مهر خبر می دهد؛

راهكار جدید دولت برای جذب ارز پتروشیمی ها، خوراك ۳۸۰۰تومانی بگیرید

راهكار جدید دولت برای جذب ارز پتروشیمی ها، خوراك ۳۸۰۰تومانی بگیرید

لوازم فلزی: یك مقام مسئول از تصمیم جدید برای ارائه خوراك ارزان به پتروشیمی ها اطلاع داد و اظهار داشت: شركت های پتروشیمی در قبال دریافت خوراك با نرخ دلار ۳۸۰۰ تومانی، ارز خویش را ۴۲۰۰ تومان به دولت می دهند.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، پتروشیمی ها هنوز هم حاضر نیستند كه ارز خویش را با نرخ ۴۲۰۰ تومان به بانك مركزی بدهند. این نخستین باری نیست كه البته آنها از ارائه ارز حاصل از صادرات خود به دولت سر باز می زنند. زمستان گذشته بود كه دولت با شكل گیری بحران ارزی و رسیدن نرخ دلار به مرز ۶۰۰۰ تومان، از پتروشیمی ها درخواست نمود كه ارز خویش را در بازار بفروشند. آنها هم با ارائه ارز خود در بازار، توانستند چند روزی بازار را آرام نگاه دارند. اما باز هم با تلاطمات ارزی، وسوسه نگهداری برای فروش به نرخ بالاتر به جان پتروشیمی ها افتاد و عرضه ارز آنها متوقف گردید.
در این میان البته دولت هم با اجرای سیاست یكسان سازی نرخ ارز كه از بیست و یكم فروردین ماه امسال از جانب اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور اعلام كرد، تلویحا بارها و بارها اعلام نمود كه نمی تواند صادركنندگانی را از معافیت مالیاتی و سایر مشوق ها همچون جوایز صادراتی و نرخ های ترجیحی در نظام بانكی برای تسهیلات بانكی، برخوردار كند كه حاضر نیستند ارز خویش را به بازار عرضه كنند.
اما حتی با این محدودیت هایی كه دولت در دوران یكسان سازی نرخ ارز از فروردین ماه تاكنون اعمال كرده است، باز هم صادركنندگان پتروشیمی حاضر نیستند كه ارز خویش را در داخل كشور و در سامانه نیما ارائه كنند؛ یا حتی اگر بعضی از صادركنندگان پتروشیمی هم عرضه می كنند، اما همه آنها این كار را انجام نمی دهند.
حال دولت می خواهد با مشوق هایی كه به صادركنندگان پتروشیمی ارائه می دهد، ارائه ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومانی را برای آنها جذاب كند.
یك مقام مسئول در نظام بانكی در گفتگو با خبرنگار مهر با تائید تصمیم جدید دولت به عنوان مشوق به واحدهای پتروشیمی می گوید: دولت تصمیم دارد كه خوراك پتروشیمی ها كه تا پیش از این با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی، در اختیار آنها قرار می گرفت، اكنون با نرخ ۳۸۰۰ تومانی همانند كالاهای اساسی در اختیار آنها قرار دهد.
وی می افزاید: در ازای دریافت خوراك با ۴۰۰ تومان كمتر از نرخ قبلی، قرار بر این است كه پتروشیمی ها ارز خویش را به نرخ ۴۲۰۰ تومانی به دولت بفروشند. با این حساب، دریافتی هر دلار برای صادركنندگان پتروشیمی چیزی حدود ۴۶۰۰ تومان خواهد بود.
این تصمیم دولت در حالی است كه صادركنندگان بخش خصوصی، هنوز با بلاتكلیفی های بسیاری در مورد نحوه فروش ارز حاصل از صادرات خود مواجه هستند؛ به نحوی كه در ایام ابتدایی اجرای یكسان سازی نرخ ارز، مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، اعلام نمود كه دولت تصمیم دارد بعنوان یكی از راهكارها، اجازه دهد كه ارز حاصل از صادرات با نرخ توافقی میان صادركننده و واردكننده خرید و فروش شود؛ اما تا این لحظه هیچ تصمیم شفاف و مشخصی در این رابطه اتخاذ نشده است. باآنكه خیلی از اعضای تیم اقتصادی دولت هم موافق با این راهكار بوده و آن را راهی برای رونق و تشویق صادرات می دانند.

1397/03/20
00:58:11
5.0 / 5
5066
تگهای خبر: بازار , دولت , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی