اتاق تهران گزارش داد؛
افزایش ۵۵ برابری نتیجه سرکوب قیمت شیر خام
لوازم فلزی: بااینکه اصل سرکوب قیمت با هدف پشتیبانی از مصرف کننده و گردش چرخه ای صنعت اجرا می شود اما نه فقط منجر به افزایش 55 برابری قیمت شیر خام شده بلکه سرانه مصرف خانوارها در همه دهک ها را کاهش داده است.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، در پژوهشی که از طرف اتاق تجاری تهران با همکاری اندیشکده کسب وکار شریف انجام شده، لطمه های ناشی از قیمت گذاری دستوری هشت گروه کالایی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و پژوهشگران و کارشناسان اقتصادی این مطالعات، راهکارهایی را نیز برای نحوه خروج از قیمت گذاری ها با هدف بهبود راندمان و بدون لطمه وارد شدن به اقشار کم درآمد ارائه کرده اند.
یکی از این گروههای کالایی هشت گانه که مورد مطالعه قرار گرفته، صنعت لبنیات است؛ این گزارش ردپای سیاست های اشتباه و لطمه زای قیمتی در این صنعت را بررسی نموده و بر لزوم تفکیک وظایف حمایتی دولت از وظیفه بازارسازی تاکید می کند.
جالب اینکه، با وجود تمام تلاش ها برای تثبیت قیمت شیر و محصولات لبنی، قیمت شیر خام، بین سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۹، حدود ۵۵ برابر شده است؛ در صورتیکه شاخص قیمت مصرف کننده در همین دوره، حدود ۳۵ برابر شده است و تورم شیر و لبنیات بالاتر از میانگین تورم سایر کالاها بوده است.
از سوی دیگر، نتیجه سرکوب نرخها درجا زدن در تولید و افزایش قیمت، فراتر از تورم است و یکی از با اهمیت ترین تبعات بالا رفتن قیمت محصولات لبنی، کاهش سرانه مصرف آن در کشور است، بطوریکه آمارها نشان دهنده کاهش سرانه مصرف خانوارها در همه دهک هاست. این در حالیست که اصل سرکوب قیمت و اعطای یارانه با هدف پشتیبانی از مصرف کننده و گردش چرخه ای صنعت اجرا می شود.
سیاستگذار سالهای متمادی در تمام حلقه های تولید شیر و لبنیات دخالت کرده و خیلی از این دخالت ها، غیرضرورری، نابهینه و برخلاف مصالح صنعت و مصرف کننده بوده است. این دخالت ها به تولید ضربه زده، کیفیت محصولات لبنی را پایین آورده و فساد و ناکارآمدی به وجود آورده است. هدف ظاهری، تامین لبنیات کافی برای عموم جامعه است؛ اما در حقیقت نتیجه این بوده است که مردم لبنیات کمتر باکیفیت پایین تر و قیمت گران تر مصرف کرده اند.
این پژوهش البته راهکارهایی را در سه بخش «قیمتگذاری نهاده و یارانه»، «قیمتگذاری محصولات لبنی» و «نقش دولت» برای بهبود وضعیت این صنعت ارائه کرده است؛ چنانکه پژوهشگران در این گزارش، بهبود وضعیت یارانه لبنیات را بمنظور بهبود معیشت اقشار ضعیف جامعه، ضروری دانسته و در این بخش تجربه اندونزی را مورد توجه قرار داده اند: اندونزی اصلاح نظام یارانه را کلید زده و به نسبت موفق عمل کرده است. این کشور، در ۱۰ سال گذشته، برنامه های مختلفی برای پرداخت مستقیم یارانه به عموم مردم و اقشار ضعیف جامعه اجرا و یارانه های ناکارآمد، فسادزا و رانتی نهاده ها را حذف کرده است. یک مورد از این برنامه ها سامانه کارت های اعتباری KKS است که اقشار نیازمند جامعه، با بهره گیری از آن می توانند اقلام اساسی خود مانند برنج، گوشت و لبنیات را از فروشگاه های زنجیره ای خریداری کنند. این یک ایده اولیه مناسب می باشد که باید مطابق خاصیت های کشور ما بومی سازی شده و جزییات آن با نظر کارشناسی تکمیل شود.
این پژوهش همین طور «نظارت بر کیفیت و بهداشت لبنیات»، «ایجاد ساختار مناسب اقتصادی برای تولید شیر بوسیله حذف نهاده یارانه ای»، «مقابله با انحصار در تولید و عرضه شیر و لبنیات و رقابتی تر کردن صنعت لبنیات» و «افزایش همکاری و کاهش اصطکاک در زنجیره تولید لبنیات (نهاده- دامدار- لبنیات- توزیع- فروشگاه) را در باب بهبود نقش دولت در این صنعت سفارش کرده است.
برای مشاهده متن کامل گزارش تبعات قیمت گذاری دستوری در صنایع لبنی اینجا را کلیک کنید.
منبع: metalsaz.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب