عبور ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور

عبور ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور

به گزارش لوازم فلزی، معاون وزیر صمت اظهار داشت: ۲۲ میلیون خودرو فرسوده در کشور نیازمند نوسازی است. همین طور در تهران ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲.۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، فرشاد مقیمی مبحث نوسازی و بازسازی صنایع و اسقاط ناوگان فرسوده را از پروژه های کلیدی حوزه صنعت معرفی نمود و با عرضه آماری اظهار داشت: ما بیشتر از ۴۱ میلیون ناوگان حمل و نقلی در کشور داریم که بالغ بر ۲۲ میلیون از این خودرو ها در شرایط فرسودگی هستند.
وی اشاره کرد: فرسودگی ناوگان نه تنها هزینه اقتصادی و ایمنی ایجاد می کند، بلکه آثار زیست محیطی قابل توجهی هم بر جای گذاشته است.
مقیمی توضیح داد: فرایند اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل ده ها دستگاه و ذی نفع است و برای تحقق آن مجموعه ای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است.
وی به اجرا و نتایج اولیه اشاره نمود و اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از منظر اقتصادی و محیط زیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفه جویی و کاهش آلایندگی شده است؛ بطوریکه مجموع صرفه جویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد می شود.

۸۰ درصد موتورسیکلت های فرسوده کاربراتوری هستند


مقیمی همینطور از آغاز فرایند اسقاط موتورسیکلت های فرسوده از خرداد سال جاری اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال بیشتر از ۱۲ هزار مالک موتورسیکلت ثبت نام شده است.
وی اشاره کرد: در تهران ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲.۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است و آلایندگی آنها بیشتر از ۴ برابر خودرو ها است.
رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اضافه کرد: ۸۰ درصد این موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند که با اسقاط آنها گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد.
وی در رابطه با بسته های حمایتی هم توضیح داد: برای متقاضیان اسقاط مشوق های کالا و نقدی پیش بینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلت های کم مصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد.
مقیمی همینطور اظهار داشت: ۱۵۰ شناور در کشور وجود دارد که باید اسقاط شوند، اما فرآیند اسقاط آنها هنوز فراهم و تعریف نشده است.
وی اضافه کرد: بیشتر از ۶۰۰ واگن در سال قابلیت اسقاط دارند، اما شرایطی برای اسقاط آنها هم فراهم نشده است.
معاون وزیر صمت بر لزوم پیوستگی برنامه اسقاط و نوسازی با سیاستهای کلان صنعتی و زیست محیطی اصرار کرد و اظهار داشت: اسقاط تنها هدف نیست؛ هدف نهائی جایگزینی کارآمد، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و ایجاد فرصت های اشتغال در زنجیره بازیافت و تولید قطعات جدید است.
به طور خلاصه، وی به اجرا و نتایج اولیه اشاره نمود و افزود: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از منظر اقتصادی و محیط زیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفه جویی و کاهش آلایندگی شده است؛ بطوریکه مجموع صرفه جویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد می شود. وی در ارتباط با بسته های حمایتی هم توضیح داد: برای متقاضیان اسقاط مشوق های کالا و نقدی پیش بینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلت های کم مصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد.


منبع:

1404/05/29
09:40:45
5.0 / 5
42
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , ثبت نام , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی