اقتصاد روسیه از سد تحریم ها گذشت
لوازم فلزی: جهان از زمان شروع جنگ اوکراین در سال 2022، تغییراتی پیدا کرده است و برای مسکو، این تغییرات، در الگوی تجارت و وابستگی فزاینده به چین، نمایان شده است.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از ایسنا، در مدت سه سال از زمان شروع جنگ در اوکراین، از نظر اقتصادی و روابط تجاری با باقی جهان، تغییر زیادی برای مسکو اتفاق نیفتاده است. طبق داده های پلت فرم OEC، در سال ۲۰۲۱ که جنگ اوکراین هنوز شروع نشده بود، تقریباً ۵۰ درصد از صادرات روسیه به مقصد کشورهای اروپایی همچون بلاروس و اوکراین بود و عمده این صادرات، محصولات انرژی، به ویژه نفت خام و گاز بود.
با این حال، تا آخر سال ۲۰۲۳، کمتر از دو سال بعد از شروع جنگ، این تصویر به کلی تغییر کرد. آمار سال ۲۰۲۳ نشان داد که چین و هند، به مقصدهای اصلی صادرات روسیه تبدیل گشته اند و به ترتیب، سهم ۳۲.۷ درصد و ۱۶.۸ درصد داشته اند که معادل نیمی از صادرات روسیه است. در سال ۲۰۲۱، سهم چین از صادرات روسیه، ۱۴.۶ درصد و سهم هند، فقط ۱.۵۶ درصد بود.
این دو کشور، سهم بازار صادرات روسیه را تصاحب کردند که سابق بر این، متعلق به کشورهای اروپایی بود. آمار سال ۲۰۲۳ نشان داد که کشورهای اروپایی، فقط ۱۵ درصد از صادرات روسیه را دریافت می کنند که سقوط فاحشی در مقایسه با حدود ۵۰ درصد در دو سال قبل، داشته است.
هرچند آمار سال ۲۰۲۴، هنوز از طرف OEC منتشر نشده است اما آمار منابع دیگر مانند اندیشکده اقتصادی «بروگل» در بروکسل، نشان میدهد که مقصدهای صادراتی، تغییر نکرده و مشابه آمار سال ۲۰۲۳ هستند.
داده های تجاری موجود، متکی بر آمار رسمی است و نفت ارسال شده توسط ناوگان سایه، در این آمارها گنجانده نمی شوند. اگر این کشتی های فرسوده که فاقد بیمه غربی استاندارد هستند، در آمار گنجانده می شدند، در این صورت، رقم واردات چین و هند از روسیه، از این هم بالاتر می رفت. موسسه مدرسه اقتصاد اوکراین می گوید دستکم ۷۰ درصد از کل صادرات نفت روسیه از مسیر دریا، بوسیله ناوگان سایه صورت می گیرد، هند، چین و ترکیه، حداکثر ۹۵ درصد از نفت روسیه را می خرند.
از غرب به شرق
تصویر صادرات تغییریافته روسیه از سال ۲۰۲۲، در دو عامل خلاصه می شود: اتحادیه اروپا از خرید نفت و گاز روسیه به میزان شایان توجهی فاصله گرفت و چین و هند، جای این منطقه را به عنوان خریداران اصلی گرفتند.
واردات نفت خام روسیه به اتحادیه اروپا، از زمان جنگ، به میزان ۹۰ درصد کم شد و همزمان، میزان واردات گاز روسیه به این بلوک هم افت کرد و از ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۱، به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۴ رسید.
طبق آمار OEC، صادرات روسیه به ترکیه از ۴.۱۸ درصد (۲۰۲۱)، به ۷.۸۶ درصد (۲۰۲۳) افزوده شد و قزاقستان و مجارستان که روابط حسنه با کرملین دارند نیز شاهد افزایش اندک از سال ۲۰۲۱ بودند.
همچنین، آمار OEC نشان میدهد چین، ۵۳ درصد از واردات روسیه را در سال ۲۰۲۳ تامین کرد که بسیار بالاتر از ۲۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ بود. ترکیه، قزاقستان و امارات عربی متحده هم صادرات بیشتری به روسیه نسبت به سال ۲۰۲۱ داشتند. سهم صادرات هند به روسیه تقریباً مشابه دو سال قبل ماند.
صادرات چین، جای صادرات اروپایی به روسیه را گرفت. در سال ۲۰۲۱، کشورهای اتحادیه اروپا و انگلیس، سهم بالاتر از یک سومی از واردات به روسیه داشتند. تا سال ۲۰۲۳، این رقم به کمتر از ۲۰ درصد رسید.
بنا بر داده های موجود، ۳۸ درصد از ۱۱۰ میلیارد دلار کالاهایی که چین در سال ۲۰۲۳ به روسیه فروخت، محصولات ماشینی و قطعات مختلف بودند. حدود ۲۱ درصد از این کالاها هم با حمل و نقل مانند خودرو ها، کامیون ها، تراکتورها و قطعات خودرو مرتبط بود. چین همین طور فلزات، پلاستیک و لاستیک، محصولات شیمیایی و منسوجات به ارزش میلیاردها دلار به روسیه فروخت.
بر اساس گزارش دویچه وله، تجارت روسیه تغییر یافته اما کارشناسان می گویند لزوما بهتر نشده است. روسیه دوام آورده است اما همان کیفیت محصولات قبل را دریافت نمی کند و این امر، بر اقتصادش تاثیر گذاشته است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب