وضعیت آمادگی ارتباطی بانك ها در زمان سوانح طبیعی چگونه است؟
لوازم فلزی: ضرورت آمادگی و پشتیبانی ارتباطی بانك ها در زمان بحران و بروز سوانح طبیعی یكی از دغدغه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و به منظور بررسی چالش ها، نیازمندی ها و توانمندی های سیستم های ارتباطی آنها راهكارهایی در نظر گرفته شده است.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، رسول سراییان - رییس سازمان فناوری اطلاعات - در جلسه ارزیابی تاب آوری دستگاه های ارتباطی بانكی در زمان بحران های طبیعی كه در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار داشت: این جلسه به منظور بررسی چالش ها، نیازمندی ها و توانمندی های سیستم های ارتباطی و زیرساخت های موجود بانك ها و همینطور ارائه راهكارها و پیشنهادها به منظور ارتقا، تداوم و بهبود سرویس دهی در شرایط بحرانی برگزار شده است.
وی با اشاره به تاكیدات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برگزاری جلسات هماهنگی با حضور نمایندگان IT بانك های دولتی، اضافه كرد: ضرورت آمادگی و پشتیبانی ارتباطی بانك ها در زمان بحران و بروز سوانح طبیعی یكی از دغدغه های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
سراییان با اشاره به ایجاد مسیرهای ارتباطی جایگزین و پشتیبانی امن در زمان بحران و بعد از بحران اظهار نمود: ارزیابی و جمع بندی وضع موجود زیرساخت های ارتباطی بانكی در سرورهای اصلی و پشتیبان به منظور بهبود وضعیت ارتباطی در شرایط بحرانی از اولویت های مهم و ضروری است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استماع مشكلات بانك ها در مورد تولید سرویس های ارتباطی در مواقع بحران از قبیل هزینه بالای تولید مراكز پشتیبانی امن و همینطور نبود دستورالعمل واحد برای تولید این مراكز، خاطرنشان كرد: بانك ها برای تولید مسیرهای ارتباطی پشتیبان نیازمندی های خود از جانب وزارت ارتباطات و اپراتورها را اعلام كنند.
وی ارتباط بانكی بین مراكز اصلی، پشتیبان و مراكز DR موسوم به Disaster Recovery و ضرورت برقراری ارتباط در شرایط بحرانی را از اولویت های مهم این حوزه دانست و اضافه كرد: بانك ها در بحث سیستم های ارتباطی باید امكانات و توانمندی های موجود و وضعیت مطلوب خویش را به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال نمایند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینكه در فاز بعدی بانك ها برنامه ریزی های خود در زمینه تولید مراكز DRو ظرفیت های در نظر گرفته شده برای این مراكز را به ما اعلام كنند، اظهار داشت: در گام بعدی با جمع بندی این گزارش ها می توان استراتژی های مشخص و متمركزی برای تولید مراكز DR از جانب بانك مركزی در جهت چابك سازی و امنیت سرویس های ارتباطی تدوین شود.
سراییان با تصریح بر ضرورت آماده سازی سیستم های ارتباطی در مواقع بحرانی اظهار نمود: باید به جهت بررسی تاب آوری سیستم های ارتباطی بانكی و آماده بودن زیرساخت ها، مانورهایی باهدف بررسی ظرفیت ها و ماندگاری ارتباط بانكی و برآورد میزان آمادگی در شرایط اضطراری را برنامه ریزی و اجرا نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب