لوازم خانگی بازهم درگیر گرانی تورم نقطه ای ۴۶ درصد شد

لوازم خانگی بازهم درگیر گرانی تورم نقطه ای ۴۶ درصد شد

به گزارش لوازم فلزی، تورم لوازم خانگی در شهریور 1404 به 35.4 درصد و تورم نقطه ای به 46 درصد رسید. افزایش هزینه های تولید، نوسانات ارزی و افت قدرت خرید، بازار این صنعت را نگران کننده کرده است.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، بر مبنای جدیدترین آمار انتشار یافته از جانب مرکز آمار ایران، تورم سالانه لوازم خانگی در شهریور ۱۴۰۴ به ۳۵.۴ درصد رسیده است. این بدان معناست که قیمت انواع لوازم خانگی در یک سال منتهی به شهریور، به طور متوسط بیشتر از یک سوم افزایش پیدا کرده است.
علاوه بر این، تورم نقطه به نقطه (مقایسه شهریور ۱۴۰۴ با شهریور ۱۴۰۳) برابر با ۴۶ درصد بوده که نشان دهنده شدت گرفتن روند افزایش قیمتها در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. در حقیقت، خانوارهایی که سال جاری قصد خرید لوازم خانگی داشته اند، بطور میانگین باید نزدیک به نصف بیش از سال قبل برای همان کالاها هزینه کنند.
از سوی دیگر، تورم ماهانه این گروه کالایی در شهریور ۱۴۰۴ معادل ۲.۸ درصد گزارش شده است. این عدد مبین آن است که تنها در طول یک ماه، قیمت لوازم خانگی نزدیک به سه درصد افزایش پیدا کرده است؛ افزایشی که در صورت تداوم می تواند فشار سنگینی را بر قدرت خرید مصرف کنندگان وارد کند.

روند تورم لوازم خانگی


افزایش نرخ تورم در این بازار را میتوان ناشی از چند عامل دانست که همچون مهم ترین آنها باید به نوسانات ارزی و طولانی شدن صف تخصیص ارز اشاره نمود چونکه وابستگی نسبی لوازم خانگی به واردات قطعات و مواد اولیه سبب شده تغییرات نرخ ارز و تاخیر بانک مرکزی در تخصیص ارز به این صنعت، به سرعت بر قیمت تمام شده اثرگذار باشد.
همچنین افزایش هزینه های جانبی همچون رشد هزینه های حمل و نقل، انرژی و دستمزد هم بر قیمت نهائی کالاها اضافه شده است.

سال


نرخ تورم کل


نرخ تورم لوازم خانگی

۱۳۹۶ ۸.۲ درصد ۵.۴ درصد ۱۳۹۷ ۲۶.۹ درصد ۴۳ درصد ۱۳۹۸ ۳۴.۸ درصد ۴۹.۳ درصد ۱۳۹۹ ۳۶.۴ درصد ۴۶.۵ درصد ۱۴۰۰ ۴۰.۲ درصد ۴۶.۵ درصد ۱۴۰۱ ۴۵.۸ درصد ۳۳.۳ درصد ۱۴۰۲ ۴۰.۷ درصد ۳۶.۷ درصد ۱۴۰۳ ۳۲.۵ درصد ۲۷.۲ درصد نیمه اول ۱۴۰۴ ۳۷.۵ درصد ۳۵.۴ درصد
نکته قابل تامل آن که هرچند با افزایش قیمتها تقاضا برای لوازم خانگی جدید کم شده است، اما این افت تقاضا به سبب بالا بودن هزینه های تولید و فشار مداوم بر عرضه، نتوانسته مانع رشد تورم شود. در حقیقت، روند صعودی ساختار هزینه ها شامل مواد اولیه، قطعات وارداتی، دستمزد و هزینه های لجستیک همچنان بر بازار سنگینی می کند و اجازه تعدیل قیمتی را نمی دهد.
این شرایط بیشترین فشار را بر خانوارهایی که در آستانه خرید جهیزیه یا جایگزینی کالاهای ضروری و بادوام قرار دارند وارد کرده است. با کاهش قدرت خرید، خیلی از خانواده ها ناچار به تغییر رفتار مصرفی شده اند؛ به شکلی که بخشی به بازار کالاهای دست دوم روی آورده اند، عده ای تعمیر و نگهداری از وسایل قدیمی را ترجیح می دهند و برخی دیگر تنها با استفاده از طرح های فروش اقساطی قادر به خرید هستند.
این تغییر الگوی مصرف، در کوتاه مدت شاید راهی برای مدیریت هزینه ها باشد، اما در بلند مدت می تواند نتایج منفی بر کیفیت زندگی، رفاه خانوارها و حتی سلامت اقتصادی بازار لوازم خانگی داشته باشد. کاهش تقاضا برای محصولات نو، علاوه بر تاثیر منفی بر تولیدکنندگان داخلی، چرخه سرمایه گذاری و اشتغال در این صنعت را هم با اختلال روبه رو می کند.
به بیان دیگر، تداوم چنین وضعیتی نه تنها بر معیشت خانوارها فشار می آورد، بلکه در سطح کلان می تواند به تضعیف بنیه تولیدی کشور در حوزه لوازم خانگی بینجامد؛ موضوعی که در نهایت خود به دور باطل افزایش قیمتها و کاهش توان خرید منجر خواهد شد.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، باتوجه به تورم سالانه ۳۵.۴ درصدی، تورم نقطه ای ۴۶ درصدی و رشد ماهانه ۲.۸ درصدی در بازار لوازم خانگی، چشم انداز این بخش همچنان نگران کننده به نظر می آید. در صورت عدم اجرای سیاستهای مؤثر برای کنترل نوسانات ارزی، دفاع از تولید داخلی و مدیریت هزینه های جانبی، انتظار کاهش فشار قیمتی در کوتاه مدت بعید خواهد بود. خلاصه اینکه علاوه بر این، تورم نقطه به نقطه (مقایسه شهریور ۱۴۰۴ با شهریور ۱۴۰۳) برابر با ۴۶ درصد بوده که نشان دهنده شدت گرفتن روند افزایش قیمت ها در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. افزایش نرخ تورم در این بازار را می توان ناشی از چند عامل دانست که همچون مهم ترین آنها باید به نوسانات ارزی و طولانی شدن صف تخصیص ارز اشاره نمود چراکه وابستگی نسبی لوازم خانگی به واردات قطعات و مواد اولیه سبب شده تغییرات نرخ ارز و تاخیر بانک مرکزی در تخصیص ارز به این صنعت، به سرعت بر قیمت تمام شده اثرگذار باشد. ۱۳۹۶ ۸.۲ درصد ۵.۴ درصد ۱۳۹۷ ۲۶.۹ درصد ۴۳ درصد ۱۳۹۸ ۳۴.۸ درصد ۴۹.۳ درصد ۱۳۹۹ ۳۶.۴ درصد ۴۶.۵ درصد ۱۴۰۰ ۴۰.۲ درصد ۴۶.۵ درصد ۱۴۰۱ ۴۵.۸ درصد ۳۳.۳ درصد ۱۴۰۲ ۴۰.۷ درصد ۳۶.۷ درصد ۱۴۰۳ ۳۲.۵ درصد ۲۷.۲ درصد نیمه اول ۱۴۰۴ ۳۷.۵ درصد ۳۵.۴ درصد نکته قابل تامل آن که هرچند با افزایش قیمت ها تقاضا برای لوازم خانگی جدید کم شده است، اما این افت تقاضا به جهت بالا بودن هزینه های تولید و فشار مداوم بر عرضه، نتوانسته مانع رشد تورم شود.

منبع:

1404/07/09
10:34:43
5.0 / 5
13
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی