گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر؛
قیمت گذاری خودرو برمبنای حاشیه بازار متوقف شود
لوازم فلزی: كارشناسان معتقدند شیوه فعلی قیمت گذاری خودرو كه به خودروساز اجازه می دهد محصولات خودرا ۵ درصد زیرقیمت حاشیه بازار قیمت گذاری كند، نمی تواند ضامن منافع خریداران باشد و باید اصلاح گردد.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، مدتها است كه بازار خودرو آشفته است. بازاری كه هنوز هم باوجود سیاست های دولت در خصوص در نظر گرفتن ۲۰ درصد تولید روزانه برای فروش فوری، همچنان برای واسطه ها و دلالان جذابیت دارد. همین چند ماه پیش بود كه خودروسازان با وارد آوردن فشار مضاعف به دولت برای آزادسازی قیمت ها، وعده دادند تا فاصله قیمتی بازار آزاد با كارخانه را كم كنند و به این وسیله، قیمت را در بازار آزاد بشكنند؛ موضوعی كه البته درست عكس آن تعبیر شد.اكنون معین نمی باشد كه قیمت خودرو در حاشیه بازار را چه كسی تعیین می كند كه خودروسازان ۵ درصد زیر قیمت آن می فروشند؛ طبیعی است هر چه قیمت خودرو در بازار آزاد بالاتر می رود، این خودروسازان هستند كه باز هم یك گام به جلو گذاشته و نه تنها بازار را به اندازه كافی تأمین نمی كنند تا تب و تاب دلالی بخوابد، بلكه روز به روز هم قیمت را بالاتر می برند تا مصوبه دولت را اجرا كرده باشند.قیمت گذاری خودرو برمبنای نرخ حاشیه بازارتجربه نشان داده قیمت گذاری خودرو برمبنای نرخ حاشیه بازار، همواره با مشكلاتی همراه بوده و خواهد بود. بررسی ها نشان داده است این شیوه قیمت گذاری باعث شده تا قیمت كارخانه محصولات نیز، جهش قابل توجهی پیدا كند و پس لازم است همچنان، نهادی مستقل از خودروسازان با وضع فرمولی پویا برمبنای نهاده های تولید كه به صورت ماهانه توسط بانك مركزی به روز می شود، قیمت خودروها را محاسبه كند. البته كارشناسان صنعت خودرو هم بر این باورند كه باید برای محصولات گران قیمت تری كه دارای مزیت نسبی صادراتی هستند، قیمت خودرو مطابق با «ارزش صادراتی» آن تعیین گردد.یكی از مسائل پر مناقشه این روزهای اقتصاد ایران، قیمت گذاری خودرو است و این مساله به یكی از چالش های فعلی صنعت خودرو تبدیل گشته است؛ به نحوی كه طبق مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، قیمت گذاری خودرو سپس ماه ها كش و قوس فراوان از شورای رقابت به سازمان پشتیبانی از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان منتقل شد. سازمان حمایت باز برمبنای وظیفه محول شده، از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو رونمایی نمود.بر این اساس، در امتداد تصمیم وزارت صنعت، قیمت گذاری خودرو برمبنای نرخ حاشیه بازار از بهمن ماه سال جاری به خودروسازان ابلاغ شد؛ بطوریكه خودروسازان از شروع بهمن ماه ملزم شدند كه قیمت خودرو را با كمتر از ۵ درصد حاشیه بازار تعیین كنند؛ اما تجربه ناموفقی در بازار رقم خورده است.مروری بر تجارت سال های گذشته نشان داده است كه تابحال مسئولان، فرمول های مختلفی را برای قیمت گذاری خودرو طی سالیان متمادی در نظر گرفته اند. تجربه صنعت خودرو در سال ۹۱ حاكی از این است كه قیمت گذاری برمبنای نرخ حاشیه بازار با مشكلاتی همراه می باشد. در واقع تجربه سازمان حمایت در خصوص قیمت گذاری برمبنای نرخ حاشیه بازار نتیجه مطلوبی نداشته است. در آن سال ها عرضه محصولات خودروسازان با این روش سبب شد تا قیمت كارخانه جهش قابل توجهی پیدا كند و نارضایتی را در سطح جامعه به وجود آورد.تبعات آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاریآزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری به معنای واگذاری قیمت به عرضه كنندگان است. در واقع عرضه كنندگان برمبنای میزان عرضه محصول در بازار می توانند قیمت را افزایش یا كاهش دهند. زمانی كه قیمت در اختیار عرضه كننده قرار می گیرد، عرضه كننده برای تأمین سود مورد نیاز خود، مخیر میان دو تصمیم است. یا عرضه خودرا افزایش داده و با كاهش قیمت و حاشیه سود، سود مورد نظر خودرا بوسیله افزایش فروش تأمین نماید و یا اینكه عرضه خودرا كاهش داده و قیمت و حاشیه سود را افزایش دهد.در این باره قاضی پور، عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: آزادسازی كامل قیمت خودرو و اینكه در فرآیند قیمت گذاری خودرو هیچگونه نظارتی بر خودروساز نباشد، انحصار را بیشتر می كند و مصرف كنندگان ضربه اصلی را در این شرایط خواهند خورد. وی با اشاره به اینكه در كشورهایی كه خودروسازان قیمت محصولات خودرا مشخص می كنند، انحصار در بازار خودرو وجود ندارد، اظهار داشت: در كشورهای پیشرفته خودروسازان زیادی در حال فعالیت هستند و به سبب اینكه رقابت بین آنها برقرار است، انحصار به وجود نمی آید.این عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس اشاره كرد: پیش نیاز آزادسازی قیمت خودرو، ایجاد قطب سوم و چهارم خودروسازی در كشور است.نهاد مستقل باید قیمت گذاری كندبر این اساس، پیشنهاد می شود شیوه فعلی قیمت گذاری خودرو اصلاح گردد و محصولات خودروسازان با قیمت حاشیه بازار عرضه نشوند. در این باره امیرحسین عسكریان، كارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینكه بایستی نهادی مستقل از خودروسازان متولی قیمت گذاری خودرو باشد، اشاره كرد: پیش نیاز نظارت و قیمت گذاری خودرو توسط این نهاد وضع فرمول جدید قیمتی برمبنای ارزش نهاده های تولید است.وی اضافه كرد: در واقع بایستی فرمول قیمت گذاری خودرو برمبنای ارزش نهاده های تولید، به صورت ماهیانه و برمبنای آمار اعلامی بانك مركزی به روز شده و امكان پیش بینی از طرف مردم و تولیدكنندگان برای آن فراهم باشد.تعیین قیمت خودرو در بازار داخلی مطابق با «ارزش صادراتی»كارشناس صنعت خودرو اشاره كرد: همین طور پیشنهاد می شود برای تعیین قیمت خودروهای دارای مزیت صادراتی نسبی، آن خودرو برای كشف قیمت در سازوكاری مشخص و نظارت شده، در بازارهای صادراتی عرضه شده و تعداد مشخصی به فروش رود. بدین سان قیمت آن خودرو كشف می شود. در ادامه می توان قیمت خودروی داخلی را بعنوان ضریبی از قیمت این خودرو در بازار صادراتی تعیین نمود. این ضریب می تواند به مقدار صادرات همان خودرو بستگی داشته باشد.عسكریان اظهار داشت: بعنوان نمونه اگر خودرویی دارای سهم فروش صادراتی ۱۰ درصد باشد، آن گاه خودروساز مجاز است قیمت آن خودرو در داخل را تا سقف ۱.۱ برابر قیمت بازارهای صادراتی تعیین نماید.وی درانتها با اشاره به اینكه برمبنای پیشنهاد فوق، كشف قیمت واقعی یك خودرو برمبنای قیمت گذاری در یك بازار رقابتی انجام می گیرد، اظهار داشت: با این اقدام خودروسازان مجاب می شوند محصولات صادرات محور تولید نمایند و توانایی رقابت در بازارهای بین المللی را داشته باشند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب