وزیر نیرو اعلام كرد:

ساز و كارهای اقتصاد آب در بخش كشاورزی، رتبه پنجم سطح زیر كشت آبی

ساز و كارهای اقتصاد آب در بخش كشاورزی، رتبه پنجم سطح زیر كشت آبی

به گزارش لوازم فلزی وزیر نیرو با تشریح ساز و كارهای اقتصاد آب در بخش كشاورزی اظهار داشت: رتبه پنجم سطح زیر كشت آبی در دنیا، به ایران اختصاص داده شده است.


به گزارش لوازم فلزی به نقل از وزارت نیرو، رضا اردكانیان امروز در كنفرانس اقتصاد آب با اشاره به اینكه وظیفه ذاتی دولت، فراهم آوردن حداقل نیاز پایه آبی كلیه آحاد كشور است، اظهار داشت: مردم باید در تمامی نقاط كشور دسترسی اقتصادی و فیزیكی به حداقل نیاز پایه آب را داشته باشند و این از وظایف ذاتی دولت ها به حساب می آید.
وزیر نیرو اضافه كرد: در این میان باید پذیرفت زمان دسترسی به منابع آب فراوان برای توسعه با هزینه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اندك، سپری شده و خیلی از كشورهای جهان، در حال ورود به مرحله مدیریت منابع آب بر مبنای اقتصاد آب رو به رشد هستند.
وی خاطرنشان كرد: توجه به این مورد بر پایه رقابت روزافزون برای بهره وری از آب استوار است كه هم اكنون با عنایت به میزان مصارف آب و سرانه مصرف، ایران در گروه كشورهای مواجه با كمبود آب قرار دارد و لزوم اهمیت و توجه بیشتر به مقوله اقتصاد آب واضح تر از قبل شده است.
اردكانیان با اشاره به اینكه صرف نظر از میزان كارآیی، سیاست های موجود كشور در زمینه مدیریت آب، این سیاست ها برای پاسخگویی به چالش های آتی فراروی آب مناسب و كافی به نظر نمی رسد، تصریح كرد: آمارها نشان داده است در شرایطی كه فقط ۱۲ درصد مساحت ایران زیر كشت می رود، حدود ۹۰ درصد آب در بخش كشاورزی به صورت ناخالص مصرف می گردد و بازدهی آن كمتر از ۴۰ درصد متوسط جهانی تولید محصول خشك به ازای هر مترمربع آب مصرفی است.
وی افزود: تنها ۱۱ درصد تولید ناخالص كشور از طریق كشاورزی بوده است؛ به نحوی كه سطح زیر كشت آبی كشور به ۸.۸ میلیون هكتار رسیده درحالی كه ایران صرف نظر از سطح زیر كشت آبی، پنجمین كشور جهان است اما سی امین تولیدكننده محصولات آبی به حساب می آید، پس ساز و كارهای موجود اقتصاد آب در بخش كشاورزی كارآمد نیست.
به گفته این عضو كابینه دوازدهم، بخش عمده كشاورزی ما معیشتی است و نزدیك به ۹۲ درصد زمین های كشاورزی در روستاها خرده مالكی است و بیشتر از ۹۴ درصد از اقتصاد روستایی در ایران وابسته به كشاورزی و دامپروری است كه با معیارهای اقتصادی و صنعتی دنیای پیشرفته امروز فاصله دارد و از جانب دیگر تحمیل بار اشتغالزایی بخش آب و كشاورزی با سیستم فعلی علاوه بر صدمه جدی به منابع آبی، در اشتغالزایی هم موفق عمل نكرده است.
اردكانیان اظهار داشت: در دنیای امروز خیلی از كشورها مسیر توسعه را از تربیت اقتصاد غیر كشاورزی و روستایی شروع كرده اند؛ باآنكه در روستاهای كشور ما خوشبختانه این قابلیت وجود دارد كه با استفاده از صنایع تبدیلی، گردشگری و صنایع دستی سهم اقتصاد غیركشاورزی ارتقا یابد.

1397/09/28
21:47:18
5.0 / 5
4726
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , دولت , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی