گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر؛
پیش فروش های دردسرساز خودروسازان، هشدارهایی كه جدی گرفته نشد
لوازم فلزی: خودروسازان در حالی باوجود تعهدات قبلی به مشتریان، هنوز هم ولع ثبت نام های جدید را دارند كه شركای خارجی شان می گویند نسبت به پیش فروش های بی برنامه و عدم تامین قطعه، به آنها آگهی داده بودند.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، با آغاز زمزمه هایی در دولت در خصوص افزایش نرخ رسمی خودرو با مصوبه ستاد تنظیم بازار و به موازات آن، كنار رفتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده كه در تعهدات قبلی خودروسازان بود، متوقف گردید و هر روز به بهانه های مختلف، تعداد زیادی از مشتریانی كه باید در موعدهای مشخص، خودروهای خودرا تحویل می گرفتند، با ممانعت خودروسازان در ایفای تعهداتشان مواجه گشتند. در سبد خودروهایی كه خودروسازان با ولع بسیار، مبادرت به پیش فروش آنها كرده بودند، طیف متنوعی از خودروهای داخلی و تولید مشترك با خودروسازان خارجی قرار داشت كه میزان تولید با عنایت به گرفتاری های تحریم و وضع آغازین تحریم ایالات متحده آمریكا همزمان با خروجش از برجام بر روی صنعت خودروسازی، اساسا به مرور كاهش می یافت و بدین سبب خودروسازان قادر به عمل به ایفای تعهدات خود در این رابطه نبودند. حالا كار به جایی رسیده است كه خیلی از خودروهای ثبت نامی تولید مشترك ایرانی با خودروسازان فرانسوی، باوجود اینكه با افزایش قیمت از طرف خودروساز و اجبار مشتریان به پرداخت آن مواجه شده است، اما مابه التفاوت ها دریافت شده و خودرویی به دست مصرف كننده نرسیده است؛ در عین حال، به زعم برخی منابع آگاه در خودروسازان خارجی كه شریك ایران در دوران پسابرجام بودند، هشدارهای لازم در ارتباط با نبود قطعه و پك های در رابطه با تولید خودروهای مشترك، به مدیران خودروسازی داده شده بود؛ اما آنها تنها به فكر جمع كردن منابع مالی از دست مردم برای پوشاندن ناكارآمدی های خود بودند. یك منبع باخبر در رنوپارس هم در گفتگو با رسانه ها اعلام نموده كه به مدیران پیشین سایپا در زمینه پیش فروش بیشتر از ظرفیت محصولات رنو شامل ساندرو، استپ وی و تندر ۹۰ آگهی داده بود اما آنها بدون توجه به این مساله و بدون هماهنگی با رنو و با آگاهی از ناتوانی در تامین، پیش فروش صورت داده بودند. یكی از خریداران خودروی مشترك تولید ایران خودرو با پژو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: باوجود اینكه برای خرید پژو ۲۰۰۸ یك دوره مابه التفاوت از ما به علت افزایش نرخ ارز و موارد مترتب بر هزینه های خودرو دریافت شده است، اما هنوز با گذشت بیشتر از شش ماه خودرویی تحویل نگرفته ایم و بدین سبب خودروسازان در این زمینه علاوه بر اینكه به حاشیه بازار دامن زده اند، خودروهای ثبت نامی را هم تحویل نداده و به تعهدات خود عمل نمی كنند. وی می افزاید: الان برخی زمزمه ها در خصوص این است كه مجدد از مشتریان مابه التفاوت دریافت شود تا قیمت به حاشیه بازار نزدیك شود، در صورتی كه این خودروها سال ۹۶ و پیش از نوسانات ارزی ثبت نام شده و علاوه بر اینكه تاخیر در تحویل خودرو وجود دارد، یك مرحله هم مابه التفاوت دریافت شده است. در این میان انتظار داریم سازمان حمایت و دستگاههای نظارتی بر روی این مساله هم نظارت داشته باشند. یكی دیگر از خریداران خودروهای داخلی باز از شركت سایپا در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه این گروه خودروساز، ثبت نام كنندگان را وادار كرده تا به جای خودروی استپ وی، سایر خودروها را تحویل بگیرند، در صورتی كه همان خودروهایی هم كه برخی مشتریان راضی شده و برای دریافت دو خودرو به جای استپ وی اعلام آمادگی كرده اند هم، به آنها تحویل داده نشده است. وی می افزاید: حالا برخی نمایندگی های شركت سایپا، خودروهایی كه به ازای استپ وی برای مشتریان و ثبت نام كنندگان در نظر گرفته اند را، با قیمتهای جدید محاسبه می كنند و گاهی به مشتریان باوجود اعلام قبلی، یك خودرو بیشتر تحویل نمی دهند و اگر فرد متقاضی بخواهد دو خودرو را مطابق با بیان قبلی دریافت كند، باید مابه التفاوت بپردازد؛ یا اینكه یك خودرو بگیرد و مابقی پول خودرا نقدا از نمایندگی دریافت نماید. تمام اینها در شرایطی است كه باز هم عطش ثبت نام خودرو در خودروسازان وجود دارد و آنها باز هم باوجود تعهدات سنگینی كه دارند، مبادرت به دریافت تعهد جدید می كنند. اینجا است كه دستگاههای نظارتی باید وارد شده و حقوق مصرف كنندگان را اعاده نمایند. این در شرایطی است كه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم دیشب وعده افزایش قیمت خودرو را داده است و گفته كه خودروسازان باید به تعهدات خود عمل كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب