کژراهه آینده فروشی خودروسازان

کژراهه آینده فروشی خودروسازان

به گزارش لوازم فلزی، خودروسازان و شرکتها هم که در قسمت کلیدی زنجیره تأمین یعنی نقدینگی مشکل دارند متاسفانه گویی مناسب ترین راه برای جذب سرمایه را نوعی آینده فروشی می بینند که همین سیاست اشتباه هم شاقول عرضه و تقاضا در بازار را برهم زده و هم سبب انباشت تعهدات معوقی شده که گویی سیاستگذاران نظارت خاصی برویشان ندارند،



در خانواده صنعت خودرو کشور چه مونتاژ و چه واردات واژه نام آشنایی چون زنجیره تأمین وجود دارد که قطب کلیدی آن نقدینگی و تلفیقی از ریال و ارزهای رایح بوده و به دلیل شرایط دشوار اقتصادی بیشتر از سایر فاکتورها کارهای این صنعت را تحت الشعا خود قرار داده که بنده در پنل تحلیل واردات خودرو ۱۴۰۴ که پارسال به دعوت دنیای اقتصاد صورت پذیرفت تأکید کردم که چه واردات خودرو و چه صنعت خودرو و قطعه به صورت کلان ادامه فعالیتش در سال ۱۴۰۴ بیشتر از گذشته تأثیر پذیر از اقتصاد سیاسی بوده و نیازمند تغییر فرمان کلان در این عرصه و متصل شدن این صنف به زنجیره تأمین جهانی و اصلاح ساختاری نگاه مدیریتی در آن است و در غیر این صورت خانواده اقتصاد صنعت خودرو در ۴۰۴ روزهای تاسیانی را پشت سر خواهد گذاشت که متاسفانه این گونه هم شده است.

در بحث افزایش قیمت خودروسازان باید به این نکته اشاره نمود که عمدتا بعد از انتشار هر ۳ تا ۴ ماهه آمارهای تورمی تغییرات اصلاح قیمتی از جانب خودروسازان اعلام میشود اما نکته قابل توجه اینجاست که دستوری شدن یا همان قیمت گذاری جبری در اقتصاد صنعت خودرو که روشی غیر علمی و زیانبار است سبب شده به شکلی دود منازعات و اختلافهای خودروسازان با سیاستگذاران مستقیم به چشم مصرف کننده برود، درصورتی که پذیرش این که بازار خودرو هوشمند بوده و قیمت را در دل خود کشف میکند دشوار نیست.

در شرایطی که حوزه سیاست گذاری خانواده خودرو به شکلی از عدم وجود تصمیمات کارشناسی و کلان تاثیرساز رنج میبرد به نظر می اید دو ضلع این وادی تکلیفشان با خودشان روشنتر از سایرین است! خودروسازانی که دائما به فکر افزایش قیمت ولو با دست اویز قرار دادن استانداردها و... جدید هستند و مردمی که برای حفظ سرمایه خود با به جان خریدن ریسک بالای تعویق تحویل خودرو اما همچنان از پیش فروش در حوزه خودرو های داخلی و وارداتی استقبال میکنند.

خودروسازان و شرکتها هم که در قسمت کلیدی زنجیره تأمین یعنی نقدینگی مشکل دارند متاسفانه گویی مناسب ترین راه برای جذب سرمایه را نوعی آینده فروشی می بینند که همین سیاست اشتباه هم شاقول عرضه و تقاضا در بازار را برهم زده و هم سبب انباشت تعهدات معوقی شده که گویی سیاستگذاران نظارت خاصی برویشان ندارند، درصورتی که منطقا میان توان ظرفیتی عرضه و پذیرش درخواست خرید باید نگاه نظارتی دقیق شکل گیرد.

در مبحث واردات خودرو توسط خودروسازان هم بهتر است به این مساله پرداخته شود که پازل مسیر واردات خودرو از شروع راه برای ایجاد درآمد سیاستگذاران و البته خودروسازان چیده و هموار شد و باتوجه به دردسترس بودن بیشتر منابع ارزی برای بخشهای دولتی عملاً با تشکیل نوعی تضاد منافع در بازار انحصاری خودرو در قسمت واردات هم امتیاز ویژه ای برای برخی خودروسازان ایجاد نموده و این در حالیست که انتخاب محصولات وارداتی از جانب آنها به دلیل عدم چینش کارشناسی سبد فروش با موفقیت روبرو نبوده و مورد استقبال بازار و مصرف کننده به صورت گسترده قرار نگرفته است.

در هر روی مشکلات پیچیده این روزهای خانواده خودرو حاصل چندین دهه سیاستگذاریهای غیر کارشناسی و دستوری نمودن قیمت در کنار درنظر نگرفتن طبع اقتصاد صنعت و اقتصاد بازار و افزایش تصدی گریهای دولتها به موازات تصمیم سازیهای مختلف توسط نهادهای موازی تصمیم گیر در این صنف است.

کارشناس خودرو


منبع:

1404/08/02
12:33:26
5.0 / 5
217
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , بازار , چین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است (1396 - 1404)

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی ، ارائه اطلاعات جامع در مورد همه لوازم فلزی ، صنعتی خانگی تاسیساتی