صف میلیونی برای ۶۵ هزار خودرو بازار بازهم گرفتار کمبود عرضه

صف میلیونی برای ۶۵ هزار خودرو بازار بازهم گرفتار کمبود عرضه

لوازم فلزی: در حالیکه خودروسازان جهان با ارایه تسهیلات کم بهره و فروش آزاد برای جذب مشتری رقابت می کنند، بازار خودرو ایران هنوز با قرعه کشی، محدودیت عرضه و نوبت گیری های میلیونی اداره می شود.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، در حالیکه بازار خودرو همچنان یکی از پرچالش ترین حوزه های اقتصادی کشور است، آمارهای رسمی از نام نویسی بزرگ در یکی از طرح های فروش یکی از خودروسازان بزرگ کشور حکایت دارد. طبق اطلاعات اعلام شده، ۴ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۹۷ نفر در قرعه کشی ایران خودرو -که روز گذشته انجام شد- شرکت کردند؛ رقمی که بار دیگر نشان میدهد بازار خودرو در ایران همچنان با انباشت تقاضا و نبود تعادل عرضه و تقاضا مواجه می باشد.
در مقابل این حجم تقاضا، تنها حدود ۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو برای عرضه درنظر گرفته شده است. این خودرو ها در قالب سه طرح مختلف شامل فروش فوری با تحویل ۳۰ روزه، فروش فوق العاده با تحویل ۹۰ روزه و پیش فروش با موعد حداقل چهار ماهه عرضه خواهند شد.
بررسی این آمار نشان میدهد که همچنان نسبت عرضه به تقاضا بسیار ناچیز است و ساختار فعلی فروش خودرو در کشور بجای ایجاد آرامش در بازار، عملا منجر به ایجاد صف های طولانی و رقابت شدید میان متقاضیان شده است؛ رقابتی که بوسیله قرعه کشی و نظام سهمیه بندی صورت می گیرد.
کارشناسان باور دارند که تداوم نظام قرعه کشی و محدودیت عرضه، زمینه ایجاد تقاضای کاذب، سوداگری و بی اعتمادی عمومی را فراهم نموده است. خیلی از متقاضیان نه برای مصرف واقعی، بلکه با هدف بهره برداری از اختلاف قیمت کارخانه و بازار در این طرح ها شرکت می کنند؛ اختلافی که نتیجه ساختار غیررقابتی و قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو است.
از سوی دیگر، عدم تناسب عرضه و تقاضا باعث شده بازار خودرو بجای ثبات، شاهد نوسانات قیمتی و افزایش فعالیت دلالان باشد. تکرار چندین مرحله قرعه کشی در سالیان اخیر هم نتوانسته این روند را کنترل کند.

خلاف جهت معیارهای جهانی


این وضعیت در حالی رقم می خورد که بررسی و مقایسه نظام فروش خودرو در ایران با الگوهای جهانی نشان میدهد صنعت خودرو کشور با چالش های ساختاری عمیق مواجه می باشد. در بیشتر کشورهای توسعه یافته و حتی خیلی از کشورهای منطقه، فرآیند خرید خودرو کاملا شفاف، رقابتی و مبتنی بر عرضه آزاد است. در این کشورها مشتری می تواند با رفتن به نمایندگی رسمی، وب سایت های فروش و یا پلت فرم های معتبر، با انتخاب مدل مورد نظر خود، خودرو را بصورت نقدی یا اقساطی با نرخ بهره پایین خریداری کند؛ آن هم بدون نیاز به ورود به سازوکارهایی همچون قرعه کشی، اولویت بندی، سامانه های نوبت دهی یا طرح های محدود.
در این بازارها، شرکت های خودروسازی برای جذب مشتری و رقابت با سایر برندها، روش های متنوعی همچون فروش اعتباری بلندمدت، عرضه تسهیلات بانکی کم بهره، تخفیفات موسمی، خدمات بعد از فروش گسترده و طرح های تضمین کیفیت عرضه می کنند. این سیاستها بجای ایجاد صف خرید، باعث افزایش رضایت مصرف کننده، چرخه سالم تولید–مصرف و پیشرفت کیفیت شده است.
اما در ایران، متقاضیان خودرو با ساختاری مواجه اند که در آن عرضه محدود، فرایند خرید زمان بر و دسترسی به خودرو همچنان امتیازمحور است. محدودیت تولید، فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار، نظام قیمت گذاری دستوری و نبود رقابت واقعی بین خودروسازان داخلی، شرایطی بوجود آورده که متقاضیان برای خرید یک کالای مصرفی -که در جهان خیلی از شرکتها حتی برای فروش آن تبلیغ و رقابت می کنند- ملزم به ثبت اسامی میلیونی، انتظار طولانی مدت و ورود به قرعه کشی می شوند.
در حقیقت، با وجود اعلام طرح های متنوع از طرف خودروسازان داخلی برای افزایش عرضه، آمار نام نویسی در مقایسه با ظرفیت واقعی فروش نشان میدهد نظام فعلی فروش همچنان قادر به پاسخ گویی به نیاز بازار نیست. این اختلاف فاحش میان میزان تقاضا و میزان عرضه، علاوه بر ایجاد صف های طولانی و رقابت غیرواقعی، زمینه ساز ایجاد بازارهای غیررسمی، دلالی و افزایش تقاضای سرمایه ای شده است؛ وضعیتی که در نهایت ثبات بازار و قدرت خرید مصرف کننده واقعی را تحت تاثیر قرار می دهد.
کارشناسان باور دارند که اصلاح سیاستگذاری صنعت خودرو و تغییر رویکرد از سیستم محدود و دستوری به سوی بازار رقابتی و شفاف، تنها راهکار پایدار برای عبور از وضعیت فعلی است. توسعه واردات هدفمند خودرو، افزایش تعاملات فناوری و سرمایه گذاری خارجی، پیشرفت راندمان تولید داخلی، حذف انحصارات و اصلاح سازوکار قیمت گذاری همچون اقداماتی است که بگفته مفسرین می تواند موازنه عرضه و تقاضا را احیا کرده و مسیر پایداری برای رشد صنعت خودرو فراهم آورد.
در نهایت، بازار خودرو ایران برای رسیدن به ثبات و پاسخ گویی به نیازهای جامعه، نیازمند حرکت از فضای اداری و محدودیتی فعلی به سوی بازاری رقابتی، آزاد و مشتری محور است؛ مسیری که هرچند دشوار به نظر می آید، اما برای پیشگیری از استمرار وضع موجود و بازگشت اعتماد مصرف کنندگان ضروری می باشد. خلاصه اینکه به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، در حالی که بازار خودرو بازهم یکی از پرچالش ترین حوزه های اقتصادی کشور است، آمارهای رسمی از نام نویسی بزرگ در یکی از طرح های فروش یکی از خودروسازان بزرگ کشور حکایت دارد. این خودروها در قالب سه طرح مختلف شامل فروش فوری با تحویل ۳۰ روزه، فروش فوق العاده با تحویل ۹۰ روزه و پیش فروش با موعد حداقل چهار ماهه عرضه خواهند شد. در این کشورها مشتری می تواند با رفتن به نمایندگی رسمی، وب سایت های فروش و یا پلتفرم های معتبر، با انتخاب مدل مورد نظر خود، خودرو را به طور نقدی یا اقساطی با نرخ بهره پایین خریداری کند؛ آن هم بدون نیاز به ورود به سازوکارهایی همچون قرعه کشی، اولویت بندی، سیستم های نوبت دهی یا طرح های محدود.

منبع:

1404/08/12
10:47:54
5.0 / 5
9
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی