همت همکاران این مجموعه در تلاش است اتفاقات خوبی را برای صنعت خودروسازی کشور همین طور مصرف کنندگان رقم برند.
چرا ایران خودرو اصلاح ۱۵ درصدی قیمتها را نپذیرفت؟
مدیرعامل ایران خودرو در ادامه، پاسخگوی سوالات خبرنگاران و در رأس آن چالش بر سر قیمت گذاری خودرو میان این مجموعه و وزارت صمت بود. پیرمحمدی نیز در پاسخ، ضمن تشریح فرآیندها و فرمول های قیمت گذاری مطابق قانون و بخشنامه ها اظهار داشت: آخرین قیمت گذاری در سال قبل به آبان ماه ۱۴۰۳ بازمی گشت که آن هم با هشت ماه تأخیر و برمبنای صورت های مالی سال ۱۴۰۲ انجام شد. ایران خودرو مانند هر واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی و صنعتی دیگر در کشور، مواد اولیه را با قیمت روز از داخل یا خارج کشور تامین می کند؛ بدین سان که نهاده های تولید داخلی با قیمت روز و روند شفاف از بورس کالا تهیه می شود و مایحتاج وارداتی نیز بوسیله پرداخت ارز به قیمت روز امکانپذیر است؛ بدین سان ما آبان ماه سال قبل تا اول تیرماه ناچار بودیم هزینه تولید را با قیمت روز ارز تامین نماییم اما محصول غائی را برمبنای قیمت های مصوب با صورت مالی سال ۱۴۰۲ عرضه نماییم.
پیرمحمدی در ادامه به صعود قیمت دلار از ۴۲ هزار تومان در آبان سال قبل تا ۱۰۰ هزار تومان در اسفند اشاره نمود و از اصحاب رسانه خواست با دیده انصاف به اختلاف قیمت ارز در ۸ ماه اخیر و تبعات آن برای واحدهای تولیدی و صنعتی نگاه کنند.
او با اشاره به اینکه سقف قیمتی اعلام شده به خودروسازان در آبان ۴۰۳ برمبنای مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت و اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بود، اظهار داشت که همه این موارد و محاسبات برای کشف قیمت های جدید به وزارت صمت داده شد.
قیمت گذاری کارشناسی را می پذیریم
مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بر این که «همه ما قانون را قبول داریم و برمبنای مر قانون حرکت می کنیم» افزود: به سبب افزایش ۶۰ درصدی قیمت ارز ناچار شدیم ۲۰۰ هزار دستگاه را با قیمت های قبلی که پایین تر از هزینه تمام شده بود، عرضه نماییم که به ثبت زیان در ایران خودرو منجر گردید.
پیرمحمدی در ادامه به انبوه نامه ها و مکاتبات با وزارت صمت در این جهت آگاهی داد و عنوان کرد: ما به سبب افزایش مداوم هزینه های تولید ناشی از افزایش نرخ ارز از اسفندماه مکاتبه با وزارت صمت و سازمان حمایت را شروع کردیم. چونکه ما آلومینیوم، ورق های فولادی، مس و سایر فلزات را با قیمت روز از داخل تهیه می نماییم و بخشهایی که در داخل امکان تهیه آن وجود ندارد با ارز خریداری می کنیم؛ شما بگویید تولیدکننده با افزایش ۶۵ درصدی قیمت ارز و تورم ۴۵ درصدی نهاده های تولید چه راهی پیش رو دارد؟
او با یادآوری این که مکاتبات با صمت تا ۱۳ خرداد طول کشید، اعلام نمود: محاسبات کارشناسی سازمان حمایت نشاندهنده این بود که قیمت خودرو ها باید تا سقف ۲۵ درصد اصلاح گردد، اما ناگهان به ۱۵ درصد تبدیل و اعلام شد!
مدیرعامل ایران خودرو سپس توضیح داد اختلاف هزینه تولید و عرضه، نتیجه ای جز تحمیل زیان به خودروساز ندارد؛ کمااینکه فروش ۲۰۰ هزار دستگاه با ارز ۲۸ هزار تومانی این مجموعه را به شدت متضرر کرد.
پیرمحمدی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر این که قیمت گذاری دستوری بجای این که به سود مردم باشد، به ضرر شهروندان و مصرف کنندگان خواهد بود، اظهار داشت: وقتی ایران خودرو به عنوان بنگاه اقتصادی زیان ده می شود، فرصتی برای نوسازی خطوط ندارد؛ کمااینکه تعدادی از خطوط فعال امروز باید ۱۰ سال قبل متوقف می شدند. این یک اصل بدیهی است که اگر درباره ی بنگاه های اقتصادی با توجه واقعیت هایی نظیر قیمت تمام شده تصمیم گیری نشود، هم تولیدکننده و هم مصرف کننده متضرر خواهد شد. بر همین مبنا بود که هیات مدیره ایران خودرو قیمت گذاری غیرکارشناسی و غیرواقعیت را نپذیرفت و تا همین الان پای آن ایستاده است.
مدیرعامل ایران خودرو در عین حال تصریح کرد، ما قیمت گذاری به شیوه کارشناسی را می پذیریم.


منبع:

1404/05/21
09:54:27
5.0 / 5
21
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی