آغاز نوسازی موتورسیکلت های فرسوده وام بدون سود تا 150 میلیون تومان
لوازم فلزی: طرح نوسازی موتورسیکلت های فرسوده با وام بدون سود تا ۱۵۰ میلیون تومان شروع شد؛ دارندگان موتورهای بالاتر از شش سال کارکرد مشمول یارانه اسقاط می شوند.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از ستاد نوسازی ناوگان فرسوده، مرحله تازه اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده از آغاز آذرماه در تمام کشور شروع شده است. محمدصادق حاتمی، مدیر این ستاد، اعلام نمود برمبنای ضوابط جدید، موتورهای انژکتوری با بیشتر از شش سال کارکرد و موتورهای برقی بالای پانزده سال سن، در رده وسایل نقلیه فرسوده قرار می گیرند.
حاتمی اظهار داشت: اکنون حدود ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد دارد که نزدیک به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه از آنها فرسوده یا در آستانه فرسودگی هستند؛ بخش عمده این ناوگان در کلان شهرهایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز فعالیت دارند و سهم بالایی از آلودگی هوا و مصرف سوخت غیر استاندارد را به خود اختصاص داده اند.
تسهیلات نوسازی؛ بدون سود و با یارانه اسقاط
مطابق آیین نامه اجرایی سال ۱۴۰۲ و ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، در طرح جدید تسهیلات بدون سود تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان پیشبینی شده است. دارندگان موتورسیکلت های بنزینی می توانند ۱۲۰ میلیون تومان وام بدون بهره با بازپرداخت ۳۶ ماهه دریافت نمایند و هم زمان از یارانه اسقاط به ارزش ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان هم بهره مند شوند.
در مدل جایگزینی با موتورسیکلت های برقی، تسهیلات بانکی به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و علاوه بر آن، دولت ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یارانه صرفه جویی انرژی پرداخت می کند. حاتمی تاکید کرد که صاحبان موتورهای کمتر از شش سال کارکرد هم امکان مشارکت در طرح را دارند، اما مشمول دریافت این تسهیلات نخواهند شد.
اجرای «کلید به کلید»
فرآیند اجرایی بصورت کلید به کلید طراحی شده است؛ به شکلی که راکب بعد از تحویل موتور فرسوده خود، فورا موتورسیکلت جدید را تحویل می گیرد و بدون وسیله نقلیه نمی ماند. تمام مراحل شامل پذیرش، صدور گواهی اسقاط و تحویل موتور جدید در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد.
حاتمی اضافه کرد: با اجرای این مدل، علاوه بر کاهش آلودگی هوا، تردد موتورسواران حمل و نقل عمومی هم مختل نخواهد شد.
هشدار در رابطه با سایت های جعلی
مدیر ستاد نوسازی ناوگان با اشاره به گسترش صفحات جعلی در فضای مجازی، گوشزد نمود که فرایند نام نویسی کاملا مجانی و فقط بوسیله سامانه رسمی nnhk.ir صورت می گیرد. او تاکید کرد هیچ مرجع یا شخص ثالثی حق دریافت وجه بابت ثبت نام، گواهی اسقاط یا تحویل موتورسیکلت ندارد.
اولویت اجرا در کلان شهرها
در فاز اول، طرح در کلان شهرها و ناوگان عمومی شهری اجرا می شود. هدف آن کاهش آلایندگی در مناطق دارای شاخص آلودگی بحرانی است. بعد از تکمیل این مرحله، دامنه اجرا بتدریج به سایر شهرها و مناطق روستایی گسترش خواهد یافت تا طی سه سال آینده تمام صاحبان موتورسیکلت بتوانند در برنامه جایگزینی شرکت نمایند.
تعریف موتورسیکلت فرسوده در طرح جدید
بر اساس دستورالعمل ستاد نوسازی، موتورسیکلت فرسوده دارای یکی از خصوصیت های زیر است:
عمر بیشتر از هشت سال (به ویژه موتورهای کاربراتوری)
ناتوانی در پاس کردن معیارهای آلایندگی یور و۵
مصرف سوخت غیر استاندارد و انتشار ذرات معلق بالا
نقص ایمنی مؤثر در سیستم ترمز یا شاسی که تردد آنرا بدون مجوز می کند.
مراحل اسقاط
فرآیند اسقاط شامل چهار مرحله اصلی است:
۱. نام نویسی و عرضه مدارک: مالک با کارت موتور، سند مالکیت، کارت ملی و برگ عدم خلافی به مرکز اسقاط رجوع و فرم درخواست را تکمیل می کند.
۲. بررسی اصالت و وضعیت فنی: شماره شاسی و شماره موتور بررسی، اصالت وسیله در سامانه راهور تأیید و قدمت فنی ثبت می شود.
۳. خروج پلاک و ثبت عدم امکان تردد: در این مرحله پلاک موتور از سیستم پلیس راهور حذف و کد اسقاط صادر می شود.
۴. امحای فیزیکی و بازیافت: شامل تخلیه مایعات، جداسازی قطعات قابل بازیافت همچون باتری و لاستیک، سپس خرد کردن شاسی و انتقال فلزات به کارخانه های بازیافت. تمام مراحل باید تحت معیارهای محیط زیست صورت گیرد تا از ریزش آلودگی های نفتی به خاک جلوگیری شود.
تحلیل اثرات زیست محیطی و اقتصادی
تحلیل گران حوزه حمل و نقل باور دارند طرح نوسازی در صورت تأمین منابع مالی پایدار، می تواند سالانه بیشتر از ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده را از ناوگان خارج کند. این امر علاوه بر کاهش ۸ درصدی ذرات معلق شهری، باعث صرفه جویی ۱.۲ میلیارد لیتر بنزین در سال خواهد شد.
از نظر اقتصادی هم گسترش تولید موتورسیکلت های برقی، فرصت تازه ای برای صنایع باتری سازی و قطعه سازی داخلی بوجود می آورد. بگفته کارشناسان، با ورود بانکها به حوزه تسهیلات بدون سود، حجم بازار موتورسیکلت برقی تا آخر سال ۱۴۰۶ دست کم دو برابر خواهد شد.
مرحله جدید نوسازی ناوگان موتورسیکلت، اولین طرح کلان در این زمینه بعد از سال ۱۳۹۹ است. اجرای مدل «کلید به کلید» و تسهیلات بدون سود می تواند همزمان دو هدف اصلی را دنبال کند: کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها و بازسازی صنعت موتورسیکلت داخلی. در عین حال، موفقیت طرح به تأمین مالی مستمر و نظارت دقیق بر روند اسقاط و توزیع تسهیلات وابسته است.
در چشم انداز سه ساله، انتظار می رود بیشتر از سه میلیون موتور فرسوده از رده بیرون برود و جای خویش را به موتورهای کم مصرف و برقی بدهد؛ گامی بلند در راه هوای پاک و نوسازی حمل و نقل شهری ایران. خلاصه اینکه دارندگان موتورسیکلت های بنزینی می توانند ۱۲۰ میلیون تومان وام بدون بهره با بازپرداخت ۳۶ ماهه دریافت نمایند و هم زمان از یارانه اسقاط به ارزش ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان هم بهره مند شوند. بررسی اصالت و وضعیت فنی: شماره شاسی و شماره موتور بررسی، اصالت وسیله در سامانه راهور تأیید و قدمت فنی ثبت می شود. از نظر اقتصادی هم گسترش تولید موتورسیکلت های برقی، فرصت تازه ای برای صنایع باتری سازی و قطعه سازی داخلی بوجود می آورد.
منبع: لوازم فلزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب