طی یك ماه

تعاون بیشتر از ۴۰۰۰ نفر را شاغل كرد

تعاون بیشتر از ۴۰۰۰ نفر را شاغل كرد

لوازم فلزی: برمبنای آمارهای مركز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، در اردیبهشت ماه امسال، 233 شركت تعاونی تاسیس و برای 4666 نفر اشتغالزایی شده است.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، برابر آمارهای به دست آمده از سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت تعاون طی اردیبهشت ماه امسال، ۲۳۳ شركت تعاونی و یك اتحادیه تشكیل و ثبت شده است. تعداد اعضای كل این تعاونی ها ۵۸۷۰ نفر بوده و برای ۴۶۶۶ نفر اشتغالزایی شده است.

در این گزارش، بخش های صنعت و كشاورزی بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده را به خود اختصاص داده اند. بیشترین تعداد عضو هم متعلق به تعاونی های دارای فعالیت خدمات عمومی و اجتماعی و بهداشت و مددكاری اجتماعی و بیشترین تعداد شاغلان در بخش های صنعت و خدمات عمومی و اجتماعی بوده است.

مقایسه گزارش سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت تعاون در فروردین ماه امسال نشان داده است كه طی این ماه ۱۱۳ شركت تعاونی با عضویت ۱۶۰۶ نفر تشكیل شده و برای ۱۳۹۶ نفر اشتغالزایی كرده است؛ در واقع آمار تشكیل و ثبت تعاونی ها در اردیبهشت ماه افزایش داشته و تعداد اعضا چهار برابر شده است؛ همین طور تعداد اشتغال به وجود آمده ۳۲۷۰ نفر بیشتر شده كه نشان از اقبال به بخش تعاون دارد.





كاهش ۷۱ درصدی تعداد فرصت های شغلی در بخش تعاون

اما مقایسه عملكرد فروردین ماه ۱۳۹۸ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۷ بیان كننده آن است كه تعداد تعاونی های ثبت شده در فروردین ماه سال جاری ۱۱۳ واحد بوده كه در مقایسه با ماه گذشته (۳۸۱ واحد) كاهشی معادل ۷۰ درصد را نشان داده است. تعداد اعضا نیز كاهشی ۷۱ درصدی و تعداد فرصت شغلی كاهشی ۷۶ درصدی را به دنبال داشته است.

باوجود پایین بودن سهم بنگاه های كوچك و متوسط در تولید ناخالص داخلی كه ناشی از بنگاه داری بخش دولتی و شبه دولتی در كشور است، تعاونی ها می توانند با تاكید بر اصول كار مالكی نقش مهمی در پروسه رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزان قیمت در چارچوب بنگاه های كوچك وSME ها ایفا كنند.

در حال حاضر بیشتر از ۹۸ هزار شركت تعاونی با وجود ۱.۷ میلیون نفر فرصت شغلی در كشور فعالیت می نمایند. در بند دوم اصل ۴۳ قانون اساسی و قانون تعاون مصوب سال ۱۳۷۰ ایران، ماموریت بخش تعاون، ایجاد اشتغال برای كسانی است كه قادر به كار هستند اما سرمایه كافی در اختیار ندارند.

به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، معاونت تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اخیراً از ارسال طرحی به دولت آگاهی داده كه به سبب آن، ضمن تثبیت و صیانت از یك میلیون و ۷۰۰ هزار شغلی كه در بخش تعاون وجود دارد، طرح های نیمه تمام بالای ۷۰ درصد پیشرفت در بخش تعاون تكمیل و زمینه توسعه كسب و كارهای بخش تعاون در چارچوب تكمیل زنجیره های ارزش فراهم می شود.





منبع:

1398/03/09
14:37:50
5.0 / 5
4672
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , خدمات , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی