گزارش لوازم فلزی؛
کیفیت حلقه گمشده تولید داخل
به گزارش لوازم فلزی ۲۰ دیماه یک تصادف زنجیره ای در بهبهان رخ داد؛ ابتدا مه گرفتگی علت بروز حادثه اعلام گردید اما در ادامه شاهد موج انتقادات نسبت به کیفیت خودرو های داخل از جانب مراجع مختلف بودیم.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، بامداد روز دوشنبه ۲۰ دیماه در محور بهبهان-رامهرمز در یک تصادف زنجیره ای ۵۹ خودرو به هم برخورد کردند که نتیجه آن فوت ۵ نفر از هموطنان بود؛ حادثه ای که ابتدا به مه گرفتگی و خطای انسانی ارتباط داده شد اما در ادامه انتقادات گسترده ای از جانب سازمان ملی استاندارد و پلیس را در مورد بی کیفیت بودن خودرو های ایرانی به دنبال داشت. موضوعی که سالهاست از جانب مردم و مسؤلان مختلف اعلام می شود اما این انتقادات در این سال ها صرفا روی کاغذ و پشت تریبون مانده و نتیجه ای نداشت.
آنطور که مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد گفته است: «سازمان استاندارد کیفیت خودرو ها را کف گرفته یا استانداردها در سطح بین المللی تدوین شده است اما خودروسازان توانایی اجرای آنرا ندارند. استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست. نظام ارزیابی کیفی خودرو، مجموعه ای از عوامل و مولفه هاست. ما کفِ کیفیت را در نظر گرفتیم اما همان هم رعایت نمی گردد. این که استانداردها رعایت نمی گردد به این سبب است که استانداردها به کمک خودروسازها تدوین و ابلاغ می شود اما در نهایت خودروسازان ملزم به اجرا هستند که به بهانه ها و در برهه های مختلف (همچون بهانه تحریم ها) از رعایت آنها سر باز می زنند.»
همچنین سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کل کشور ضمن انتقاد شدید از وضعیت تولید خودرو، اظهار داشت که «قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت می کنید اما خودرو ناایمن و ارابه مرگ به دست آنها می دهید. یک جایی در تصادف می بینیم راننده قصور کرده است ولی وسیله باید از راننده دفاع کند نه این که بمب متحرک باشد، در بعضی از تصادفات مشاهده می نماییم که از پشت به یک خودرو زده اند و خودرو فوراً منفجر شده است!»
چرا ایربگ ها باز نشدند؟
بر این اساس یکی از مهم ترین انتقادات مطرح شده در مورد تصادف مذکور، باز نشدن ایربگ خودرو ها بود. آنطور که پلیس اعلام نمود از ۵۹ خودرو تنها ایربگ یک خودرو باز شده بود.
در این رابطه پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد به مهر اظهار داشت: در این حادثه خودروی سنگین وجود داشته که با خودرو های سبک برخورد کرده و سبب مچاله شدن بعضی از خودرو ها شده است. همینطور هنوز مشخص نیست سرعت خودرو ها چقدر بوده است.
وی اظهار داشت: بر همین مبنا برای دریافت جزئیات بیشتر، سازمان ملی استاندارد طی مکاتبه ای با پلیس راهور، خواهان دریافت گزارش کارشناسی تصادف بهبهان شده است. زمانی که گزارش را دریافت نماییم می توانیم در مورد علل بروز حادثه توضیحات دقیقی عرضه نماییم.
پیرایش اضافه کرد: همینطور در صورت اجاره پلیس، بازدیدی از خودرو های تصادف کرده خواهیم داشت تا عملکرد خودروساز در ساخت خودرو را ارزیابی نماییم. با عنایت به این که از سال ۹۲ به این سو نصب ایربگ الزامی شده است، در صورتیکه خودرو ها تولید سال ۹۲ به این سو باشند و محرز شود که از قطعات غیراستاندارد در این خودرو ها استفاده شده، اساسا برخورد قانونی لازم را با خودروسازها انجام می دهیم.
جزئیات استانداردهای تعلیق شده خودرو
علاوه بر باز نشدن ایربگ ها، مبحث تعلیق بعضی از استانداردهای تولید خودرو هم بعد از این تصادف مورد توجه قرار گرفت. اهمیت این مورد آنجاست که بعضی از این استانداردهای تعلیق شده نقش مهمی در پیشگیری از بروز تصادفات دارند؛ بعنوان نمونه با نصب ترمز اضطراری هوشمند بر روی کامیون ها و اتوبوس های تولید داخل، خیلی از تصادفات رخ نمی دهد و میتوان با استفاده از سیستم جلوی بروز حوادث زیادی را گرفت. اما ایربگ سیستمی است که پس از بروز حادثه عمل می کند و فقط سبب خسارت کمتر می شود.
خبرگزاری مهر اردیبهشت ماه سالجاری جزئیات تعلیق ۹ استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه الزامی برای صنعت خودرو را اعلام نموده بود که بر این اساس این استانداردها شامل حفاظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، کنترل پایداری در ترمزگیری، چراغ رانندگی در روز، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم اخطار انحراف از مسیر، استقامت کابین خودرو های تجاری است.
وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد به مهر اظهار داشته بود: «با توجه به تحریم های اعمال شده ضد صنعت خودروی کشور و تاثیر آن در تولید داخلی، شورایعالی استاندارد که رعایت ۸۵ استاندارد را برای صنعت خودرو الزامی کرده بود، اجرای ۹ استاندارد را تعلیق کرده است. با تعلیق ۹ استاندارد، هم اکنون رعایت ۷۶ استاندارد از جانب خودروسازان الزامی است.»
البته آنطور که مرندی مقدم گفته بود «این ۸۵ استاندارد مجموعه ای از استانداردهاست و وقتی می گوئیم ۹ استاندارد تعلیق شده به معنای این نیست که همه خودرو های ساخته شده این ۹ استاندارد را رعایت نکرده اند؛ شاید یک یا دو مورد از این استانداردها برای یک خودرو باشد.»
۳ استاندارد در هیچکدام از خودرو ها اجرایی نمی شود
پیرایش در این رابطه به مهر اظهار داشت: طی سنوات گذشته، خودروسازان اعلام نمودند که با عنایت به محدودیت های موجود همچون تحریم، نمی توانند ۹ استاندارد از ۸۵ استاندارد را رعایت نمایند. در آن زمان تصمیم بر این شد که این ۹ استاندارد به صورت موقت تعلیق شوند. منتهی حالا نظر سازمان استاندارد و ریاست سازمان استاندارد این است که این استانداردها باید اجرا شوند.
مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: با عنایت به اهمیت موضوع، الزامی شدن این ۹ استاندارد را در شورایعالی استاندارد با حضور نمایندگان قوه قضاییه، مقننه و مجریه مطرح خواهیم کرد که امیدواریم با الزامی شدن این ۹ استاندارد موافقت شود.
وی تصریح کرد: از سویی دیگر ۶ مورد از این ۹ استاندارد شامل حفاظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، کنترل پایداری در ترمزگیری و چراغ رانندگی در روز و الزامات نصب چراغ در پلتفرم های قدیمی قابلیت اجرا ندارد که متأسفانه این خودرو ها، پرتیراژترین خودرو ها هم هستند.
پیرایش اظهار داشت: همینطور ۳ استاندارد الزامی دیگر شامل ترمز اضطراری پیشرفته برای خودرو های سنگین، سیستم اخطار انحراف از مسیر و استقامت کابین خودروی تجاری در هیچکدام از خودرو ها اجرایی نمی گردد.
منبع: metalsaz.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب