گزارش مهر از یك مصوبه جنجالی؛

تصمیم عجیب مجلس برای درآمدزایی دولت، قاچاق فروشی رسمیت می یابد؟!

تصمیم عجیب مجلس برای درآمدزایی دولت، قاچاق فروشی رسمیت می یابد؟!

لوازم فلزی: كمیسیون تلفیق در مصوبه ای جنجالی یكی از راههای درآمدزایی دولت را فروش كالاهای انبار شده در سازمان اموال تملیكی اعلام نموده و فعالان اقتصادی نگران قاچاق فروشی دولت در سال ۹۷ هستند.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی كه این روزها را سخت و نفسگیر برای بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ كل كشور می گذراند روز یكشنبه در مصوبه ای جنجالی تصمیم گرفت تا برای دولت در سال آینده به نحوی درآمدزایی كند كه مابه ازای فروش كالاهای متروكه در انبارهای سازمان اموال تملیكی شرایطی را فراهم نماید كه منابع حاصله به سمت رونق تولید و اشتغال پیش رود غافل از آنكه فعالان اقتصادی، خود نگرانی عرضه كالاهایی در بازار هستند كه در رقابتی به شدت نابرابر همواره لطمه های سنگینی را به پیكره تولید وارد كرده است.
موضوع از آن مقرر است كه مقرر است كالاهای در انبارمانده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی كه به شكلی كالاهای قاچاق كشف شده هستند، از جانب دولت در بازار داخلی كشور فروخته شده و درآمد حاصل از آن صرف اشتغالزایی در سال ۹۷ شود.
حال اما فعالان اقتصادی می گویند كه اصولا نباید اجازه ورود كالاهای قاچاق را داد چه رسد به اینكه چراغ سبزی در اختیار دولت قرار گیرد كه مسیر فروش كالاهای قاچاق را روشن می سازد و به شكلی دولت را قاچاق فروش می كند.
مهمتر آنكه، مقام معظم رهبری بارها و بارها نسبت به لزوم جلوگیری از ورود كالاهای قاچاق به كشور اخطار داده اند و حتی در یكی از سخنرانی های اخیر خود خواهان آتش زدن كالاهای قاچاق كشف شده گردیده اند به نحوی كه ایشان تاكید نمودند كه كالاهای قاچاق باید آتش زده شود تا ریسك واردات آن برای قاچاقچیان به حداكثر برسد و با آتش زدن این كالاها به شكلی قاچاقچی متوجه شود كه هیچ راهی برای بازگشت این كالاها به بازار وجود نداشته و دیگر قاچاق برایش مقرون به صرفه نیست و به هیچ عنوان راهی برای عرضه آن در بازار ندارد.
اما اكنون كمیسیون تلفیق مصوبه ای داشته كه بر اساس آن اجازه چشیدن طعم فروش كالاهای قاچاق به دولت داده شده و دولت یك قاچاق فروش می شود؛ این در شرایطی است كه هیچ یك از واردكنندگان، صادركنندگان و فعالان اقتصادی اجرای چنین مصوبه ای را جایز ندانسته و آن را به ضرر منافع ملی و پشتیبانی از تولید داخلی عنوان می كنند.
آنها در گفتگو با خبرنگار مهر به صراحت اعلام می كنند كه ورود درآمد حاصل از فروش كالاهای قاچاق به اقتصاد ایران، آنهم بصورت رسمی، یك امر مذموم است اما بدتر از آن فروش این كالاها از جانب دولت و نگرش درآمدزایی در این خرید و فروش است.
عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مصوبه روز یكشنبه كمیسیون تلفیق بسیار جای تعجب داشت چون كه اصولا مجلس باید سازكارهایی را تدوین كند كه ورود كالاهای قاچاق به اقتصاد ایران به حداقل ممكن برسد نه اینكه آن را به رسمیت شناخته و اجازه فروش این كالاها را هم به دولت بدهد.
وی می افزاید: مجموعه راهكارهایی باید در اقتصاد ایران بكار گرفته شود كه واردات به صورت غیررسمی برای واردكنندگان مقرون به صرفه نباشد و تولید داخل از محل قاچاق كالا نبیند. این در شرایطی است كه اكنون رقابت نابرابری را برای كالاهای ایران رقم زده و زمینه ساز رقابتی نبودن تولید شده است.
همچنین علیرضا مناقبی رئیس مجمع واردات هم در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز تعجب نسبت به مصوبه كمیسیون تلفیق می گوید اصولا كالای قاچاق و واردات غیررسمی یك تخلف محض و آشكار از جانب قاچاقچیان است كه به هیچ عنوان نباید به رسمیت شناخته شود در حالی كه با مصوبه كمیسیون تلفیق به نظر می رسد كه این كالاها به رسمیت شناخته شده و تخلف نیستند در حالی كه خلاف اگر خلاف است برای همه باید در نظر گرفته شود و واردات كالاهای قاچاق هم مطابق قانون یك تخلف كاملا آشكار است كه اگر قرار باشد دولت، آن را در بازار عرضه نموده و بفروشد تولید داخلی را تضعیف كرده است ضمن اینكه همان كالا قدرت رقابت را از كالاهای وارداتی خواهد گرفت چون كه حقوق و عوارض گمركی پرداخت نكرده و بسیار ارزان تمام شده است.
وی می افزاید: اما و اگرهای زیادی در مورد فروش كالاهای قاچاق به ذهن متبادر می گردد به این مفهوم كه دولت با چه مكانیزمی مقرر است این كالاها را قیمت گذاری كند و شیوه فروش آنها در بازار چه خواهد بود؟ این در شرایطی است كه مقام معظم رهبری هم بارها تاكید كرده اند كه باید كالاهای قاچاق به آتش كشیده شوند و حال مشخص نمی باشد كه مجلس با چه انگیزه ای فروش كالاهای قاچاق برای دولت را آزاد كرده است.
مناقبی تصریح كرد: دولت به جای پشتیبانی از تولید ملی اگر قرار باشد كه كالای قاچاق بفروش ومنابع آن را صرف تولید اشتغال نماید به صورت قطع اشتغال موجود را هم از دست خواهد داد. ازاین رو باید در وهله اول باید به فكر حفظ اشتغال موجود بود و بعد از آن بتوان با سرمایه گذاری و جذب منابع مالی، زمینه های افزایش تولید و اشتغالزایی را فراهم كرد.
رئیس مجمع واردات معتقد می باشد كه دولت نباید به هیچ عنوان زیر بار اجرای این مصوبه كمیسیون تلفیق رود و به نظر می رسد نمایندگان در صحن علنی مجلس هم نباید به این مصوبه رای دهند چون كه به هر حال هر موردی كه تصویب شود مجری آن مهم است و روسیاهی فروش كالاهای قاچاق به صورت قطع برای دولت خواهد ماند. پس بهتر است كه دولت هم زیر بار اجرای چنین مصوبه ای نرود و حتی اجازه تصویب نهایی آن را هم ندهد.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر حال باید منتظر ماند و دید كه صحن علنی مجلس در مقابل چنین مصوبه ای چه واكنشی نشان خواهد داد و فروش كالاهای قاچاق از جانب دولت بر مبنای مصوبه كمیسیون تلفیق چقدر نظر مثبت نمایندگان را به خود جلب خواهد نمود.

1396/10/19
23:41:12
5.0 / 5
4666
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی